Στον αφορισμό του πρώην βουλευτή κι ευρωβουλευτή του ΔΗΣΥ Ανδρέα Πιτσιλλίδη προχώρησε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου. Αιτία για την απόφαση που θυμίζει κάτι από Μεσαίωνα, στάθηκε το γεγονός ότι κατά καιρούς ο πρώην πολιτικός και θεολόγος στο επάγγελμα έχει έχει εκφραστεί υπέρ των ομοφυλόφιλων και των εκτρώσεων πριν των 3ο μήνα κύησης και αφορμή ένα «ρε» προς τον Αρχιεπίσκοπο της Μεγαλονήσου και η κατηγορία εκ μέρους του ότι σφετερίστηκε τον αρχιεπισκοπικό θρόνο.  

Ads

Στην ανακοίνωση της η Συνοδική Επιτροπή, του αφήνει ωστόσο την πόρτα… ανοιχτή, αναφέροντας ότι «η αποκοπή του Ανδρέα Πιτσιλλίδη από το σώμα της Εκκλησίας ισχύει μέχρις ότου, ανανήψει, αποκηρύξει τις πλάνες και κακοδοξίες του και ζητήσει το έλεος του Θεού»!

Συμμετέχοντας σε τηλεοπτικό πάνελ ο Πιτσιλλίδης εξαπολύει κατηγορίες για τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου και λέει: «Από πού θα τους βγάλεις έξω ρε; Από τον γουμά (κοτέτσι) της μάνας σου;».

Στην ανακοίνωσή της η Εκκλησία της Κύπρου αναφέρει ότι κατέληξε στον αφορισμό του Πιτσιλλίδη, «για τις κακοδοξίες, εσκεμμένες παρερμηνείες, διφορούμενες ερμηνείες και απαξιωτικό τρόπο αναφοράς σε πολλά θέματα, όπως στα θέματα των εκτρώσεων, της Εξομολόγησης, της Θείας Ευχαριστίας, της ομοφυλοφιλίας», αλλά και «για τον χλευαστικό τρόπο αναφοράς στην πίστη, στα ήθη και στις παραδόσεις και για την αήθη συμπεριφορά του απέναντι σ’ αυτή και την Ιερά Σύνοδο».

Τον καλεί μάλιστα «να αναλογιστεί τις ευθύνες του απέναντι και στον Θεό και στους ανθρώπους και όπως μακρυά από κάθε έπαρση και περιαυτολογία εγκύψει με ταπείνωση στη διδασκαλία του Ευαγγελίου και στο ήθος της Εκκλησίας, και αντί να σκανδαλίζει και να παράσχει τον εαυτό του πρότυπο στους πιστούς».

Ads

Η Εκκλησία της Κύπρου δεν παραλείπει επίσης να προειδοποιήσει το ποίμνιο: «Η Συνοδική Επιτροπή καλεί το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας, όπως κωφεύσει σε αυτές τις κακοδοξίες και παραμείνει πιστό στη διδασκαλία της Εκκλησίας, στα ήθη και στις παραδόσεις Της. Η κάθε επιδίωξη οποιουδήποτε, όποιον τίτλο και αν κατέχει, και με όποιον τρόπο και αν εκφράζεται, δεν θα πρέπει να παραπλανήσει τους πιστούς και να τους αποσπάσει από την αποστολοπαράδοτη πίστη μας»!

Απαντώντας στον αφορισμό του, ο Ανδρέας Πιτσιλλίδης δήλωσε ότι ο Μητροπολίτης Πάφου τον αντιμετώπισε με «ύφος δικαστή», ότι «ντρέπεται» που ανήκει στην Εκκλησία και πρόσθεσε ότι δύο τουλάχιστον μητροπολίτες, τους οποίους δεν κατονόμασε, δεν συμφωνούν με την εις βάρος του απόφαση. Σε ερώτηση, τι σημαίνει ο αφορισμός, απάντησε ότι «πρακτικά εννοούν ότι δεν μπορώ να κοινωνώ».

«Ζουν ανάμεσα μας»

«Η απόφαση να αφορίσουν τον Αντρέα Πιτσιλλίδη είναι απόφαση που καθιστά την ίδια τη Σύνοδο υπόλογο για όσα καταλογίζουν στον ίδιο. Λέμε πως βρισκόμαστε στο 2015 αλλά είναι βέβαιο πως αυτό ισχύει για όλους;», αναφέρει σε σχόλιο του για το θέμα ο ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ και μέλος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς Τάκης Χατζηγεωργίου.

«Υπάρχουν γύρω μας άνθρωποι (και μερικοί Συνοδικοί είναι ανάμεσα σ᾽ αυτούς) που ξέρουν μόνο όσα έγραψαν άνθρωποι που έζησαν πριν αιώνες. Μα ούτε κι αυτά τα ξέρουν στο εύρος και το βάθος που αξίζει στα αρχαία συγγράμματα. Αγνοούν τις επιστημονικές ανακαλύψεις, δεν διαβάζουν φιλοσοφία, δεν ασχολούνται με την ποίηση και τις τέχνες. Δεν έχουν επαφή με τη σύγχρονη δυτική αντίληψη για την Ελευθερία της Σκέψης. Δεν ακούν, δεν απαντούν. Ενοχλούνται μόνο αν κάποιος τους κατηγορήσει για κάτι. Απόδειξη και αυτό μιας εγωμανίας. Ζουν κάπου ανάμεσα στο 300 και το 1200 μχ. Συχωρέστε μου την επιείκια. Ας συχωρεθεί και σ᾽ αυτους κάθε αμαρτία. Ουκ οίδασι», σχολίασε ο κ. Χατζηγεωργίου.

