Ξεκίνησε η διαδικασία καταστροφής των χημικών υλικών που αποτελούσαν μέχρι πρότινος μέρος του χημικού οπλοστασίου του στρατού του προέδρου της Συρίας Μπασάρ αλ Άσαντ πάνω στο αμερικανικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Cape Ray το οποίο έχει υποστεί μετατροπές ειδικά για το σκοπό αυτό. Η είδηση έρχεται από το Πεντάγωνο των ΗΠΑ.

Ads

 
Το σκάφος, το οποίο πλέει σε διεθνή ύδατα στη Μεσόγειο Θάλασσα, άρχισε τη διαδικασία επεξεργασίας των 600 μετρικών τόνων χημικών όπλων και πρώτων υλών για την παρασκευή τους, ανέφερε ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου συνταγματάρχης Στιβ Ουόρεν.
 
Η αμερικανική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι στα υλικά προς καταστροφή περιλαμβάνονται αέριο μουστάρδας καθώς και συστατικά στοιχεία με τα οποία μπορεί να παρασκευαστεί το νευροτοξικό αέριο σαρίν.
 
Τα υλικά παραδόθηκαν στο Κέιπ Ρέι στις αρχές του Ιουλίου από ένα άλλο σκάφος, τα οποία τα μετέφερε εκτός Συρίας. Ο Άσαντ συμφώνησε πέρυσι να παραδώσει το χημικό οπλοστάσιο της Συρίας στο πλαίσιο μιας συμφωνίας αφοπλισμού. Ο Ουόρεν επισήμανε ότι θα χρειαστούν περίπου 60 ημέρες για την επεξεργασία των υλών.
 
Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα υδρόλυσης, το οποίο χρησιμοποιεί ουσίες όπως νερό, υποχλωριώδες νάτριο και υδροξείδιο του νατρίου ώστε να καταστήσει τα χημικά όπλα αρκετά ασφαλή για την εξουδετέρωσή τους. Ο Ουόρεν ανέφερε ότι τα επεξεργασμένα υλικά θα μεταφερθούν κατόπιν στη Φινλανδία και στη Γερμανία.

Διαβάστε στο tvxs.gr:
«Άγνοια κινδύνου» και «συνωμοσία σιωπής» για τα χημικά της Συρίας

Στο μεταξύ, όπως μετέδωσε το ARD,  η γερμανική φρεγάτα Augsburg που συνόδευε το αμερικανικό πλοίο, αποσύρθηκε χτες, γεγονός που καθιστά πλέον το όλο εγχείρημα αποκλειστικά αμερικανική υπόθεση.

Μιλώντας στο Ράδιο 9,84 και στον Γιώργο Σαχίνη ο καθηγητής Γιώργος Ζουγανέλης, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «μαθηματικά ο κίνδυνος ατυχήματος είναι μεγάλος» σημειώνοντας ότι ο αντιδραστήρας δεν είναι διπλού τοιχώματος και η προστασία με ακριλικό υλικό στο πλοίο είναι πολύ φτηνή. Μεταξύ άλλων επισήμανε ότι μάρτυρες για τα όσα γίνονται πάνω στο πλοίο είναι μόνο έμπιστοι. «Τους πιθανούς κινδύνους ατυχήματος λόγω του ότι την εξουδετέρωση έχει αναλάβει το Ναυτικό, και όχι οι επιστήμονες που έχουν γνώση και εξειδίκευση του εγχειρήματος» τόνισε από την πλευρά του ο Βαγγέλης Πισσίας