Μετά το ντε φάκτο κλείσιμο της Βαλκανικής Οδού, οι διακινητές προετοιμάζονται για την ενεργοποίηση των εναλλακτικών διαδρομών μέσω της ανατολικής Μεσογείου προς την ιταλική χερσόνησο. Στο χάρτη όμως των διακινητών φαίνεται πως μπαίνει και η Ισπανία.

Ads

Σύμφωνα με δημοσίευμα της κυριακάτικης Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), οι νέες διαδρομές θα ξεκινούν από την Τουρκία και την Ελλάδα και θα οδηγούν στη Ιταλία μέσω της ανατολικής Μεσογείου. Η εφημερίδα επικαλείται πληροφορίες από διακινητές – «τηλέφωνά τους υπάρχουν ακόμη και στο Facebook» αναφέρει – και σημειώνει πως οι σχετικές επιχειρήσεις αναμένεται να ξεκινήσουν μαζικά στις αρχές Απριλίου.

Ως σημεία αφετηρίας αναμένεται να χρησιμοποιηθούν η Αττάλεια και η Μερσίνη, που βρίσκεται κοντά στα σύνορα με τη Συρία, αλλά και η Αθήνα. Για τη διαδρομή οι διακινητές, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα, ζητούν από τους πρόσφυγες από 3.000 έως 5.000 ευρώ.

Το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων dpa, η ζήτηση για εναλλακτικές διαδρομές προς την κεντρική Ευρώπη αυξάνεται συνεχώς και εκτός από την Ιταλία μία από τις χώρες που εκτιμάται πως θα αποτελέσει εναλλακτική διαδρομή είναι η Ισπανία. Πρόσφυγες και μετανάστες από την Αφρική, μέσω του Μαρόκου, χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια το πέρασμα της Ισπανίας. Ωστόσο η Μαδρίτη εκτιμά πως η διαδρομή θα μπορούσε πλέον να αποτελέσει επιλογή και για πρόσφυγες από τη Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν.

Ads

Μιλώντας στη Deutsche Welle, ο Ζαν-Πολ Καβαλιερί, εντεταλμένος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στο Μαρόκο, σημείωσε πως «έχουμε καταγράψει τους τελευταίους 12 μήνες μια αύξηση Σύρων προσφύγων στη βόρεια Αφρική, κυρίως στο Μαρόκο. Η αιτία είναι η υπερβολική επιβάρυνση γειτονικών της Συρίας χωρών, όπως ο Λίβανος, η Τουρκία και η Ιορδανία. Γι’ αυτό κατευθύνονται προς την Ευρώπη και αλλού. Σήμερα έχουμε σχεδόν 3.000 Σύρους πρόσφυγες στο Μαρόκο».

Μέχρι σήμερα ο νότιος διάδρομος δεν ήταν ιδιαίτερα ελκυστικός για τους πρόσφυγες από τη Μέση Ανατολή. Ωστόσο μετά το κλείσιμο του βαλκανικού διαδρόμου τα δεδομένα αλλάζουν. Όπως υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Καβαλιερί είναι ακόμη νωρίς για να εκτιμήσει κανείς τις συνέπειες που θα έχει το σφράγισμα του βαλκανικού διαδρόμου.

Από την πλευρά του ο Καρλ Κοπ, μέλος της οργάνωσης προάσπισης των δικαιωμάτων των προσφύγων Pro Asyl, σημείωσε πως το πέρασμα μέσω Μαρόκου μπορεί να είναι μόνο μία από τις πιθανές εναλλακτικές διαδρομές. «Αυτή είναι η ώρα της βιομηχανίας των διακινητών. Αυτοί αποφασίζουν για νέες διαδρομές. Το Αιγαίο θα εξακολουθήσει να παίζει κάποιο ρόλο. Αλλά θα ανοίξουν νέοι, ακριβοί, επικίνδυνοι δρόμοι. Και μέσω του βαλκανικού διαδρόμου», τόνισε.