Τα θανατηφόρα δυστυχήματα, το τελευταίο διάστημα, αποτελούν καθημερινή είδηση και η μακάβρια λίστα συνεχώς μεγαλώνει. Πρόκειται για μια κατηγορία, στην οποία η χώρα μας εξακολουθεί να κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις πανευρωπαϊκά. Κι αυτό εξακολουθεί να ισχύει παρά την σημαντική βελτίωση που σημειώθηκε στον εν λόγω τομέα την περίοδο 2008-2014, όταν και παρατηρήθηκε μείωση κατά 48% των τροχαίων δυστυχημάτων.

Ads

Παρ’ όλα αυτά, η κατάσταση άρχισε εκ νέου να επιδεινώνεται τα δύο προηγούμενα χρόνια, κατά τα οποία παρουσιάζεται μικρή αύξηση των θυμάτων στην άσφαλτο, ενώ τα πρώτα στοιχεία του φετινού καλοκαιριού καταδεικνύουν πως ο κίνδυνος να χαθεί ο έλεγχος είναι υπαρκτός. Μια μόνο σύγκριση μεταξύ των τροχαίων που σημειώθηκαν κατά τη φετινή έξοδο του Δεκαπενταύγουστου σε σχέση με την περσινή αρκεί για αποδείξει του λόγου το αληθές: πιο συγκεκριμένα, φέτος στους τρεις μεγάλους εθνικούς οδικούς άξονες (Αθηνών – Λαμίας, Αθηνών – Κορίνθου, Θεσσαλονίκης – Λάρισας) σημειώθηκαν 136 δυστυχήματα με 178 παθόντες (νεκρούς, βαριά τραυματίες), ενώ πέρσι κατά την αντίστοιχη περίοδο μετρούσαμε 44 τροχαία και 58 παθόντες.

«Μαύρες πρωτιές» για έξι περιφέρειες

Την ίδια στιγμή, δε γίνεται να αγνοήσει κανείς το γεγονός ότι έξι ελληνικές περιφέρειες συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των «κορυφαίων» πανευρωπαϊκά για το 2015 σε ό,τι αφορά τους νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα». Η Δυτική Ελλάδα βρίσκεται στην πέμπτη θέση, καθώς το 2015 σημειώθηκαν 124 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων κι ακολουθεί στην έκτη θέση το Νότιο Αιγαίο με 119. Πιο κάτω, στην όγδοη θέση, συναντάμε την Πελοπόννησο με 108 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, η Κρήτη κι η Στερεά Ελλάδα βρίσκονται στην 23η θέση με 95 νεκρούς, ενώ η Ήπειρος έρχεται στην 26η θέση 94 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Ads

Δύο χρόνια αργότερα, η κατάσταση δείχνει για μια ακόμη φορά να βαίνει από το κακό στο χειρότερο. Δεν είναι μόνο τα στοιχεία σχετικά με τη φετινή δραματική αύξηση των τροχαίων κατά τη φετινή έξοδο του Δεκαπενταύγουστου, στα οποία αναφερθήκαμε παραπάνω. Ανάλογη είναι η εικόνα που δίνεται από τις περιφερειακές διευθύνσεις της Τροχαίας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Πελοποννήσου, όπου μόνο τον Ιούλιο σχεδόν διπλασιάστηκαν τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα (11 φέτος σε σχέση με 6 που σημειώθηκαν κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο).     

Ζοφερή είναι η κατάσταση που επικρατεί και στην Κρήτη, όπου από τις αρχές του έτους μέχρι και σήμερα 35 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στο δρόμο. Πολλοί είναι εκείνοι που επαναφέρουν το ζήτημα του (πολύ κακού ομολογουμένως) οδικού δικτύου στο νησί. Αποτελεί όμως αυτό τη μοναδική αιτία για τη νέα έξαρση του δραματικού φαινομένου, όχι μόνο στην Κρήτη αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα;

Πρόβλημα η «κακώς εννοούμενη μαγκιά» πολλών οδηγών

«Δεν είναι μόνο θέμα των κακών οδικών δικτύων, αλλά έχει κυρίως να κάνει με την παιδεία και οδηγικής συμπεριφορά»» αναφέρει από την πλευρά της μιλώντας στο tvxs η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά. «Πάρα πολλοί οδηγοί εμφορούνται από μια κακώς εννοούμενη μαγκιά»» λέει χαρακτηριστικά. Η κυρία Μυλωνά κάνει επίσης εκτενή αναφορά στην  απουσία αστυνόμευσης κι ελέγχου εκ μέρους της Τροχαίας στο μεγαλύτερο τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου.

«Αυτό έχει ως αποτέλεσμα», πως επισημαίνει, «όχι μόνο οι Έλληνες οδηγοί, αλλά και πολλοί ξένοι, για παράδειγμα Ολλανδοί ή Άγγλοι, οι οποίοι στις χώρες τους κινούνται απολύτως εντός κανονιστικού πλαισίου ως προς την οδηγική συμπεριφορά, στη χώρα μας να λειτουργούν εντελώς άναρχα στο συγκεκριμένο τομέα. Έχουμε πολλά τέτοια παραδείγματα σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Κρήτη, η Ρόδος κι η Κέρκυρα».

Επιπλέον, η κ. Μυλωνά τονίζει πως ο κίνδυνος κατά τους θερινούς μήνες δεν κρύβεται μόνο στις επαρχιακές οδούς, αλλά και στην Αθήνα, καθώς «όταν μειώνεται η κυκλοφορία, αρκετοί είναι αυτοί που βρίσκουν ευκαιρία να αναπτύξουν ιλιγγιώδεις ταχύτητες»». Τέλος, δε χάνει την ευκαιρία να αναφερθεί στη συμβολή της οικονομικής κρίσης στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, επισημαίνοντας ότι «πάρα πολλοί οδηγοί, αδυνατώντας να ανταποκριθούν οικονομικά στο κόστος συντήρησης των αυτοκινήτων τους, κυκλοφορούν για παράδειγμα με φθαρμένα κι ακατάλληλα λάστιχα»».