Ο Μοχάμεντ Αλί Μαλίκ, ένας Τυνήσιος, καπετάνιος του πλοίου που ναυάγησε τον Απρίλιο του 2015 στα ανοικτά των ιταλικών ακτών παρασύροντας στο θάνατο σχεδόν 700 ανθρώπους, καταδικάστηκε για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και εμπορία  ανθρώπων και του επιβλήθηκε ποινή κάθειρξης 18 ετών στη δίκη του στην Κατάνη της Ιταλίας.

Ads

Από το τραγικό ναυάγιο, ένα από τα πιο πολύνεκρα στην ιστορία της προσφυγικής κρίσης, επέζησαν μόλις 28 άνθρωποι. Πολλοί από τους μετανάστες και τους πρόσφυγες που μετέφερε πέθαναν παγιδευμένοι στο αμπάρι.

Ο Μοχάμεντ Αλί Μαλίκ, 28 ετών, ήταν μεταξύ των διασωθέντων. Όταν συνελήφθη υποστήριξε πως δεν ήταν ο ίδιος ο καπετάνιος και πως είχε πληρώσει για το ταξίδι του θανάτου όπως όλοι οι άλλοι. Ωστόσο δεν έπεισε τις ιταλικές αρχές ούτε και το δικαστήριο της Κατάνης. Οι υπόλοιποι διασωθέντες αποκάλυψαν τον ρόλο του.

Μαζί του καταδικάστηκε και ένας 26χρονος Σύρος, ο Μαχμούντ Μπιχίτ, σε πέντε χρόνια φυλάκιση για εμπορία ανθρώπων. Σύμφωνα με επιζήσαντες, ο Μπιχίτ ήταν βοηθός του καπετάνιου. Ο ίδιος διέψευδε ότι διέπραξε οποιοδήποτε αδίκημα.

Ads

Και στους δύο επιβλήθηκαν επίσης πρόστιμα ύψους 9 εκατομμυρίων ευρώ. Οι συνήγοροί τους δήλωσαν ότι θα ασκήσουν έφεση στις καταδίκες.

Εισαγγελείς ανέφεραν πως ο Μαλίκ έκανε λαθεμένους ελιγμούς με το παραφορτωμένο αλιευτικό, που είχε αποπλεύσει από το Νταράμπλι της Λιβύης με εκατοντάδες άνδρες, γυναίκες και παιδιά από την Αλγερία, τη Σομαλία, την Αίγυπτο, τη Σενεγάλη, τη Ζάμπια, το Μαλί, το Μπανγκλαντές και την Γκάνα.

Όπως είπαν ο καπετάνιος προκάλεσε τη σύγκρουση με ένα πορτογαλικό εμπορικό πλοίο που είχε σπεύσει στην περιοχή για να προσφέρει βοήθεια στους επιβαίνοντες στο αλιευτικό. Όταν οι πανικόβλητοι επιβάτες προσπάθησαν να απομακρυνθούν από την πλευρά του σκάφους που συγκρούστηκε με το εμπορικό, το αλιευτικό ανατράπηκε και βυθίστηκε μέσα σε ελάχιστα λεπτά.

Σύμφωνα με τον εισαγγελέα Καρμέλο Τζούκαρο η υπόθεση δείχνει πως οι ιταλικές αρχές έχουν το δικαίωμα να δικάζουν πρόσωπα τα οποία ευθύνονται για ναυτικά δυστυχήματα σε διεθνή ύδατα. Το ιταλικό σύστημα δικαιοσύνης ανέλαβε την υπόθεση διότι οι επιζήσαντες μεταφέρθηκαν στην Ιταλία. Οι ιταλικές αρχές προχώρησαν στην ανέλκυση του ναυαγισμένου πλοίου και την ανάσυρση 675 σορών τον Ιούνιο.

Υπενθυμίζεται πως το ναυάγιο του Απριλίου του 2015 υπήρξε και η αφορμή για να ενισχυθεί σημαντικά η ευρωπαϊκή δύναμη έρευνα και διάσωσης στη Μεσόγειο, απόφαση που τελικά οδήγησε στη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ακτοφυλακής και συνοριοφυλακής.

Τα τελευταία τρία χρόνια σχεδόν μισό εκατομμύριο άνθρωποι έκαναν τον διάπλου της Μεσογείου κι έφθασαν στις ιταλικές ακτές, ενώ την ίδια περίοδο σχεδόν 12.000 έχασαν τη ζωή τους στην προσπάθειά τους να φθάσουν στην Ευρώπη σε αναζήτηση καλύτερης ζωής, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ).

* Φωτογραφία: Στην κεντρική φωτογραφία οι Μαλίκ και Μπιχίτ