«Οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου δέχθηκαν τα τελευταία χρόνια επιθέσεις, καθώς οι πολίτες τους χαρακτηρίστηκαν ‘τεμπέληδες, που τρώνε τα λεφτά τους στις γυναίκες και τα ποτά’. Αυτές οι επιθέσεις αποδείχθηκαν άδικες», σχολίασε ο ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου από το βήμα της εκδήλωσης της ευρωομάδας της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, με θέμα πως μπορούμε να μετατρέψουμε το brain drain σε brain gain. «Η ‘αιμορραγία’ εγκεφάλων, η φυγή των νέων δηλαδή, από αυτές τις ίδιες χώρες αποτελεί ένα στρατηγικό πλήγμα που πρέπει να σταματήσει», προσέθεσε ο ίδιος.

Ads

«Το φαινόμενο της μετανάστευσης δεν αφορά αποκλειστικά υψηλά εξειδικευμένο προσωπικό, άλλα και ανειδίκευτους εργαζόμενους που και εκείνοι επλήγησαν από την οικονομική κρίση και τις πολιτικές λιτότητας. Η διαφορά είναι ότι η γενιά του 2000 στην Ελλάδα, αποτέλεσε την πιο μορφωμένη γενιά στην ιστορία της. Σύμφωνα με τα στοιχεία, 3 στους 4 απ’ όσους έφυγαν κατά την περίοδο 2010-2013 από την Ελλάδα, το 75% εξ αυτών ενός συνόλου 224.000 ατόμων, ήταν τουλάχιστον πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης… Η γενιά αυτή, μέχρι στιγμής, λόγω της πολυετούς λιτότητας, δεν έχει καταφέρει να αφήσει το αποτύπωμά της στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας», είπε ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Δημήτρης Παπαδημούλης, ανοίγοντας την εκδήλωση.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν παραδείγματα νέων ανθρώπων που παρά την κρίση και τις δυσκολίες επιχειρούν καινοτόμα, αποδεικνύοντας ότι η Ελλάδα ακόμη μπορεί. Οι άνθρωποι αυτοί εξήγησαν τι πέτυχαν και τι τους κρατά με πείσμα στην χώρα, όπως επίσης έδειξαν και τι είναια αυτό που θα τους διώξει εάν δεν αλλάξει.

Συγκεκριμένα, στην εκδήλωση, που ήταν μια πρωτοβουλία του Στέλιου Κούλογλου και διοργανώθηκε από την ευρωομάδα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, παρουσίασαν την δουλειά τους και τις ιδέες τους η Zylo Eyewear, η FightHoax, το Αρμακάδι, η Πυλιακή Γη, ο Απόστολος Γκέτσης που είχε εφεύρει τα γυαλιά για τυφλούς PEA.C.E, η Beetroot, και το Reload Greece, ενώ τις σκέψεις τους διατύπωσαν και οι δυο βραβευμένοι με χρυσό μετάλλιο από τον μαθηματικό διαγωνισμό IMC2017, φοιτητές, Γιώργος Κωτσόβολης και Αντώνης Ζητρίδης.

Ads

Η Zylo Eyewear, από την Σύρο, κατασκευάζει εδώ και δέκα χρόνια γυαλιά ηλίου και οράσεως από ξύλο. «Προσπαθούμε να εξελίσσουμε διαρκώς το προϊόν μας, για να εδραιώσουμε το ξύλο στην αγορά του γυαλιού», είπε η Ελένη Βακονδίου ανακοινώνοντας παράλληλα την πρόσφατη συνέργειά τους με την εταιρεία Phee και τον Σταύρο Τσομπανίδη, με σκοπό να τον προμηθεύουν φύκια από το Αιγαίο και εκείνος να τους τα επιστρέφει μεταποιημένα έτοιμη πρώτη ύλη για κατασκευή γυαλιών.

Η FightHoax είναι μια πρωτοπόρα τεχνολογία που επιχειρεί να πολεμήσει τα fake news σε μια εποχή που αυτή η μάχη είναι απαραίτητη. Αναλύοντας τα δεδομένα που υπάρχουν online η FightHoax μπορεί σε σύντομο χρονικό διάστημα να δώσει την επιβεβαίωση ή την απόρριψη για την εγκυρότητα μιας είδησης που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο. «Σκοπός ήταν να μπορούν οι αναγνώστες να αναγνωρίζουν εάν αυτό που διαβάζουν είναι αλήθεια ή όχι. Όμως ήθελα να είναι και ένα εργαλείο για τους δημοσιογράφους ώστε να παράγουν χρήσιμα άρθρα προϊόν βαθειάς έρευνας σε σύντομο χρόνο», είπε ο ιδρυτής της FightHoax, Βαλεντίνος Τζέκας.

