Την δική της εκδοχή σχετικά με το πρόστιμο μαμούθ, ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, που της επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παραθέτει σε ανακοίνωσή της η Google. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόστιμο στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφορά στις μονοπωλιακές συνθήκες που διαμορφώνει η Google και ειδικότερα στη χειραγώγηση των αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης, με συνέπεια την ευνοϊκή μεταχείριση της υπηρεσίας αγορών της (Shopping) έναντι ανταγωνιστικών εταιρειών. Κοινώς, ο χρήστης googlάρει και η Google του προβάλει το αποτέλεσμα που εξυπηρετεί τα δικά της συμφέροντα, είτε μέσω αναζήτησης, είτε μέσω διαφήμισης. 

Ads

Πρόκειται για μια σύγκρουση μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών στο χώρο των διαδικτυακών αγορών. Όπως τόνισε η Κομισιόν, επιβάλλοντας το πρόστιμο,  η Google Shopping, αξιοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης και τις υπόλοιπες υπηρεσίες διαδικτύου, απολάμβανε επί σειρά ετών πρόσβαση σε μεγαλύτερη «γκάμα» πελατών, ενισχύοντας τόσο τις πωλήσεις όσο και την εταιρική της ανάπτυξη. «Αυτό που έκανε η Google είναι παράνομο, με βάση τους κανόνες της Ε.Ε., καθώς αρνήθηκε στις υπόλοιπες εταιρείες να έχουν την ευκαιρία να την ανταγωνιστούν» δήλωσε η Επίτροπος Ανταγωνισμού, Μάργκαρετ Βεστάγκερ. «Επίσης, αρνήθηκε στους Ευρωπαίους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε μία πληθώρα επιλογών, ώστε να τύχουν των ωφελειών της τεχνολογικής καινοτομίας» πρόσθεσε.

Απαντώντας η Google ανέφερε πως η Κομισιόν με την απόφασή της υποτιμά την αξία αυτού του είδους τις γρήγορες και εύκολες συνδέσεις. «Όταν κάνετε αγορές μέσω διαδικτύου, θέλετε να βρίσκετε τα προϊόντα που ψάχνετε γρήγορα και εύκολα. Και οι έμποροι θέλουν να προωθήσουν αυτά τα ίδια προϊόντα. Για αυτό τον λόγο, το Google Search εμφανίζει διαφημίσεις αγορών, συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους», τονίζει χαρακτηριστικά στη σχετική ανακοίνωσή της.

Σύμφωνα με τη θέση της εταιρείας, τα υπάρχοντα αποτελέσματα αγορών που παρέχει είναι χρήσιμα, ενώ και οι διαφημίσεις που περιέχουν εικόνες, αξιολογήσεις και τιμές ωφελούν τόσο την ίδια την εταιρεία όσο και τους διαφημιζόμενους και τους χρήστες. Για τον λόγο αυτόν χιλιάδες Ευρωπαίοι έμποροι χρησιμοποιούν αυτές τις διαφημίσεις για να ανταγωνιστούν μεγαλύτερες εταιρείες όπως η Amazon και το eBay.

Ads

Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης ότι η Amazon αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Google, αφού με τα εργαλεία συγκρίσεων που διαθέτει, τις αξιολογήσεις, τους εκατομμύρια εμπόρους και την τεράστια ποικιλία προϊόντων, έχει εξελιχθεί στον πρώτο προορισμό που απευθύνονται οι χρήστες. Αναφορικά με αυτό, η Google επισημαίνει ότι ανταγωνίζεται την Amazon καθώς και άλλες ιστοσελίδες αναζητήσεων για ηλεκτρονικές αγορές, προσφέροντας πιο χρήσιμες πληροφορίες για προϊόντα.

Ολόκληρη η απάντηση της Google

«Όταν κάνετε αγορές μέσω διαδικτύου, θέλετε να βρίσκετε τα προϊόντα που ψάχνετε γρήγορα και εύκολα. Και οι έμποροι θέλουν να προωθήσουν αυτά τα ίδια προϊόντα. Για αυτό το λόγο, το Google Search εμφανίζει διαφημίσεις αγορών,  συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους.

