Η έμφαση στην πρόληψη, με τη σωστή εκπαίδευση των μικρών παιδιών και των νέων ανθρώπων, αλλά και η ενίσχυση της επιτήρησης-αστυνόμευσης του οδικού δικτύου είναι βασικοί παράγοντες που θα συμβάλλουν στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Αυτά επισημαίνει μεταξύ άλλων ο Γιώργος Ουρσουζίδης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ημαθίας και Πρόεδρος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, τονίζοντας ότι το κόστος των τροχαίων για την εθνική οικονομία είναι τεράστιο.

Ads

Ακούγοντάς πρόσφατη ομιλία σας, μου έκανε εντύπωση το κλίμα ομοφωνίας που μεταφέρατε από την επιτροπή οδικής ασφάλειας της Βουλής. Τι ακριβώς συμβαίνει εκεί; Ποιος είναι ο ρόλος της επιτροπής και ποιο το έργο της το τελευταίο διάστημα;

Από την αρχή ξεκαθαρίσαμε ότι θα λειτουργήσουμε σαν μια γροθιά απέναντι στη μάστιγα που για δεκαετίες τρώει τις σάρκες της πατρίδας μας. Μετά από θητείες δύο συνόδων της Βουλής και τα δύο πορίσματα που συντάχθηκαν «πέρασαν» ομόφωνα από όλα τα μέλη της επιτροπής. Θέσαμε στόχους σύμφωνα με τις εισηγήσεις των ειδικών που προσήλθαν εθελοντικά στην επιτροπή μας – τους ευχαριστούμε θερμά γι αυτό – συντάξαμε τα πορίσματα/προτάσεις και στάλθηκαν αρμοδίως δια του προέδρου της Βουλής στα αντίστοιχα υπουργεία – αυτή είναι η δουλειά της επιτροπής. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώνουμε ότι οι εισηγήσεις λαμβάνονται υπόψη.

Ποια είναι η βασική τοποθέτηση της επιτροπής στο ζήτημα των τροχαίων;

Ads

Η θέση της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, όπως ακριβώς διατυπώθηκε (σελ.15 της σχετικής έκθεσης) και έτυχε της έγκρισης των μελών της, αλλά και μετά τις παρατηρήσεις/διορθώσεις των εισηγητών που προσήλθαν στην επιτροπή, συνοψίζεται: «Μια συνετή προσέγγιση, πρέπει, από τη μια, να υιοθετήσει ένα μοντέλο που να δίνει έμφαση στην πρόληψη και την εκπαίδευση από μικρές ηλικίες, και από την άλλη, να εξορθολογήσει, σύμφωνα με τις δυνατότητες των πολιτών, τα πρόστιμα που επιβάλλει – εκτός εκείνων που χαρακτηρίσαμε ως εγκλήματα».

Να υποθέσω ότι αυτό σχετίζεται με την κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία;

Ναι είναι αλήθεια ότι φέτος για πρώτη φορά το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, εισάγει στην εκπαίδευση των μαθητών μας το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής. Ήδη έχει σταλεί σχετική εγκύκλιος με θέμα: «Εισαγωγή της θεματικής ενότητας Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια στο Ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολειών της Χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018». Είχε αναδειχθεί ως η πρώτη προτεραιότητα από το σύνολο των εισηγητών, η ανάγκη για απόκτηση της απολύτως αναγκαίας γνώσης από τους μικρούς μαθητές μας, ώστε να προστατευτούν οι ίδιοι, αλλά και συνάνθρωποι τους. Η ωφέλεια δεν αφορά μόνο στους μαθητές, αλλά και στους γονείς, που θέλοντας και μη, θα γίνουν κοινωνοί ζητημάτων που τους αφορούν. Αναπόφευκτα το μήνυμα για οδική ασφάλεια θα περάσει και σ΄ αυτούς μέσω των παιδιών τους – δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος. Άρα τα αποτελέσματα από την συγκεκριμένη δράση είναι μεν μεσοπρόθεσμα για τους μαθητές, αλλά άμεσα για τους γονείς οδηγούς!

image

Φταίνε τα χαμηλά πρόστιμα για τα τροχαία;

Έχει αποδειχθεί ότι δεν αποτελεί τον κύριο παράγοντα αποτροπής των παραβάσεων και των επικίνδυνων συμπεριφορών στην οδήγηση το ύψος των προστίμων, αλλά η αίσθηση της αυστηρής και τακτικής επιτήρησης του οδικού μας δικτύου. Η αίσθηση αυθαιρεσίας που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους, πρέπει να εκλείψει. Φέτος η αστυνόμευση έχει εντατικοποιηθεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και έχει συντελέσει πιστεύουμε, στην θεαματική – για την ώρα – βελτίωση των δεικτών οδικής ασφάλειας της πατρίδας μας. Επίσης το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ανταποκρινόμενο σε σχετική πρότασή μας, ενισχύει το ανθρώπινο δυναμικό της αστυνομίας, με την επαναφορά στην υπηρεσία στο δρόμο αποσπασμένων σε πολιτικά πρόσωπα ή σε ιδιώτες «στόχους». Πρόκειται για δυναμικό 700 αστυνομικών, 80 αυτοκινήτων και 18 μοτοσικλετών. Ήδη έχουν επιστρέψει σε μάχιμες θέσεις περί τους 600 αστυνομικούς.

