Με ένα όχημα που σχεδίασαν και κατασκεύασαν κυριολεκτικά μόνοι τους, οι φοιτητές της ομάδας «Προμηθέας» του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κατάφεραν να διακριθούν στο διεθνή διαγωνισμό Eco Marathon αποσπώντας δύο από τα πέντε ειδικά βραβεία – παρόλο που είχαν να ανταγωνιστούν ομάδες οι οποίες είχαν πολλαπλάσια οικονομική στήριξη και κατά συνέπεια πολύ περισσότερα μέσα στη διάθεσή τους. Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

Διακόσιες ήταν περίπου οι ομάδες που βρέθηκαν φέτος στο Λονδίνο για να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό Eco Marathon, ανάμεσά τους και ο «δικός μας» Προμηθέας, ανάμεσά τους όμως και ομάδες από εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού, που όπως σημείωσε χαρακτηριστικά στη σχετική συνέντευξη τύπου ο κ. Αντώνης Κλαδάς, υπεύθυνος για την ομάδα καθηγητής του Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος του Ε.Μ.Π., είχαν από πίσω τους μεγαθήρια όπως η Mercedes να τους στηρίζουν οικονομικά… Η επιτυχία των παιδιών του Πολυτεχνείου γίνεται υπό αυτό το πρίσμα πιο μεγάλη, αφού κατάφεραν με μόλις 20.000 ευρώ όχι μόνο να φτιάξουν το όχημα τους, τον «Πυρφόρο ΙΙ» αλλά και να καλύψουν τα έξοδα του ταξιδιού για το διαγωνισμό.

Ο Πυρφόρος λοιπόν δεν τερμάτισε στην πρώτη θέση της κατάταξης του αγώνα, που στόχο έχει την οικονομία, χρειάζονται κάποια χρήματα επιπλέον για βελτιωθεί, να χάσει βάρος και να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας. Όμως, ήδη, το σύστημα του «αυτόματου πιλότου» που κατασκεύασαν οι φοιτητές μας έδωσε στον Προμηθέα το Βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας, ενώ η προσπάθεια για προβολή του έργου τους και η καμπάνια κοινωνικής χρηματοδότησης του χάρισε το βραβείο για την Επικοινωνιακή Στρατηγική.

image

Ads

Να πούμε στο σημείο αυτό ότι ο Πυρφόρος είναι ένα τρίκυκλο ηλεκτρικό μονοθέσιο, με μπαταρία λιθίου και ηλεκτροκινητήρα ισχύος 270 W, με εξαιρετικά υψηλή απόδοση 88%, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τους φοιτητές της ομάδας. Από την άλλη μεριά ο «αυτόματος πιλότος» – για την ακρίβεια: Smart Eco Control System (SECS) – είναι το ηλεκτρονικό σύστημα που προσάρμοζε αυτόματα την ταχύτητα του αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια του αγώνα, λαμβάνοντας υπόψη του μια σειρά παραμέτρους σε πραγματικό χρόνο. Και αν δεν υπήρχαν κάποιες απρόσμενες δυσκολίες της συγκεκριμένης πίστας ο Πυρφόρος θα είχε πολύ καλύτερη θέση στη γενική κατάταξη. Σημειώστε ότι το SECS προσφέρει μετρημένη μείωση κατανάλωσης 23% σε πραγματικές συνθήκες πίστας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί το ότι το όχημα του Προμηθέα διαθέτει μεταξύ άλλων και σύστημα τηλεμετρίας.

Έτσι, λοιπόν, ο Πυρφόρος πέρασε εύκολα τον αυξημένης δυσκολίας Τεχνικό Έλεγχο, ανέβηκε τις ανηφόρες με επιτυχία (εμπόδιο που οδήγησε πολλές ομάδες να καταλήξουν χωρίς καμία έγκυρη προσπάθεια), αλλά σκασίματα ελαστικών και προβλήματα συνωστισμών οχημάτων σε στενά σημεία της πίστας, δεν επέτρεψαν στο όχημα να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές του. Στην τελευταία προσπάθεια κατάφερε να διανύσει 287 χιλιόμετρα με μία κιλοβατώρα (kWh) ενέργειας εξασφαλίζοντας το πανελλήνιο ρεκόρ στη συγκεκριμένη πίστα και κατάταξη στη 16η θέση μεταξύ 51 ομάδων που συμμετείχαν στην κατηγορία Prototype Battery Electric.

image

Η ομάδα «Προμηθέας» αποτελείται από τους εξής προπτυχιακούς φοιτητές:

Αρμούτη Ιωάννα, Γάλλος Κωνσταντίνος, Γεωργόπουλος Δημήτριος, Δάβαρης Σταύρος, Καραμούντζου Φωτεινή, Καραντώνη Φωτεινή-Αθηνά, Κυλιντηρέα Νίκη, Μήτση Ελένη, Μπουγιουκλής Ανδρέας, Νταβαρίνος Νικόλαος, Ντούρος Ευάγγελος, Τζούνας Γεώργιος. Στην ομάδα συμμετέχει ο υποψήφιος διδάκτωρ Αλεξάνδρου Αλέξανδρος
Επικεφαλής της ομάδας είναι ο υποψήφιος διδάκτωρ Κρασόπουλος Χρήστος και επιβλέπων Καθηγητής είναι ο Κλαδάς Αντώνιος.

image

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ομάδα «Προμηθέας» μπορείτε να επισκεφθείτε:

Η ιδέα της πρόκλησης του Shell Eco-marathon είναι απλή:

Οι ομάδες πρέπει να σχεδιάσουν, να φτιάξουν και να οδηγήσουν το πιο ενεργειακά αποδοτικό όχημα το οποίο θα παράγει και τις μικρότερες εκπομπές ρύπων. Σκοπός του αγώνα είναι να καταναλωθεί όσο δυνατόν λιγότερο καύσιμο σε μια δεδομένη απόσταση. Στον διαγωνισμό αυτό δεν μετράει ποιος θα τερματίσει πρώτος ή θα αναπτύξει την μεγαλύτερη ταχύτητα!

Οι διαγωνιζόμενοι μπορούν να συμμετέχουν σε μια από τις εξής 2 κατηγορίες, διαλέγοντας τον τύπο του κινητήρα που προτιμούν:

Πρωτότυπα: Φουτουριστικά, αεροδυναμικά οχήματα που σχεδιάζονται με σκοπό την μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση και την μέγιστη ενεργειακή απόδοση.

Αστικού Ενδιαφέροντος: Οχήματα τα οποία πληρούν κάποιες βασικές προδιαγραφές ,ώστε να είναι πιο κοντά σχεδιαστικά με τα οχήματα πόλεως.

Πέραν της απόδοσης και του συναγωνισμού, ο Μαραθώνιος Οικονομίας της Shell είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ενσωματώνει τις αξίες της Αειφόρου Ανάπτυξης σε επίπεδο σεβασμού της διαφορετικότητας των ατόμων, της διαχείρισης ενέργειας και προστασίας του περιβάλλοντος.