Η ομάδα τους αποτελείται από πολύ νέους ανθρώπους, και ήδη έχουν τις πρώτες συνεργασίες που χρειάζονται για να μεγενθύνουν την ιδέα τους. Γιατί στην Ελλάδα; «Κάθε κρίση γεννά ευκαιρίες, ιδέες και καινοτομίες, που θα βοηθήσουν την χώρα να αναπτυχθεί και να επανορθώσει. Στην Ελλάδα υπάρχουν ευκαιρίες, αλλά πολλές φορές πέφτουμε στην μιζέρια και δεν τις βλέπουμε. Πρέπει, όμως, να τις δούμε και να βοηθήσουμε και άλλους να τις δουν. Το εξωτερικό πάντα θα υπάρχει για κάποιον που έχει παγκόσμιες φιλοδοξίες, όμως στην Ελλάδα υπάρχει μυαλό και καλοπροαίρετοι άνθρωποι να σε βοηθήσουν στα πρώτα σου βήματα. Οι start ups και οι καινοτόμες ιδέες θα σώσουν την Ελλάδα. Είμαστε πολύ πιο ορεξάτοι και δημιουργικοί για να ανοίγουμε μόνο καφετέριες και μπαρ», απαντούν.

Ο Απόστολος Γκέτσης, στα 16 του χρόνια εφηύρε τα γυαλιά για τυφλούς PΕΑ.C.E. Τα γυαλιά απευθύνονταν σε συνομιλήκους του. Χρησιμοποιώντας υπέρηχους φιλοδοξούν να αντικαταστήσουν το μπαστούνι-οδηγό. Ο Απόστολος Γκέτσης, που διακρίθηκε παγκοσμίως από την Google, δήλωσε πως «δεν έχει σημασία από που προέρχεσαι ή ποιες είναι οι καταβολές σου. Πάντα μπορείς να βοηθήσεις. Εγώ αποφάσισα προσφέρω αυτά που μπορώ στα παιδιά στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα υπάρχει σαν αντίληψη ότι πρέπει να πάρεις ένα πτυχίο και να βρεις μια σίγουρη δουλειά. Έχω δει παιδιά να σπουδάζουν για να φύγουν, ή να σπουδάζουν για να βρουν μια σίγουρη αποκατάσταση άσχετα από τις σπουδές τους. Το brain drain δεν σε χτυπά μετά τις σπουδές σου. Είναι μια άποψη που καλλιεργείται όταν σου λένε ‘αυτά μπορείς να κάνεις, δεν υπάρχουν νέες ιδέες, ακολούθα την πεπατημένη’. Αλλά ας μη βλέπουμε τον κόσμο σαν αυτό που είναι. Ας τον δούμε σαν αυτό που μπορούμε να τον κάνουμε».

Σχεδόν συνομήλικοι είναι μαζί τους είναι και ο Γιώργος Κωτσόβολης και ο Αντώνης Ζητρίδης. Κάτοχοι χρυσού μεταλίου από τον διεθνή μαθηματικό διαγωνισμό IMC2017, αλλά και διακρίσεων σε εθνικό επίπεδο, θέλουν να ασχοληθούν με τα θεωρητικά μαθηματικά. «Μετά τις σπουδές μου σκέφτομαι ότι θα φύγω. Αρχικά με το να φύγω δεν σημαίνει ότι βλάπτω την χώρα μου. Ποτέ δεν είπα ότι δεν θα γυρίσω πίσω. Δεν θέλω να φύγω από την Ελλάδα, ούτε αναγκάζομαι. Η αλήθεια είναι κάπου στην μέση. Όμως θέλω να ασχοληθώ με τα θεωρητικά μαθηματικά. Υπάρχουν ελάχιστες θέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο πόσο μάλλον στην Ελλάδα. Όπως μου είπε και ένας φίλος μου που βρίσκεται στις ΗΠΑ με υποτροφία, ‘εάν υπήρχε το Σικάγο στην Αθήνα, δεν θα κάνουμε αυτή την κουβέντα τώρα’», δήλωσε ο Γ. Κωτσόβολης.

