Επιστροφή στην «πηγή» των καθημερινών τραγωδιών στην άσφαλτο συνιστά επί της ουσίας το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα διπλώματα οδήγησης που συζητήθηκε στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλή και υπερψηφίστηκε με την υποστήριξη της κυβερνητικής πλειοψηφίας, αλλά και την σφοδρή αντίδραση σύσσωμης της αντιπολίτευσης, τόσο για την ουσία του, όσο και για τη διαδικασία του κατεπείγοντος με την οποία κατατέθηκε. Το νομοσχέδιο καταψηφίστηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ, ενώ το ΚΚΕ αποχώρησε και το ΜεΡΑ25 αρνήθηκε να ψηφίσει. Η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια, όπου θα συζητηθεί την Παρασκευή. 

Ads

Διαβάστε επίσης: Σύμβουλος Κεφαλογιάννη ο Πρόεδρος Εκπαιδευτών Οδήγησης – Ελέγχεται για το κύκλωμα πλαστών διπλωμάτων

Βασική αρχή του νομοσχεδίου είναι η κατάργηση του νέου συστήματος εξέτασης, ενός αδιάβλητου συστήματος με κάμερες και καταγραφή που απέκλειε παρεμβάσεις εξεταστών και εκπαιδευτών, και η επιστροφή στο παλιό σύστημα διαφθοράς. Ακόμη το νομοσχέδιο δίνει  τη δυνατότητα στους άνω των 74 ετών να συνεχίσουν να οδηγούν χωρίς επανεξέταση των ικανοτήτων τους. Σε ό,τι αφορά στους οδηγούς άνω των 74 ετών το υπουργείο υποστηρίζει πως η υποχρεωτική επανεξάταση των ικανοτήτων τους για την ανανέωση του διπλώματός τους αποτελούσε εις «βάρος τους διάκριση». Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης, όπως συνήθως όταν κάτι παραπέμπεται στις «ελληνικές καλένδες», τη σύσταση επιτροπής, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, αλλά μέχρι να γίνει αυτό… επανέρχεται το παλιό σύστημα εξέτασης για τα διπλώματα οδήγησης, με εντελώς προσχηματική αιτιολόγηση.

Οι δικογραφίες για τα κυκλώματα που δρούσαν σε όλα τα επίπεδα εκείνου του συστήματος εξετάσεων, «απομυζώντας» τους υποψήφιους οδηγούς με τα «λαδώματα» – από 800 έως και 2.000 ευρώ κόστιζε η εν λόγω «διαδικασία» – τεκμηριώνουν ακριβώς την επικινδυνότητα του κυβερνητικού νομοσχεδίου. Το χειρότερο όμως είναι, ότι εκείνο το σύστημα που επανέρχεται, ευθύνεται εν πολοίς για το αίμα που ρέει στους δρόμους, από οδηγούς που πέρασαν μια αναχρονιστική εκπαίδευση και πήραν δίπλωμα με τον παραπάνω τρόπο.

Ads

Αν και το νέο – και καταργούμενο – σύστημα εξέτασης δεν πρόλαβε να τεθεί σε εφαρμογή, η κυβέρνηση, στρουθοκαμηλίζοντας, επικαλέστηκε εγκλωβισμό περισσότερων από 100.000 υποψηφίων για υπηρεσιακούς λόγους που πλέον όμως έχουν σε μεγάλο βαθμό αντιμετωπιστεί. Καθώς το νέο σύστημα εξέτασης ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση, στόχος του υπουργείου θα έπρεπε να ήταν η επίλυση των όποιων επί μέρους τεχνικών προβλημάτων, όπως οι ελλείψεις στον εξοπλισμό. Ένας επιπλέον λόγος που πάγωσε η χορήγηση νέων διπλωμάτων ήταν και η κατάργηση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων των περιφερειών που μετέχουν στις εξετάσεις, οι οποίες όμως έχουν εξασφαλιστεί με τον τελευταίο νόμο.

Εκτός από την επαναφορά του παλαιού συστήματος για το δίπλωμα οδήγησης, το νομοσχέδιο ξαναβγάζει στην άσφαλτο τις «γουρούνες» και αναθέτει τον έλεγχό τους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπενθυμίζεται, ότι τα εν λόγω τετράτροχα οχήματα, προορισμένα αποκλειστικά για εκτός δρόμου χρήση, αποτελούν «μάστιγα» τους καλοκαιρινούς μήνες στις τουριστικές περιοχές, με πολλά τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα. Σε μια προσπάθεια να μπει φρένο σε αυτή την κατάσταση, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε απαγορεύσει την κυκλοφορία τους οπουδήποτε ίσχυε ο ΚΟΚ.

Διαβάστε έπισης: Νύχτα το πήρες το δίπλωμα;

Τι ισχυρίζεται το υπουργείο

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, υπήρχαν δυσκολίες εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας στην έκδοση αδειών οδήγησης και έτσι επαναφέρει το παλιό σύστημα. Συγκεκριμένα ισχυρίζεται πως το υπουργείο δεν διέθετε τον αναγκαίο εξοπλισμό, όπως κάμερες παρακολούθησης, ώστε να είναι εφαρμόσιμες οι διατάξεις. Επιπλέον «ο νόμος προέβλεπε τη δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων για τις ειδικές δοκιμασίες (οπισθοπορεία και παρκάρισμα). Τέτοιοι χώροι δεν βρέθηκαν σε όλη την Ελλάδα με αποτέλεσμα να μη γίνονται εξετάσεις. Όπου βρέθηκαν χώροι, όπως στο ΚΤΕΟ Χολαργού, η αναμονή για την εξέταση ήταν μεγάλη εξαιτίας του συνωστισμού των υποψηφίων (120 – 150 κάθε μέρα) με συνέπεια η ποιότητα των εξετάσεων να είναι χαμηλή». Επιπλέον αναφέρει πως «οι εκπαιδευτές αρνούνται να διαθέσουν τα εκπαιδευτικά τους οχήματα χωρίς τη δική τους παρουσία, καθώς στην περίπτωση ατυχήματος, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν τους καλύπτουν, εφόσον δεν συνοδεύουν τον εκπαιδευόμενο».