Την εκτίμηση ότι «μια νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη θα προσέλθει απαράσκευη και έκπληκτη για να εφαρμόσει σε μια χώρα, που χρειάζεται άλλες αναπτυξιακές πολιτικές, ό,τι ταιριάζει στα δόγματα του νεοφιλελευθερισμού» εκφράζει σε συνέντευξη που παραχωρεί στο TVXS ο πρώην υπουργός και υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ στην Α’ Θεσσαλονίκης, Χάρης Καστανίδης.

Ads

Αναφορικά με την προοπτική συνεργασίας των προοδευτικών δυνάμεων στη χώρα μας, ο ίδιος επισημαίνει ότι «θα χρειαστούν σοβαρές ιστορικές αναθεωρήσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να διαφανεί αν στο μέλλον υπάρχουν περιθώρια προγραμματικών συγκλίσεων».

Τέλος, αναφορικά με το ζήτημα που προέκυψε με την επιλογή εκ μέρους του Νίκου Ανδρουλάκη της έδρας της Α’ Θεσσαλονίκης, που τον άφησε -έστω προσωρινά- εκτός Βουλής, ο κ. Καστανίδης δηλώνει πως δεν θέλει να μιλήσει για το θέμα σε αυτή την χρονική συγκυρία, παραπέμποντας πάντως με νόημα στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ.

Αναλυτικά η συνέντευξη του Χάρη Καστανίδη στο TVXS:

Ads
  • Που θεωρείτε ότι αποσκοπούν οι επιθέσεις της ΝΔ εναντίον του ΠΑΣΟΚ για το οικονομικό του πρόγραμμα; Τι απαντάτε σε όσους διαβλέπουν ταύτιση των θέσεων σας με εκείνες του ΣΥΡΙΖΑ σε μια σειρά ζητημάτων όπως, η φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας;

Ξεκινώ με μία γενική παρατήρηση. Στην πολιτική πρέπει να διατυπώνεις τις θέσεις σου με σαφήνεια και με τρόπο που δεν θα επιτρέπει στον πολιτικό αντίπαλο να χρησιμοποιεί τα λόγια σου σύμφωνα με τις δικές του επιδιώξεις. Συνέβη, κατά τη διάρκεια της πρώτης προεκλογικής περιόδου, αλλά και μετά την 21η Μαΐου, να εκμεταλλευτεί η Ν.Δ. αμφισημίες ή λάθη στον πολιτικό λόγο των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Αρκετές φορές η διαστρέβλωση ήταν τέτοια που οδηγούσε σε παραπλανητικές εικόνες. Κάτι τέτοιο συνέβη και με φορολογικά μέτρα που προτείνει το ΠΑΣΟΚ.
 Αν διαβάσει κανείς προσεκτικά το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, θα διαπιστώσει με ευκολία ότι η βασική αρχή που διέπει τις προτάσεις του  είναι η αρχή της δίκαιης φορολόγησης, ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του φορολογουμένου. Οι προτάσεις π.χ. για τη φορολόγηση του καθαρού πλούτου ή της καθαρής περιουσίας, αγνοήθηκαν, όπως αγνοήθηκαν οι πολύ συγκεκριμένες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για τις πηγές χρηματοδότησης του κοινωνικού κράτους και της αναδιανομής του πλούτου υπέρ των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης. Από πουθενά δεν προκύπτει πρόταση του ΠΑΣΟΚ για επιβάρυνση στη φορολογία της μεσαίας τάξης. Οι λεκτικές αδυναμίες ορισμένων στελεχών δεν σημαίνει ότι η προγραμματική αλήθεια του ΠΑΣΟΚ είναι αυτή που εμφάνισε η Ν.Δ. Άλλωστε, η Ν.Δ. έχει τη συνεχή τάση να διαχειρίζεται τον φόβο και το ψέμα απέναντι στην αλήθεια και την ελπίδα. 
Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, επισημαίνω ότι μπορεί κάποιος να βρει προγραμματικές συγκλίσεις μεταξύ των κομμάτων του προοδευτικού χώρου, αλλά και σαφείς προγραμματικές αποκλίσεις. Ας μας πουν οι αετοί της στρατηγικής ανάλυσης σε ποιο συμπέρασμα τους οδηγεί αυτή η απλή διαπίστωση. 

  • Ανησυχείτε μήπως ενδεχόμενη παντοδυναμία του Κυριάκου Μητσοτάκη στις επερχόμενες κάλπες σε συνδυασμό με τις «εκκλήσεις» εκ μέρους της ηγεσίας της ΕΕ για μάζεμα των δημοσιονομικών σημάνει νέο κύκλο λιτότητας στην χώρα;

