Συμβιβασμό-εξπρές επί ενός… ομολογημένου λάθους καταδικάζονται να αναζητήσουν Βρυξέλλες, Βερολίνο και Αθήνα μετά τη χθεσινοβραδινή συνεδρίαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ και τη δημοσιοποίηση των εκθέσεων του Ταμείου για την Ελλάδα.

Ads

Κύκλοι των Βρυξελλών διαμήνυαν χθες το βράδυ ότι το αίτημα του ΔΝΤ για προνομοθέτηση μέτρων από την Ελλάδα βασίζεται επί της ουσίας σε λανθασμένα στοιχεία – πρόσθεταν, ωστόσο ότι για πολιτικούς λόγους είναι αναγκαία η επίτευξη συμφωνίας που θα διασφαλίζει και τη συμμετοχή του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα πριν από τις 20 Φεβρουαρίου.

Βρυξέλλες: « Λανθασμένα τα στοιχεία του ΔΝΤ»

Κατά τους ίδιους κύκλους τα στοιχεία του ΔΝΤ είναι λανθασμένα και το αίτημά του για προνομοθέτηση μέτρων αντικατοπτρίζει το πολιτικό δίλημμα του Ταμείου σχετικά με το ποιος θα είναι ο ρόλος του στην Ευρώπη. Ωστόσο, υπογράμμιζαν πως η εξεύρεση μιας συμβιβαστικής λύσης προκειμένου να συμμετάσχει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση είναι απαραίτητη στην Ευρώπη για πολιτικούς λόγους.

Ads

Ως εκ τούτου, οι Βρυξέλλες διαμηνύουν πως αφενός η ελληνική πλευρά πρέπει να δεχθεί την προνομοθέτηση μέτρων ως ένα βαθμό και αφετέρου το ΔΝΤ να δείξει κάποια σημάδια καλής θέλησης σε ό,τι αφορά το ύψος αυτών των μέτρων.

Τέλος, οι ίδιοι κύκλοι, τονίζουν πως η δεύτερη αξιολόγηση πρέπει να ολοκληρωθεί απαραιτήτως πριν από το Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου και επομένως αυτή είναι η «κρίσιμη» εβδομάδα προκειμένου να επιτευχθεί σημαντική πρόοδος που θα οδηγήσει στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα πριν από την Παρασκευή.

Οι πολιτικές διεργασίες και η κίνηση Ντάισελμπλουμ

Μάλιστα, άλλες ευρωπαϊκές πηγές σημείωναν πως αναμένονται πολιτικές διεργασίες τις επόμενες ημέρες προκειμένου να καταστεί αυτό δυνατό, τονίζοντας ωστόσο ότι οι τέσσερις εκπρόσωποι των θεσμών θα επιστρέψουν μόνο υπό την προϋπόθεση ότι όλες οι πλευρές είναι διατεθειμένες να κάνουν τα απαραίτητα βήματα για την επίτευξη ενός συμβιβασμού.
Στις εν λόγω διεργασίες εντάσσεται και η πρωτοβουλίες που προανήγγειλαν επίσης χθες το βράδυ κύκλοι του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών, καθώς και οι πληροφορίες που έφεραν τον επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ φέρεται να έχει καλέσει τους εκπροσώπους των θεσμών, Έλληνες και Γερμανούς να συναντηθούν στο τέλος της εβδομάδας στις Βρυξέλλες ώστε να επιτευχθεί η απεμπλοκή στις διαπραγματεύσεις.

Άλλες πληροφορίες ανέφεραν ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας απεμπλοκής ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ θα προτείνει το κλείσιμο της αξιολόγησης με μετάθεση των ζητημάτων που αφορούν στα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και στον ρόλο του ΔΝΤ για αργότερα.

Τι ζητά το Ταμείο για φόρους και συντάξεις

Η έκθεση του ΔΝΤ χαρακτηρίζει το ελληνικό χρέος ως «εξαιρετικά μη βιώσιμο», ενώ πέραν των μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσής του το Ταμείο ζητά επίσης από την Ελλάδα δύσκολα μέτρα κυρίως στο φορολογικό μέτωπο.

Συγκεκριμένα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ζητά δραστική μείωση της έκπτωσης φόρου η οποία οδηγεί σήμερα στο έμμεσο αφορολόγητο των 8.636 – 9.545 ευρώ και κατάργηση των φοροαπαλλαγών, παράλληλα όμως προτείνει και αναλόγως μεγάλη μείωση των φορολογικών συντελεστών.

Μείωση φορολογικών συντελεστών

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, μια προσαρμογή του αφορολογήτου στα μέσα επίπεδα της ευρωζώνης, θα δημιουργούσε τα περιθώρια για παράλληλη μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων έως και ατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες καθώς και για μείωση των συντελεστών φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων στα επίπεδα του 15%-20% από 22% έως 45% που είναι σήμερα.

Το ΔΝΤ εκτιμά επίσης ότι είναι εφικτή και η μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα, ακυρώνοντας επί της ουσίας την τελευταία αύξηση του συντελεστή από το 23% στο 24% το περασμένο καλοκαίρι.

Οι μισθοί και οι συντάξεις

Στην έκθεση του Ταμείου ασκείται έντονη κριτική στην έως τώρα φορολογική πολιτική και υπάρχουν εμφανείς αιχμές για την απουσία μεγάλων περικοπών στους μισθούς του Δημοσίου και στις συντάξεις.

Συγκερκιμένα, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «η Ελλάδα κατέγραψε μια εντυπωσιακή δημοσιονομική προσαρμογή της τάξεως του 16% του ΑΕΠ από το 2010 έως το 2015. Παρά το γεγονός ότι παραπάνω από το μισό των ψηφισμένων μέτρων αφορούσαν σε περικοπές δαπανών, μόλις ένα τέταρτο της συνολικής προσαρμογής έγινε μέσω της περιστολής των μισθών στο δημόσιο και των συντάξεων, που αυξάνονταν ταχύτατα προ της κρίσης και τα υπόλοιπα προήλθαν από περιφερειακές περικοπές δαπανών και αυξήσεις φόρων σε μια ρηχή φορολογική βάση».

Το Ταμείο υποστηρίζει ότι οι περικοπές στις συντάξεις είναι της τάξεως του 1% όταν το έλλειμμα του ασφαλιστικού συστήματος φτάνει το 11% του ΑΕΠ. Σε ό,τι αφορά, δε, τον «κόφτη», η αποτελεσματικότητά του αμφισβητείται και σημειώνεται ότι  «προσθέτει στρεβλώσεις καθώς δεν επιλύει τις αδυναμίες μέσω διαρθρωτικών αλλαγών αλλά βασίζεται σε περαιτέρω προσωρινές περικοπές».