Κρατάει χρόνια, αυτή η… κόντρα

Η κόντρα του Ανδρέα Πιτσιλλίδη με την κυπριακή Εκκλησία είναι μία ιστορία παλιά. Το 2013, εποχή που ο Πιτσιλλίδης ήταν ευρωβουλευτής, ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος τον είχε χαρακτηρίσει δημοσίως «παλιόπαιδο» και του είχε συστήσει να σιωπά… «Ποιος είναι ο Πιτσιλλίδης; Έχει μιαν ασέβεια και κάνει σύσταση η εκκλησία και λέει ότι δεν μας εκπροσωπεί αυτός ο θεολόγος… και ωρύεται και αποφαίνεται εξ καθέδρας σαν Πάπας και κατηγορεί τους πάντες και τα πάντα. Δεν νομίζω ότι είναι σωστός θεολόγος και ευσεβής Χριστιανός. Είναι ένα παλιόπαιδο και καλά θα κάνει να σιωπήσει», είχε δηλώσει ο Μακαριότατος σε τηλεοπτική του συνέντευξη.

Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα κατά πολλούς, ο Ανδρέας Πιστιλλίδης έχει κατά καιρούς εκφράσει θέσεις ριζοσπαστικές που έρχονται σε αντίθεση με τα άλλης εποχής «δόγματα» της Εκκλησίας.

Στα τέλη Ιουλίου η Ιερά Σύνοδος εξέτασε μία 15σέλιδη έκθεση με τίτλο «Συνοπτική έκθεση θέσεων Αντρέα Πιτσιλλίδη και σύντομα σχόλια για το σκεπτικό επιλογής των συγκεκριμένων αποσπασπάτων»,  που εστίαζε σε απόψεις που έχει διατυπώσει ο γνωστός για τη σωρεία τηλεοπτικών του εμφανίσεων πρώην πολιτικός, γύρω από τις εκτρώσεις, το γάμο, την ομοφυλοφιλία, τη νηστεία, τα μνημόσυνα και άλλα πολλά.

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Βάσου Βασιλείου για την εφημερίδα Φιλελεύθερος, η Επιτροπή της Ιεράς Συνόδου που εξέτασε την έκθεση επικαλέστηκε μέχρι και τα Σόδομα και τα Γόμορρα για να αποδομήσει τις θέσεις του Πιτσιλλίδη.

Πιο συγκεκριμένα:

Ανάμεσα στις εκφράσεις που χρησιμοποιήθηκαν στη δεκαπεντασέλιδη έκθεση περιλαμβάνονται και οι εξής: «Άπαγε της βλασφημίας», «πλανάται πλάνη οικτράν», ενώ για την ομοφυλοφιλία χρησιμοποιούνται εκφράσεις όπως «επαίσχυντη και ειδεχθής πράξη» «άξιοι θανάτου εισίν», κ.ά. Παράλληλα ο κ. Πιτσιλλίδης κατηγορείται για παρερμηνείες ή στρεβλώσεις της «Θείας Αποκάλυψης», ενώ επιστρατεύονται και τα Σόδομα και για Γόμορρα για να στηριχθεί η θέση της Επιτροπής. Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο της εφημερίδας Φιλελεύθερος, «η Επιτροπή απειλεί εμμέσως ομοφυλόφιλους και άλλους πως θα καταλήξουν στην κόλαση επιστρατεύοντας τον Απόστολο Παύλο, ο οποίος προειδοποιεί μέσω των μελών της Επιτροπής: “…μη πλανάσθε. Ούτε πόρνοι, ούτε ειδολολάτραι, ούτε μοιχοί, ούτε μαλακοί (εκθηλυσμένοι και γυναιώδεις) ούτε αρσενοκοίται… βασιλείας Θεού κληρονομίσουσιν”».

Στη συγκεκριμένη έκθεση η εκκλησιαστική επιτροπή ως προς το θέμα των εκτρώσεων απέρριψε τη θέση του κ. Πιτσιλλίδη ότι ουσιαστικά η ζωή ξεκινά μετά την 54 ημέρα κύησης οπόταν αρχίζει να αναπτύσσεται εγκεφαλική λειτουργία και νευρικό σύστημα. Η Επιτροπή ξεκαθάρισε πως πιστεύει στην «εξ άκρας συλλήψεως», δηλαδή με την ένωση σπερματοζωαρίου και ωαρίου.

Για την ομοφυλοφιλία, η επιτροπή αμφισβητεί ότι αυτή μπορεί να οφείλεται σε γονιδιακές και ορμονικές επιλογές της φύσης και χαρακτηρίζει κάποιες απόψεις του κ. Πιτσιλίδης ως «παρερμνηνείες  ή στρεβλώσεις της Θείας Αποκάλυψης».

Για τον γάμο η επιτροπή εκφράζει τη διαφωνία της με την άποψη που φέρεται να εξέφρασε ο κ. Πιτσιλλίδης πως αποτελεί κοινωνικό κατασκεύασμα, το οποίο δημιουργήθηκε τον 8ο αιώνα. Η επιτροπή χαρακτηρίζει τον γάμο ως «μυστήριον μέγα» και πρέπει να έχει τη σύμφωνο γνώμη του Επισκόπου για να είναι σύμφωνος με το θέλημα του Θεού.