Πρωταγωνιστικό ρόλο φαίνεται πως είχαν Ελλάδα και Ουγγαρία αναφορικά με το μπλοκάρισμα ενός ακόμη προσχεδίου του 11ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας στη συνεδρίαση της Επιτροπής των Μόνιμων Αντιπροσώπων της ΕΕ.

Ads

Σύμφωνα μάλιστα με ρεπορτάζ του το βελγικού τηλεοπτικού σταθμού RTBF, οι δυο χώρες φέρεται να απαιτούν την αφαίρεση ορισμένων εταιρειών από τον κατάλογο εκείνων που υποστηρίζουν τις προσπάθειες της Ρωσίας να ξεπεράσει τις δυτικές κυρώσεις.

Νωρίτερα, το Politico επικαλούμενο πηγές του αποκάλυψε ότι η συζήτηση για τις κυρώσεις αναβλήθηκε κατά μία εβδομάδα μέχρι τις 14 Ιουνίου.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε μια νέα εκδοχή των προτάσεων για τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας σε συνάντηση των πρεσβευτών [της ΕΕ] την Τετάρτη, αλλά δεν κατέληξαν σε συμφωνία. Οι πρεσβευτές της ΕΕ θα επιστρέψουν για να συζητήσουν αυτές τις προτάσεις στις 14 Ιουνίου», αναφέρει η ιστοσελίδα, σημειώνοντας ότι οι Ευρωπαίοι διπλωμάτες ελπίζουν να καταλήξουν σε τελική συμφωνία μέχρι τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στα τέλη Ιουνίου.

Ads

Ο στόχος των νέων μέτρων

Σημειώνεται πως την περασμένη εβδομάδα το Politico είχε φιλοξενήσει αποκαλυπτικό ρεπορτάζ για τον ρόλο που παίζουν Ελλάδα και Ουγγαρία στο αδιέξοδο των συζητήσεων.

Τα νέα αυτά μέτρα στρέφονται κατά όσων «σπάνε» τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί και μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο μέσω της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής.

Το προσχέδιο φέρεται να σημειώνει ότι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα απαγορεύουν τα πλοία που έχουν χαρακτηριστεί από άλλα κράτη-μέλη ότι συμμετέχουν σε μεταφορές ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο ή κλείνουν τα συστήματα αυτόματου εντοπισμού.

Οι ενστάσεις της Αθήνας και οι ελληνικές εταιρείες που βρίσκονται στη «μαύρη λίστα» 

Σύμφωνα με όσα ανέφερε νωρίτερα ιστοσελίδα Lloyd’s List το 11ο πακέτο πλησιάζει προς ολοκλήρωση, ενώ ορισμένα από τα κεντρικά του στοιχεία είχαν αλλάξει κατά πολύ και είναι αρκετά πιο χαλαρά.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η χώρα μας συνεχίζει να βάζει σημαντικός εμπόδια, απαιτώντας ορισμένοι Έλληνες εφοπλιστές και ναυτιλιακές εταιρείες να διαγραφούν από την ουκρανική λίστα με τους «σπόνσορες του πολέμου», παρά το γεονός πως τα τάνκερ τους μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο αγνοώντας το εμπάργκο.

Σημειώνεται ότι εταιρείες όπως οι TMS Tankers Limited, Minerva Marine Inc, Thenamaris Ships Management, Delta Tankers, Dynacom Tankers Management κατονομάζονται στην ουκρανική λίστα μαζί με ορισμένους από τους πιο γνωστούς Έλληνες εφοπλιστές που είναι και οι ιδιοκτήτες τους.

Τα ελληνόκτητα τάνκερ είναι περίπου το 47% από όλα τα πετρελαιοφόρα που βρέθηκαν τον περασμένο μήνα στα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας.

Τι δήλωναν Φον ντελ Λάιεν και Μπορέλ

Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και ο επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ Ζοζέπ Μπορέλ ανακοίνωσαν επανειλημμένα τον Μάιο ότι το 11ο πακέτο κυρώσεων θα επικεντρωθεί στην αυστηροποίηση των μηχανισμών επιβολής των κυρώσεων και στην προσπάθεια να μειωθεί η αποτελεσματικότητα των μέτρων που λαμβάνει η Ρωσία για να σπάσει τον αποκλεισμό από τις κυρώσεις.

Σύμφωνα με τους ίδιους, οι κυρώσεις πρόκειται να επεκταθούν σε εταιρείες από τρίτες χώρες που επανεξάγουν στη Ρωσία προϊόντα που έχουν υποστεί κυρώσεις.

Στα τέλη Μαΐου, ορισμένα ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης και διπλωματικές πηγές ανέφεραν ότι το αρχικό σχέδιο κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε απορριφθεί και είχε σταλεί πίσω για αναθεώρηση από τις χώρες της ΕΕ, οι οποίες φοβούνταν ότι τα μέτρα αυτά θα συνέβαλαν στην απομόνωση της ΕΕ στον κόσμο.