Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα επιμένει στην αδιαφάνεια, σχολίασε ο ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου αναφορικά με την άρνηση της Τράπεζας να διαθέσει στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο πληροφορίες για την διαχείριση της ελληνικής κρίσης.

Ads

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ μιλώντας στην ΕΡΤ1 και την δημοσιογράφο Κατερίνα Ακριβοπούλου, είπε πως «όταν πληθαίνουν οι επικρίσεις για τους χειρισμούς που έγιναν στην ελληνική περίπτωση, θεωρώ πως η στάση της ΕΚΤ θα έπρεπε να αλλάξει. Ας μην ξεχνάμε ότι η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ήταν καταπέλτης».

Υπενθύμισε, δε, πως η συμφωνία να επιστραφούν στην Ελλάδα τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα που κατείχε η ΕΚΤ και το ΔΝΤ αθετήθηκε με απόφαση Σόιμπλε. «Πρόκειται για πολλά δισεκατομμύρια ευρώ», δήλωσε ο Στ. Κούλογλου.

Σημειώνεται πως οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ο Δημήτρης Παπαδημούλης, η Κωνσταντίνα Κούνεβα και ο Στέλιος Κούλογλου κατέθεσαν ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ζητώντας εξηγήσεις για αυτή την άρνηση της Τράπεζας να παραχωρήσει πληροφορίες στο ελεγκτικό όργανο.

Ads

Ο Στέλιος Κούλογλου στην συνέντευξή του εξήγησε πως οι τράπεζες εμμένουν στην αδιαφάνεια γιατί εμπλέκονται σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής/αποφυγής, όπως αποδείχθηκε από τα Panama Papers και τα Paradise Papers. «Στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Panama Papers είχαμε προτείνει να τιμωρούνται αυτές οι τράπεζες που συλλαμβάνονται να εφαρμόζουν τέτοιες πρακτικές με αφαίρεση άδειας λειτουργίας. Όμως το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, όπου ανήκει η ΝΔ, προσπάθησε να τις εμποδίσει», σημείωσε ο ευρωβουλευτής.

Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση που κατέθεσαν προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προς την ΕΚΤ οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (ενοποιημένη):

«ΘΕΜΑ: Άρνηση της ΕΚΤ να διαθέσει στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο πληροφορίες για τα ελληνικά Μνημόνια»

To Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) σε πρόσφατη Ειδική Έκθεσή  του[1] με τίτλο: «Η παρέμβαση της Επιτροπής στην ελληνική χρηματοπιστωτική κρίση»,  εξέτασε τη διαχείριση των τριών προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής για την Ελλάδα. Διαπίστωσε σοβαρές θεσμικές αδυναμίες αλλά και την αναποτελεσματικότητά τους και κατέληξε σε έντεκα συστάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τις οποίες μάλιστα η τελευταία αποδέχεται. Το ΕΕΣ, στο πλαίσιο της εντολής του  όπως ορίζεται από το άρθρο 287 ΣΛΕΕ[2], ζήτησε μεταξύ άλλων πληροφορίες και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) η οποία ως μέλος της τρόικας και του κουαρτέτου  είχε την ευθύνη συνεργασίας με  την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την  αξιολόγηση και παρακολούθηση της υλοποίησης των όρων χρηματοδοτικής συνδρομής. Η ΕΚΤ, όμως, αρνήθηκε να παράσχει αυτές τις πληροφορίες και το ΕΕΣ στην Ειδική Έκθεση σημειώνει: «Η ΕΚΤ αμφισβήτησε εντολή του Συνεδρίου ως προς το ζήτημα αυτό και οι πληροφορίες που μας παρείχε ήταν ανεπαρκείς ως αποδεικτικά στοιχεία ελέγχου· ως εκ τούτου, δεν ήμαστε σε θέση να αναφερθούμε στον ρόλο της ΕΚΤ στα ελληνικά προγράμματα».

Δεδομένου πως η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα της ΕΚΤ που ελέγχει το ΕΕΣ δεν είναι ανεξάρτητη από τις αποφάσεις που παίρνει ο θεσμός και σύμφωνα με έκθεση του ΕΕΣ (2014)[3]  που διαπιστώνει κενά λογοδοσίας:

Ερωτάται η ΕΚΤ:
1.        Γιατί  αρνείται την πρόσβαση του ελεγκτικού οργάνου σε πληροφορίες;
2.        Ποιοι φάκελοι και ποιες κατηγορίες πληροφοριών που ζητήθηκαν δεν δόθηκαν;
3.        Με ποιον τρόπο οι σχέσεις Τρόικας- EKT -κρατών μελών θα υπόκεινται σε λογοδοσία;

Eρωτάται η Επιτροπή:
– Δεδομένου πως η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα της τράπεζας που οφείλει να ελέγξει το ΕΕΣ δεν είναι ανεξάρτητη από τις αποφάσεις που παίρνει ο θεσμός, πώς αξιολογεί, ως θεματοφύλακας των Συνθηκών, την στάση της ΕΚΤ απέναντι στη θεσμική ελεγκτική αρχή[4];
-Πώς οι έντεκα συστάσεις του ΕΕΣ αντανακλώνται στη στάση της κατά την 3η αξιολόγηση και τις διαπραγματεύσεις για το χρέος;

[1] https://www.eca.europa.eu/el/ Pages/DocItem.aspx?did=43184
[2] Άρθρο 287 Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ε.Ε,, παράγραφοι 1, 3 και 4
[3] Landscape review: Gaps, overlaps and challenges: a landscape review of EU accountability and public audit arrangements  https://www.eca.europa.eu/ Lists/ECADocuments/LR14_01/ QJ0214776ENC.pdf, especially points 101 and 102
[4]    Άρθρο 17 της ΣΕΕ