Τι άλλο πρέπει να γίνει για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων;

Χρειάζεται ενεργοποίηση των υπαρχόντων ραντάρ και τοποθέτηση νέων, με άμεση αξιοποίηση των στοιχείων που καταγράφουν, η παρακολούθηση από τα κυκλώματα των επικίνδυνων παραβάσεων ιδιαίτερα μέσα στις πόλεις, ώστε να παρεμβαίνει έγκαιρα η τροχαία και η τοποθέτηση φορητών (μεταφερόμενων) ραντάρ, κάθε φορά σε διαφορετικά σημεία. Αυτά αποτελούν τον φόβο και τον τρόμο των οδηγών στην Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία. Θα πρέπει επίσης να ενθαρρυνθούν οι πολίτες, που γίνονται μάρτυρες ακραίων παραβάσεων, να τις καταγγέλλουν και να ενημερώνονται στη συνέχεια για το αποτέλεσμα τις καταγγελίας τους. Η αρχή αυτή εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε Αυστρία, Γερμανία και Ελβετία. Η συμμετοχή των πολιτών αποτελεί προϋπόθεση στην επιτυχία του έργου της αστυνομίας.

Πιστεύετε στην ανάγκη ανανέωσης του στόλου, στο πλαίσιο της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας;

Ο παράγοντας «όχημα» είναι από τους κατεξοχήν πληττόμενους στην κρίση. Η ανάσχεση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων είναι ραγδαία και αυξανόμενη τα χρόνια αυτά, με αποτέλεσμα η κατηγορία παλαιότητας πάνω των 10 ετών να αποκτά ξανά «εξέχουσα» θέση στους ελληνικούς δρόμους. Σε μελέτη που εξετάζει τη σχέση της παλαιότητας των οχημάτων με την πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα επισημαίνεται ότι:  α) τα παλαιά ελαφρά φορτηγά αποβαίνουν 2 φορές πιο θανατηφόρα από τα νεότερα, β) τα παλαιά λεωφορεία είναι 4,3 φορές πιο πιθανό να εμπλακούν σε ατύχημα από τα νεότερα και γ) τα παλαιά βαρέα φορτηγά είναι 4,7 φορές πιο πιθανό να εμπλακούν σε ατύχημα από τα νεότερα.
Συνεπώς η ανάγκη ανανέωσης του στόλου είναι δεδομένη!

Τι συμβαίνει σήμερα με τα τροχαία; Πέρα από τον βαρύ φόρο αίματος, υπάρχει και κόστος για την εθνική οικονομία;

Από το 2.000 μέχρι το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. και της ΕΛ.ΣΤΑΤ., είχαμε σε 245.404 τροχαία ατυχήματα, 22.397 νεκρούς, 32.555 βαριά τραυματίες και ανάπηρους και 277.967 ελαφρά τραυματίες για τους οποίους η χώρα μας δαπάνησε πάνω από 81,1 δισεκατομμύρια ευρώ τα τελευταία 16 χρόνια (2000 – 2015). Η πραγματικότητα φαντάζει εξωπραγματική μιλάμε για ποσό που αντιστοιχεί στο ¼ του χρέους της χώρας μας και είναι πόροι που τους στερήσαμε από τα σχολειά, τα νοσοκομεία, την ανάπτυξη του τόπου. Σημειώστε ότι στην Ελλάδα μέχρι το 2000, τα τροχαία ατυχήματα ήταν η αιτία για πάνω από 2.000 θανάτους ανά έτος, ωστόσο, φθάνοντας στο 2010, λόγω του εκσυγχρονισμού και της βελτίωσης των οδικών υποδομών (ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ), είχαμε σημαντική μείωση των θυμάτων με 1.281 θανάτους (μείωση 39,09%), 1.754 βαριά τραυματίες (μείωση 57.46%), και 17.024 ελαφρά τραυματίες (μείωση 34,94%).

Το 2015 είχαμε περαιτέρω μείωση των τροχαίων, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, με 789 νεκρούς (μείωση 38,40% σε σχέση με το 2.010 και 62,48% σε σχέση με το 2.000), ενώ στο πρώτο 10μηνο του 2017 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΑΣ, καταγράφονται 608 νεκροί (79 λιγότεροι από το 2016). Είναι μια αισιόδοξη χρονιά – ας ελπίσουμε ότι θα τελειώσει το ίδιο καλά, ώστε για πρώτη φορά να καταγραφεί τριψήφιος μεν αριθμός θυμάτων, αλλά κάτω από 700!