Είναι γνωστό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, το δημόσιο χρέος της χώρας αυξήθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη στο τέλος του 2022 κατά 50 δις ευρώ. Έχουμε, δηλαδή, ονομαστική αύξηση του χρέους από τα 354 δις ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2019 σε 404 δις ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022. Εξαιτίας αυτού του λόγου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαμηνύει στην ελληνική Κυβέρνηση ότι πρέπει να λάβει δημοσιονομικά περιοριστικά μέτρα για την αποκατάσταση των δημοσιονομικών ανισορροπιών της χώρας. Η προειδοποίηση αυτή καταγράφεται ήδη, από την κύρωση της συμφωνίας με το Ταμείο Ανάκαμψης, σε συνοδευτικό έγγραφο του συμβουλίου Κορυφής.
Την ίδια ώρα, στην Ευρώπη έχει αρχίσει προ πολλού η συζήτηση για το αν θα επιστρέψουμε, μετά τη λήξη του καθεστώτος της ρήτρας διαφυγής, στις αυστηρές πολιτικές του Συμφώνου Δημοσιονομικής Σταθερότητας ή θα υιοθετηθούν νέοι κανόνες οικονομικής διοίκησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Από τη συζήτηση αυτή η ημετέρα δεξιά κυβέρνηση μακαρίως απουσιάζει. Ουδέν διαπραγματεύεται, καμιά συμμαχία δεν διαμορφώνει για να μην υιοθετηθούν και πάλι σκληρές πολιτικές, τις οποίες δεν αντέχει άλλο η χώρα. 
Εικάζω, συνεπώς, ότι μια νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη θα προσέλθει απαράσκευη και έκπληκτη για να εφαρμόσει σε μια χώρα, που χρειάζεται άλλες αναπτυξιακές πολιτικές, ό,τι ταιριάζει στα δόγματα του νεοφιλελευθερισμού. Και μια πρώτη συνέπεια θα είναι η περαιτέρω αποδυνάμωση του κοινωνικού κράτους και η συρρίκνωση της σφαίρας των δημοσίων αγαθών.

  • Πως αποτιμάτε την πολιτική αντιπαράθεση -και μάλιστα λίγο πριν τις νέες κάλπες- για το ζήτημα της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης;

Αντιπαραθέσεις, και μάλιστα προεκλογικές, για ένα ευαίσθητο εθνικό θέμα είναι άσκοπες και αχρείαστες. Θυμίζω ότι κατά περιόδους, στη διάρκεια της μεταπολίτευσης, μειονοτικοί βουλευτές, υποστηριζόμενοι από διαφορετικά κόμματα, εξέφρασαν προβληματικές θέσεις, προφανώς αντίθετες στη Συνθήκη της Λωζάννης. Ποτέ, όμως, δεν προέκυψαν αυτού του είδους οι αντιπαραθέσεις που ζούμε τώρα. Θα ήταν εθνικά ωφέλιμο, αν τα πολιτικά κόμματα, αντί για μικροκομματικές αντιδικίες, επέλεγαν μια κοινή εθνική στάση και πολιτική απέναντι στο τουρκικό Προξενείο και στη διαχείριση της μουσουλμανικής μειονότητας. 

  • Τελικώς υπάρχει περιθώριο για διάλογο και σύγκλιση των προοδευτικών δυνάμεων στη χώρα μας; Ποιον βαραίνουν οι ευθύνες για το σημερινό διαφαινόμενο χάσμα μεταξύ των ηγεσιών ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ;

Στη διάρκεια της μακράς δημοσιονομικής κρίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ υιοθέτησε δύο θέσεις απέναντι στο ΠΑΣΟΚ, το οποίο κλήθηκε το 2010 να σώσει τη χώρα από τη χρεωκοπία στην οποία την οδήγησε η κυβέρνηση της Ν.Δ. μεταξύ 2004 και 2009. 

Η πρώτη θέση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ότι υπεύθυνο για τη χρεωκοπία ήταν το ΠΑΣΟΚ, με το «εκπληκτικό» επιχείρημα ότι τα μνημόνια έφεραν την κρίση και όχι η κρίση τα μνημόνια. Απέκρυπτε, έτσι, τους πραγματικούς δεξιούς υπεύθυνους για τη χρεωκοπία της Ελλάδας. 

Η δεύτερη θέση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ότι τα μνημόνια δεν ήταν αναγκαία, ότι θα μπορούσαν να εφαρμοστούν διαφορετικές πολιτικές, αλλά αυτό δεν συνέβη γιατί, υποτίθεται, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπηρετούσε συμφέροντα και σκοπιμότητες των δανειστών. 

Ιστορικά ποτέ δεν επιβεβαιώθηκαν οι δύο αυτές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Ως κυβέρνηση, εφάρμοσε το δικό του τρίτο μνημόνιο, μίλησε για αυταπάτες και εσχάτως άρχισε να ψιθυρίζει τις ευθύνες της Ν.Δ. για τη χρεωκοπία.  

Είναι προφανές ότι θα χρειαστούν σοβαρές ιστορικές αναθεωρήσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ, ώστε να διαφανεί αν στο μέλλον υπάρχουν περιθώρια προγραμματικών συγκλίσεων.

  • Τα αποτελέσματα των εκλογών της 21ης Μαϊου πιστεύετε πως σηματοδοτούν και το τέλος της απλής αναλογικής στη χώρα μας ή υπάρχει η προοπτική επαναφοράς του εν λόγω συστήματος στο μέλλον;

Υπάρχει μια θλιβερή παρεξήγηση στην δημόσια συζήτηση στον τόπο μας. Ορισμένοι πιστεύουν ότι τα εκλογικά συστήματα, προεπιλεγόμενα, μπορούν και να καθορίσουν την εκλογική συμπεριφορά των πολιτών. Αυτό στην ελληνική πολιτική ζωή δεν έχει επιβεβαιωθεί ποτέ. Αντιθέτως, τα εκλογικά συστήματα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στον εθνικό μας χαρακτήρα και στην πολιτική κουλτούρα των πολιτών και των πολιτικών. 

  • Η αντίδρασή σας στην απόφαση του Νίκου Ανδρουλάκη να κρατήσει την έδρα της Α’ Θεσσαλονίκης ήταν ιδιαίτερα έντονη. Εκτιμάτε πως εμπεριείχε και πολιτικά «μηνύματα» ο -έστω προσωρινός- αποκλεισμός σας από τη Βουλή;

Δεν επιθυμώ να μιλήσω για το θέμα αυτό τούτη την ώρα. Ρωτήστε τον κ. Ανδρουλάκη.