Τη Seat αγγίζει το σκάνδαλο της Volkswagen που τις τελευταίες ημέρες έχει αποκτήσει διεθνείς διαστάσεις και κατακλύζει και την Ευρώπη. 

Ads

Η ισπανική κυβέρνηση εξετάζει τώρα το ενδεχόμενο να ζητήσει από τη Seat, την ισπανική θυγατρική της Volkswagen, να επιστρέψει τις επιδοτήσεις που χορηγήθηκαν για τα οχήματα ντίζελ, που φέρουν κινητήρες με λογισμικό που παραποιεί τους ελέγχους για τους ρύπους και τα οποία πουλήθηκαν στο πλαίσιο της εκστρατείας προώθησης αποδοτικότερων αυτοκινήτων.

«Στο μέτρο κατά το οποίο τα αυτοκίνητα αυτά πουλήθηκαν χάρη στις επιδοτήσεις που δίνονταν στα αποδοτικότερα οχήματα, λογικά θα προτείνουμε την επιστροφή» του ποσού, δήλωσε ο Ισπανός υπουργός Βιομηχανίας Χοσέ Μανουέλ Σορία. Ο Σορία αναμένει από τη Seat να δημοσιοποιήσει τον αριθμό των οχημάτων που φέρουν το επίμαχο λογισμικό, εντός αλλά και εκτός της Ισπανίας.

Σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais, η Seat έχει τοποθετήσει περισσότερους από 500.000 τέτοιους κινητήρες στα οχήματά της από το 2009 και μετά. Η ισπανική εταιρεία πούλησε σύμφωνα με την εφημερίδα 378.586 οχήματα το 2014 και περίπου 2 εκατομμύρια (βενζινοκίνητα και ντίζελ) τα τελευταία έξι χρόνια. «Η Seat εφοδίασε ορισμένα από τα οχήματά της με τους κινητήρες ΕΑ189 της Volkswagen», παραδέχτηκε την Πέμπτη εκπρόσωπος της εταιρείας, χωρίς ωστόσο να δώσει συγκεκριμένους αριθμούς.

Ads

Την ίδια ώρα στη Βρετανία…

Τα απόνερα του σκανδάλου φτάνουν και στη Βρετανία. Η εφημερίδα Observer αποκάλυψε ότι η βρετανική κυβέρνηση επιχείρησε να μπλοκάρει ευρωπαϊκή νομοθεσία που θα ανάγκαζε τα κράτη-μέλη να πραγματοποιούν αυστηρότερους ελέγχους καυσαερίων σε οχήματα.

Συγκεκριμένα, έγγραφο του υπουργείου Περιβάλλοντος, Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων, το οποίο επικαλείται η εφημερίδα, αναφέρει ότι το υπουργείο συμβούλευε Βρετανούς βουλευτές να ψηφίσουν κατά νομοθεσίας που θα ανάγκαζε τα κράτη – μέλη της ΕΕ να διενεργούν «ελέγχους ρουτίνας και αιφνίδιους ελέγχους» στις «πραγματικές» εκπομπές καυσαερίων οχημάτων. Η αποκάλυψη αυτή αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις.

Αυστηρότεροι έλεγχοι 

Την ίδια στιγμή, και μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου της Volkswagen, ΕΕ και ΗΠΑ εξετάζουν το ενδεχόμενο να επιβάλλουν αυστηρότερους ελέγχους για τις εκπομπές ρύπων. 

Η αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπος για τη Βιομηχανία Ελζμπιέτα Μπιενκόβσκα, έκανε λόγο για μηδενική ανοχή σε περιπτώσεις απάτης. Όπως είπε, ΕΕ έχει αναπτύξει τεστ εκπομπών για τον έλεγχο των οχημάτων στον δρόμο, η πραγματοποίηση των οποίων πρόκειται να αρχίσει από τον προσεχή Ιανουάριο.

Εκπρόσωπος της αμερικανικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος EPA προανήγγειλε σε επιστολή προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων επιπρόσθετους ελέγχους, στους οποίους θα διαπιστώνονται οι τιμές των ρύπων σε κανονικές συνθήκες οδήγησης στον δρόμο και όχι, όπως μέχρι σήμερα, μόνο σε εργαστήρια.

Τεράστιο οικονομικό πλήγμα για τη Volkswagen 

Το σκάνδαλο δεν έχει πλήξει μόνο το κύρος της Volkswagen, αλλά έχει προκαλέσει και τεράστια οικονομική ζημιά. Από την Παρασκευή της προηγούμενης εβδομάδας μέχρι σήμερα η αξία των μετοχών της εταιρείας έχει πέσει κατά 34%, ενώ στον ορίζοντα διαγράφεται ο κίνδυνος πληρωμής αποζημιώσεων -όχι μόνο στο εξωτερικό. Μεγάλα δικηγορικά γραφεία της Γερμανίας ετοιμάζονται να καταθέσουν στο δικαστήριο αγωγή για λογαριασμό κατόχων μετοχών της VW, ζητώντας αποζημίωση. Βασική κατηγορία είναι ότι η VW δεν τήρησε το νόμο περί διαπραγμάτευσης τίτλων. Βάση αυτού, κάθε εταιρεία που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο θα πρέπει να ενημερώνει σχετικά με γεγονότα που ενδέχεται να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην χρηματιστηριακή τιμή της μετοχής.

Εκτός αυτού, πληθαίνουν στη Γερμανία οι που ζητούν αποζημιώσεις για όσους έχουν αγοράσει αυτοκίνητα της VW που είναι εφοδιασμένα με το ύποπτο λογισμικό που παραποιεί τις τιμές των εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με την πρόεδρο της κοινοβουλευτικής επιτροπής για θέματα προστασίας των καταναλωτών, την πολιτικό των Πρασίνων Ρενάτε Κύναστ, οι αγοραστές δικαιούνται αποζημίωση καθότι τα αυτοκίνητα δεν πληρούν τις συμφωνημένες προδιαγραφές.

Την άποψη αυτή στηρίζει έμμεσα και το γερμανικό υπουργείο Δικαιοσύνης. Εκπρόσωπός του κατέστησε σαφές ότι όταν ένα προϊόν παρουσιάζει ελλείψεις, ο καταναλωτής δικαιούται να ζητήσει από τον πωλητή να δώσει λύση. Μπορεί όμως να ζητήσει και έκπτωση, ακόμη και την ακύρωση της πώλησης. Όπως δήλωσε χθες ο εκπρόσωπος του υπουργείου Δικαιοσύνης, «ενδεχομένως» και η παραποίηση των στοιχείων εκπομπής ρύπων αποτελεί περίπτωση προϊόντος που παρουσιάζει ελλείψεις.