«Είμαι από αυτούς που έφυγαν. Ζω δέκα χρόνια στην Αγγλία. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε όμως στο Reload Greece είναι να κινητοποιήσουμε τους ανθρώπους που έχουν φύγει να χτίσουν και να διατηρήσουν γέφυρες με την Ελλάδα», δήλωσε η Έφη Κυρτάτα. «Το 2010 σκεφτήκαμε τι μπορούμε να κάνουμε. Αποφασίσαμε να ρίξουμε το βάρος μας σε μια μακροπρόθεσμη λύση και να χτίσουμε γερά θεμέλια για το μέλλον ώστε να μπορέσει ο κόσμος που έχει φύγει να γυρίσει πίσω», είπε.

Το Reload Greece είναι ένας εκπαιδευτικός οργανισμός που κινητοποιεί την διασπορά, ώστε να εκπαιδεύσει τους νεώτερους και να προκύψουν εξωστρεφείς εταιρείες που θα είναι συνδεδεμένες με την Ελλάδα. Το σκεπτικό του οργανισμού είναι να μετατραπεί το brain drain σε brain gain. «’Πως μπορεί αυτή η γνώση να γυρίσει στην Ελλάδα;’ σε αυτό το ερώτημα προσπαθούμε να απαντήσουμε με κάθε μας δράση. Αν δεν το κάνουμε τώρα, πότε θα το κάνουμε; Και αν δεν το κάνουμε εμείς, ποιοι θα το κάνουν;», είπε η Ε. Κυρτάτα.

Η Ιωάννα Μπαλαφούτη από την Πυλιακή Γη ανέφερε πως η εταιρεία αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα, έχοντας πάντα κατά νου ότι «θέλαμε να μείνουμε στην Ελλάδα γιατί δεν θέλαμε να πετάξουμε όσα είχαμε κάνει τα προηγούμενα χρόνια και φυσικά να αναδείξουμε τα καλώς κείμενα της χώρας και της περιοχής μας, του Ναυαρίνο». Η ίδια διέκρινε πως οι νέοι «δεν φεύγουν γιατί δεν υπάρχουν μόνο δουλειές, αλλά και επειδή έχει χαθεί η συνεκτικότητα της κοινωνίας, η αίσθηση της ασφάλειας, η αίσθηση του ανήκειν».

Επίσης στον αγροτικό τομέα δραστηριοποιείται και το Αρμακάδι. Μια οικογενειακή επιχείρηση που ασχολείται με την ελιά, αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση, πέτυχε και εξάγει τα προϊόντα της στο εξωτερικό. «Μέσα στην κρίση είδαμε άλλους να χάνουν τις δουλειές τους, και άλλους να βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται. Έτσι αποφασίσαμε αυτό το εγχείρημα: Πως να κάνεις μια επιχείρηση με ελάχιστο budget. Όμως με σοβαρότητα και επιμονή έρχεται η ανταμοιβή», σχολίασε ο Νίκος Νικολόπουλος.

Η Beetroot είναι μια από τις πλέον βραβευμένες ελληνικές εταιρίες branding. Σχεδιάζει εικόνες και οπτική επικοινωνία για προϊόντα και υπηρεσίες. Φτιάχτηκε από φίλους που μεγάλωσαν μαζί. «Επί της ουσίας κάναμε την εταιρεία για να μπορούμε να συνεχίσουμε να είμαστε μαζί και να αναζητούμε την αιωνιότητα», εξήγησε ο Βαγγέλης Λιάκος. «Αυτό που μας ενδιέφερε είναι η ποιότητα ζωής. Να φτιάξουμε δηλαδή στο μέρος που μας αρέσει τις καλύτερες δυνατές συνθήκες».

Με μια έκθεση που ταξιδεύει τον κόσμο και λέγεται «τα τέρατα της μυθολογίας», η Beetroot προσπαθεί να δείξει ότι «η χώρα μας δεν είναι τέρας. Ο ευρωπαϊκός νότος δεν είναι τέρας. Είναι παρεξηγημένος. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ασχοληθούμε με το δικό μας branding. Αν λέμε ότι δεν μπορούμε να βρούμε δουλειά, τότε δεν θα βρούμε ποτέ. Πρέπει να αλλάξουμε μόνοι μας αυτό που είμαστε για να αλλάξουν και οι συνθήκες γύρω μας».

Στην εκδήλωση συμμετείχε ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης, που ανέπτυξε τον τρόπο λειτουργίας και τον στόχο του προγράμματος Knowledge Bridges, όπως και Ιταλοί και Πορτογάλοι ευρωβουλευτές που παρουσίασαν με τη σειρά τους τις διαστάσεις του προβλήματος αλλά και τις προσπάθειες αντιμετώπισής του, που έχουν γίνει στις δικές τους χώρες. Αξιωματούχοι της Κομισιόν, επίσης, διατύπωσαν τις πολιτικές που χαράσσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπισή του.