Θεωρούμε πως η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις ηλεκτρονικές αγορές υποτιμά την αξία αυτού του είδους των γρήγορων και εύκολων συνδέσεων. Ενώ μερικές ιστοσελίδες σύγκρισης αγορών θέλουν προφανώς από την Google να τις παρουσιάζει πιο εμφανώς, τα δεδομένα μας δείχνουν ότι οι χρήστες συνήθως προτιμούν να χρησιμοποιούν συνδέσμους που τους κατευθύνουν απευθείας στα προϊόντα που θέλουν, και όχι σε ιστοσελίδες όπου θα πρέπει να επαναλάβουν τις αναζητήσεις τους.

Πιστεύουμε ότι τα υπάρχοντα αποτελέσματα αγορών που παρέχουμε είναι χρήσιμα και αποτελούν μια πολύ βελτιωμένη έκδοση των παλαιότερων διαφημίσεων που εμφανίζαμε μια δεκαετία πριν οι οποίες περιείχαν μόνο κείμενο. Το να εμφανίζουμε διαφημίσεις που περιέχουν εικόνες, αξιολογήσεις και τιμές ωφελεί εμάς, τους διαφημιζόμενους μας και πάνω απ’ όλα τους χρήστες μας. Και τις εμφανίζουμε μόνο όταν τα σχόλια σας  μας υποδεικνύουν  ότι είναι σχετικές. Χιλιάδες Ευρωπαίοι έμποροι χρησιμοποιούν αυτές τις διαφημίσεις για να ανταγωνιστούν με μεγαλύτερες εταιρείες όπως το Amazon και το eBay.

Όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας ρωτάει γιατί μερικές ιστοσελίδες συγκριτικών αγορών δεν τα έχουν καταφέρει όσο καλά όσο άλλες, πιστεύουμε ότι πρέπει να λάβει υπ’ όψιν της το πλήθος των ιστοσελίδων που έχουν αναπτυχθεί αυτήν την περίοδο- συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων ιστοσελίδων ηλεκτρονικών αγορών όπως το Amazon και το eBay. Με τα εργαλεία συγκρίσεων που διαθέτει, τις αξιολογήσεις, τους εκατομμύρια έμπορους  και τη τεράστια ποικιλία προϊόντων, από παπούτσια μέχρι καθημερινά ψώνια, το Amazon είναι ένας μεγάλος ανταγωνιστής και έχει εξελιχθεί στον πρώτο «προορισμό» που απευθύνονται οι χρήστες για να  αναζητήσουν προϊόντα. Και όπως το Amazon έχει αναπτυχθεί, είναι φυσικό ότι μερικές υπηρεσίες σύγκρισης έχουν αποδειχθεί λιγότερο δημοφιλείς από άλλες. Ανταγωνιζόμαστε το Amazon και άλλες ιστοσελίδες για αναζητήσεις σχετικά με ηλεκτρονικές αγορές εμφανίζοντας πιο χρήσιμες πληροφορίες για προϊόντα.

Όταν χρησιμοποιείτε το Google Search για να αναζητήσετε προϊόντα, προσπαθούμε να σας παρέχουμε αυτά που αναζητάτε.  Η ικανότητά μας να τα καταφέρνουμε τόσο καλά δεν ευνοεί εμάς ή οποιαδήποτε άλλη ιστοσελίδα ή πωλητή- είναι το αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς και της συνεχούς καινοτομίας, που βασίζεται στη πληροφόρηση από τον χρήστη. Δεδομένων των στοιχείων και με σεβασμό στις θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διαφωνούμε με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν σήμερα. Θα εξετάσουμε λεπτομερώς την απόφασή της Επιτροπής καθώς σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε προσφυγή και ανυπομονούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε σαφείς τις θέσεις μας».