Ο ξεκάθαρος στόχος της κυβέρνησης για μείωση των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιχειρείται να υποστηριχτεί από μια σειρά επικοινωνιακών τεχνασμάτων στη δημόσια σφαίρα, προκειμένου οι αλλαγές που σχεδιάζονται να δικαιολογηθούν από μια επίπλαστη πραγματικότητα.

Ads

Μετά τα υποτιμητικά σχόλια για τους χαμηλούς βαθμούς και τον ισχυρισμό πως είναι ανεπίτρεπτο μαθητής που παίρνει κάτω από 10 να σπουδάζει σε δημόσιο πανεπιστήμιο (Σημ: γιατί για το ιδιωτικό κρίνεται ικανότατος να σπουδάσει ό,τι επιθυμεί αρκεί να πληρώσει) ήρθε και μια νέα έκθεση να προστεθεί στην εργαλειοθήκη της κυβέρνησης.

Η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης, αναλύοντας τις επιδόσεις των μαθητών, επισήμανε τον κίνδυνο να χαρακτηριστεί «λειτουργικά αναλφάβητη» η πλειοψηφία των μαθητών Λυκείου. Ασφαλώς η έκθεση συνοδεύτηκε στα δημοσιεύματα από την πρόθεση του υπουργείου να επαναφέρει τη βάση του 10 για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,  υποστηρίζοντας πως αυτό θα «αναβαθμίσει» το επίπεδο των μαθητών. Στην πραγματικότητα το μόνο που θα αναβαθμίσει θα είναι η ιδιωτική παιδεία και παραπαιδεία και ο ταξικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης.

Φυσικά η έκθεση παραλείπει να αναφερθεί στο επίπεδο δυσκολίας των μαθημάτων και στο γεγονός ότι ύλη των βασικών μαθημάτων κατεύθυνσης του λυκείου είναι ύλη των πανεπιστημίων που έχει «κατέβει» στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια. Μοιραία, λοιπόν, διαπιστώνεται δυσκολία στην κατανόηση από τους μαθητές. Με βάση τον ορισμό του «λειτουργικά αναλφάβητου» ως κάποιου που δεν γνωρίζει ικανοποιητική ανάγνωση και αριθμητική, είναι απολύτως υπερβολικό και αμφιλεγόμενο να χαρακτηρίζονται έτσι μαθητές που συναγωνίζονται σε τέτοιο επίπεδο γνώσεων.

Ads

Είναι όμως ακριβώς αυτό το αφήγημα που προβάλει η κυβέρνηση συστηματικά, προκειμένου να δαιμονοποιήσει ξαφνικά το σύνολο των μαθητών ως αδύναμους και να προχωρήσει στο σχέδιο της  επαναφοράς της βαθμολογικής βάσης του 10 για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, μέτρο ήδη αποτυχημένο όταν εφαρμόστηκε. Το μείγμα των πολιτικών που ευαγγελίζεται άλλωστε η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στοχεύει, χωρίς περιστροφές, να συρρικνώσει δραματικά τον αριθμό των εισακτέων στα δημόσια πανεπιστήμια. Με το σχέδιό της σπρώχνει παιδιά στην ιδιωτική εκπαίδευση ή δημιουργεί φτηνό ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό. Ένας στόχος καθαρά ταξικός, για τον οποίο επιστρατεύονται όλα τα διαθέσιμα τεχνάσματα.