Τρεις στους δέκα μαθητές έχουν πέσει θύματα ενδοσχολικής βίας ή έχουν ασκήσει βία σύμφωνα με πανελλήνια έρευνα του Παρατηρητηρίου κατά της Βίας με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, στις 6 Μαρτίου. 

Ads

 
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των 61.000 μαθητών που συμμετείχαν στην πανελλήνια έρευνα, προκύπτει ότι η βία ασκήθηκε σε ένα ποσοστό 33% λόγω του τόπου καταγωγής του θύματος, 19% επειδή ανήκε σε άλλη ομάδα-παρέα, 11% επειδή ανήκε σε μειονότητα, 4% λόγω του φύλου του και 33% για κανέναν από τους παραπάνω λόγους.
 
Παράλληλα, το 32% αξιολογεί τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές, το 34,69% απαντά ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απαντά αρνητικά. Στην ερώτηση «έχεις ασκήσει βία;», το 34,01% απαντά θετικά και το 65,69% αρνητικά.
 
Που συμβαίνουν τα περιστατικά
 
Ως προς τον τόπο του επεισοδίου, το 56% απαντάει ότι το περιστατικό βίας συνέβη στο προαύλιο του σχολείου, το 18% εκτός σχολείου κατά τη διάρκεια περιπάτου ή εκδρομής, το 13% σε άλλο σημείο, το 9% στην αίθουσα διδασκαλίας και από 2% απαντούν στο εργαστήριο και στο γραφείο των καθηγητών.
 
Τι θέλουν οι μαθητές για να νιώσουν ασφαλείς;
 
Διχασμένοι εμφανίζονται όμως οι μαθητές ως προς το ποιες ενέργειες θα τους έκαναν να νιώθουν ασφαλείς. Σε ένα ποσοστό 45% απαντούν «ναι» στην πρόταση ο διευθυντής και οι καθηγητές να είναι πιο αυστηροί σε θέματα βίας, σε ποσοστό 33% συμφωνούν στο ότι οι κανονισμοί του σχολείου πρέπει να τηρούνται αυστηρά, σε ένα 32% λένε «ναι» στο ότι οι μαθητές πρέπει να εκπαιδευτούν να λύνουν με ειρηνικό τρόπο τις διαφορές τους και μόνο ένα 17% συμφωνεί με την πρόταση να ορισθεί ένας υπεύθυνος για τα περιστατικά βίας σε κάθε σχολείο.
 
Ενδιαφέρον για συμμετοχή σε προγράμματα διαχείρισης συγκρούσεων εκδηλώνει το 51,63% των ερωτηθέντων. Μόνο ένα 28% θέλει «αρκετά» να συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα διαχείρισης συγκρούσεων για την καταπολέμηση της βίας, ένα 23% απαντάει «πολύ», ένα 20% «λίγο», ένα μεγάλο ποσοστό, 19%, απαντάει «καθόλου» και ένα 10% «πολύ λίγο».
 
Σύμφωνα με τον υφ. Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου σε κάθε σχολείο ορίζεται υπεύθυνος εκπαιδευτικός ώστε παιδιά και γονείς να μπορούν να απευθυνθούν για να συζητήσουν μαζί του ότι τους απασχολεί ενώ πιο ενεργός είναι ο ρόλος του Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού μέσω και των δεκατριών Συντονιστών Δράσης που ορίστηκαν. Παράλληλα ενισχύθηκε η συνεργασία με φορείς όπως «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου.