Με δήλωσή του μετά τα μεσάνυχτα ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς φαίνεται να υπαναχωρεί από την τροπολογία που κατέθεσε νωρίτερα σήμερα η οποία πρόβλεπε το κλείσιμο των καναλιών που δεν πήραν άδεια εντός πέντε ημερών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως των ονομάτων των νέων τηλεοπτικών σταθμών. 

Ads

Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά από επικοινωνία που είχε με το Νίκο Παππά ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης στην οποία και του εξέφρασε την άποψη ότι όποια νομοθετική πρωτοβουλία θα πρέπει να παρθεί μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του ΕΣΡ. 

Η δήλωση του Νίκου Παππά:
 
«Είχα, πριν από λίγο, επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κύριο Νίκο Βούτση. Μου εξέφρασε την άποψη ότι η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για τη μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο είναι καλύτερο να λάβει χώρα μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Αυτό και θα κάνουμε. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

• Παππάς: Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναίνεσης για το ΕΣΡ

Ads

Είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων. Τόσο για τη συγκρότηση της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής, του ΕΣΡ, όσο και για τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις, σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο. Ήρθε η ώρα, νομίζω, όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων συμφερόντων»

Η τροπολογία 

Νωρίτερα είχε κατατεθεί στη Βουλή η τροπολογία του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά για τα κανάλια.

Μεταξύ άλλων προβλέπει ότι τα κανάλια χωρίς άδεια θα πρέπει να σταματήσουν να εκπέμπουν σε διάστημα πέντε ημερών από την δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως των ονομάτων των νέων τηλεοπτικών σταθμών. Σύμφωνα, με κυβερνητικές πηγές η δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ θα γινόταν σε περίπου ένα μήνα. 

Με την τροπολογία, τίθενται προθεσμίες για τη μετάδοση σε πρότυπο υψηλής ευκρίνειας από τους αδειοδοτούμενους παρόχους του προγράμματός τους. Επιπλέον, προβλέπεται η επιβολή ποινικών και διοικητικών κυρώσεων σε βάρος μη αδειοδοτημένων παρόχων.

Όπως αναφέρεται στην σχετική τροπολογία, «μετά την πάροδο πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης του υπουργού στον οποίον έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας με την οποία χορηγούνται άδειες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, επιβάλλονται οι κυρώσεις των άρθρων 76 και 77 του ν. 4070/2012 στις εξής περιπτώσεις:

(α) παροχής και με κάθε τρόπο διανομής περιεχομένου, ανεξαρτήτως στόχευσης, μέσω επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής σε ελεύθερη λήψη και εθνική ή περιφερειακή εμβέλεια από παρόχους μη αδειοδοτημένους κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου,

(β) διανομής, κωδικοποίησης, μετάδοσης και με οποιοδήποτε τρόπο διάθεσης στο κοινό από παρόχους δικτύου επίγειας τηλεοπτικής ευρυεκπομπής και σε οποιαδήποτε εμβέλεια ή γεωγραφική κάλυψη, προγραμμάτων, εκπομπών ή περιεχομένου των ανωτέρων υπό (α) αναφερομένων».

Ποινές και κυρώσεις 

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι ποινικές και διοικητικές κυρώσεις για μετάδοση μη αδειοδοτημένου σήματος που ίσχυαν μόνο για τον πάροχο δίκτυου (Digea), τώρα επεκτείνονται και στον πάροχο περιεχομένου (κανάλι) και παράλληλα αυστηροποιούνται. 

Συγκεκριμένα προβλέπονται: 

  • Ποινικές κυρώσεις: Φυλάκιση έως 12 μήνες. Χρηματική ποινή από 20.000 έως 1.5 εκ. ευρώ και κατάσχεση εξοπλισμού για το κανάλι. 

  • Διοικητικές κυρώσεις: Σύσταση με πρόστιμο 3 εκ. εάν δεν υπάρξει συμμόρφωση και αναστολή ή ανάκληση της άδειας. Αυτό προφανώς ισχύει για τον πάροχο αφού το κανάλι δεν θα έχει ούτως ή άλλως άδεια. είναι κάτι που θα ισχύσει μελλοντικά εφ’ όσον θα υπάρξει και δεύτερος πάροχος.

Τι ισχύει για τη διαφημιστική δαπάνη σε σταθμό χωρίς άδεια

Για το ερώτημα τι θα γίνει αν ένας σταθμός εκπέμπει χωρίς άδεια (οπότε η δαπάνη δεν εκπίπτει), αλλά ταυτόχρονα εκπέμπει και νόμιμα σε ψηφιακή πλατφόρμα (nova, ote tv κλπ – οπότε η δαπάνη εκπίπτει), κυβερνητικές πηγές απαντούν ότι ο αναπληρωτής υπ. Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης έχει δημιουργήσει έναν μηχανισμό ελέγχου για το ποιο κομμάτι της δαπάνης αντιστοιχεί σε μη αδειοδοτημένη και ποιο σε αδειοδοτημένη εκπομπή.  

Οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν ακόμη ότι, σύμφωνα με την τροπολογία ισχύουν τα εξής: 

Για την εκπομπή των αδειοδοτημένων καναλιών σε σήμα υψηλής ευκρίνειας

Ο νόμος προβλέπει ότι οι αδειοδοτημένοι τηλεοπτικοί σταθμοί πρέπει να εκπέμψουν από την πρώτη στιγμή σε HD. Η τροπολογία δίνει μεταβατική περίοδο, ως εξής:

  • Οι αδειοδοτημένοι έχουν 6 μήνες προθεσμία να εκπέμψουν και σε σύστημα HD.

  • Κατόπιν έχoυν 2 χρόνια περιθώριο να εκπέμπουν και σε HD και σε SD. (Standard Definition)

  • Μετά την παρέλευση της διετίας, θα πρέπει να εκπέμπουν αποκλειστικά σε HD.

  • Παράλληλα δίνεται διετής προθεσμία, μέχρι το παραγόμενο πρόγραμμα να είναι εξ αρχής σε HD. 

Για τη βεβαίωση συμμόρφωσης με το νόμο

Η αρμοδιότητα της βεβαίωσης συμμόρφωσης των αδειοδοτημένων καναλιών με τις ρυθμίσεις του νόμου (κατανομή προσωπικού ανά κλάδο, αριθμός απασχολούμενων, εγκαταστάσεις κλπ) ανήκει στο ΕΣΡ και μέχρι αυτό να συγκροτηθεί μεταβιβάζεται στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης. 

Για τον περιορισμό της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών

Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φάκτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:

  • Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό. 

  • Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως. 

Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου

Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, ωστόσο, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει σε σύντομο χρονικό διάστημα. 

Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. Πρόκειται για ένα είδους ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο. Κρίθηκε περιττό να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξανα-αλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο.  

Δείτε την τροπολογία: