Τέσσερις εκθέσεις οι οποίες προσεγγίζουν την Ιστορία μέσα από διαφορετικό πρίσμα η καθεμία φιλοξενούνται στην Αθήνα από τον Ιανουάριο.

Ads

Η Άρτεμις Αλκαλάη παρουσιάζει μια έκθεση προϊόν πολυετούς έρευνας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και μας παρουσιάζει για πρώτη φορά πορτρέτα Ελλήνων Εβραίων του Ολοκαυτώματος.

Η έκθεση του Τζαμάλ στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης «διανύει» τον δρόμο του Μεταξιού, την εμβληματική εμπορική οδό που συνέδεε  επί αιώνες την Κίνα με τη Δύση.

Στην έκθεση «Massage the History, Iστορικό τεκμήριο & καλλιτεχνική πρακτική»  που παρουσιάζεται στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης η «ολότητα» της Ιστορίας προσεγγίζεται  κριτικά. Η έκθεση «παίζει» με τα στοιχεία της ανάμνησης, της προσωπικής καταγραφής σε σχέση με τις μεγάλες αφηγήσεις. Εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους η ιστορική αφήγηση κατασκευάζει το κυρίαρχο βλέμμα ενώ αναζητά τρόπους ανατροπής του.

Ads

Τέλος στο «Study Room: The state of things», The Breeder η  Νατάσα Μπιζά στο εν εξελίξει έργο «Το Γράμμα Ε για την Αγκάθα» (2015 ) παρουσιάζεται η πορεία μιας έρευνας ταυτοποίησης μίας σειράς φωτογραφιών που βρέθηκαν στο αρχείο της Αμερικάνικης Σχολής Κλασικών Σπουδών που υποτίθεται ότι απεικονίζουν την Αγκάθα Κρίστι όταν επισκέφτηκε την Αρχαία Αγορά της Αθήνας τη δεκαετία του 1950, ενώ η Γιώτα Ιωαννίδου  με την ερευνά της συχνά αντιπαραβάλει φαινομενικά ασύνδετες στιγμές της ιστορίας με στόχο να προκαλέσει παράδοξους συσχετισμούς που επανανοηματοδοτούν τις αναφορές της στο παρόν.

image

Άρτεμις Αλκαλάη –  Έλληνες Εβραίοι επιζώντες του Ολοκαυτώματος: Μια εικαστική αφήγηση

Πρόκειται για μια σειρά φωτογραφιών – πορτρέτων, των Ελλήνων Εβραίων επιζώντων των ναζιστικών στρατοπέδων. Τα πρόσωπα αυτά ξεδιπλώνουν τη μνήμη τους μπροστά στο φακό. Από το 2012 η εικαστικός Άρτεμις Αλκαλάη ερευνά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και συνομιλεί με τους επιζώντες των προπολεμικά ακμαίων εβραϊκών κοινοτήτων.

Συνδυάζει στο ίδιο πλάνο τον άνθρωπο μαζί με ένα δικό της έργο από τη σειρά «σπίτι: μια περιπλάνηση». Στο Cervantes για πρώτη φορά εκτίθενται και πορτρέτα σεφαραδιτών με ισπανική υπηκοότητα, από τη Θεσσαλονίκη, που διασώθηκαν χάρη στις προσπάθειες του πρόξενου της Ισπανίας στην Αθήνα Sebastián Romero de Radigales. Εγκαίνια: 20.01.2016, 19.30. Θα μιλήσει η ιστορικός Οντέτ Βαρών Βασάρ.

Διάρκεια Έκθεσης: έως 19.03.2016.
Αίθουσα Εκθέσεων του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας. Μητροπόλεως 23.
Είσοδος ελεύθερη.
Ωράριο: ∆ευτέρα-Παρασκευή: 10.00-21.00. Σάββατο: 10.00-14.00. Κλειστά: Κυριακές και 14.03.2016.

image

Τζαμάλ, Ο δρόμος του μεταξιού, Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης

Ο Δρόμος του Μεταξιού, η εμβληματική εμπορική οδός που συνέδεε επί αιώνες την Κίνα με τη Δύση, με τον παράλληλο καταλυτικό ρόλο στην πολιτισμική ώσμωση, την ανταλλαγή ιδεών και τη διάδοση των θρησκειών, είναι η πηγή έμπνευσης της τελευταίας ομότιτλης δουλειάς του ζωγράφου Jamal. 15 ζωγραφικά έργα που προβάλλουν στο σήμερα τους μύθους και τη γοητεία του μεταξιού, τους ανθρώπους και τα πράγματα των ερήμων και των δύσβατων βουνών, τα ρίσκα της διαδρομής, τα άλογα που μετέφεραν – εκτός από το ακριβό εμπόρευμα – το βάρος της ελπίδας ότι ο αντίξοος δρόμος και οι καιροί μπορούν να νικηθούν. Η έκθεση εμπλουτίζεται με σχέδια από τη διαδρομή του καλλιτέχνη προς το θέμα του, καθώς και με οπτικοακουστικό υλικό από τις σημερινές χρήσεις του δρόμου και την παλιά του δόξα.

Ο Jamal γεννήθηκε στη Salamia της Συρίας το 1961. Σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός στο Πολυτεχνείο, στο Χαλέπι. Εκθέσεις του έχουν φιλοξενηθεί στις ΗΠΑ (Ν. Υόρκη ), Γερμανία (Ντίσελντορφ ), Λίβανο, Ιορδανία, Ντουμπάι. Άρχισε να εκθέτει τη δουλειά του σε ηλικία 17 ετών και έχει λάβει πολλές διακρίσεις και βραβεία στον αραβικό κόσμο.

Διάρκεια: Μέχρι 14 Φεβρουαρίου. Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης
Ώρες Λειτουργίας Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 9:00 – 17:00

Εισιτήριο Γενική είσοδος : € 7 Μειωμένο : € 5 Δημοσιογράφοι : € 1
Ελεύθερη είσοδος: Κάθε Πέμπτη (από 05/03/2015 έως 05/03/2016 ) εκτός οργανωμένων ομάδων και ομάδων άνω των 5 ατόμων με ξεναγό Αγ. Ασωμάτων 22

image

Massage the History, Iστορικό τεκμήριο & καλλιτεχνική πρακτική, Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης

Αποπλαισιώνοντας στίχους, λέξεις, εικόνες και ήχους κατασκευάζουμε νέα περιεχόμενα. Συνθέτουμε εννοιολογικά πλαίσια που παρουσιάζονται –αυθαίρετα– ως αυθεντικά και αντιπροσωπευτικά του αρχικού πλαισίου. Το νόημα κατασκευάζεται μέσα από το θραύσμα, τη μεταφορά, την παράθεση ή την αντιπαράθεση του. Με ποιον τρόπο συνθέσεις και συγκρούσεις σχηματίζουν αυτό το νόημα; Πώς το αποσπασματικό δίνει σημασία στο κατασκευασμένο όλον;

Η «ολότητα» της Ιστορίας προσεγγίζεται εδώ κριτικά. Χρησιμοποιώντας τον εκθεσιακό χώρο του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, η έκθεση “Massage the History” παίζει με τα στοιχεία της ανάμνησης, της προσωπικής καταγραφής σε σχέση με τις μεγάλες αφηγήσεις. Εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους η ιστορική αφήγηση κατασκευάζει το κυρίαρχο βλέμμα ενώ αναζητά τρόπους ανατροπής του. Οι καλλιτέχνες ανιχνεύουν νέες μεθόδους πρόσληψης και αφήγησης της Ιστορίας. Καλούνται να ξαναμιλήσουν για το πλαίσιο μέσα στο οποίο αντιλαμβανόμαστε το πεπραγμένο, το ιστορικό γεγονός και την καταγραφή του.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Ράνια Μπέλλου, Παύλος Νικολακόπουλος, Αντώνης Πίττας και Allyson Vieira. Επιμέλεια: Πάνος Γιαννικόπουλος

Εγκαίνια:
Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2016 στις 7.00 μ.μ.
Διάρκεια έκθεσης: 21 Ιανουαρίου – 16 Μαρτίου 2016
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 10.00 – 17.00, Σάββατο 10.00 – 15.00
Βαλαωρίτου 9α Τηλ.: 210 3616 165

image

«Study Room: The state of things», The Breeder

Το έργο τριών σύγχρονων καλλιτεχνών που δεν έχουν παρουσιαστεί ιδιαίτερα στην πόλη προτείνει η έκθεση «Study Room: The state of things» η οποία εγκαινιάζεται στις 16/1 στην γκαλερί The Breeder σε συντονισμό του Βαγγέλη Βλάχου.

Η Νατάσα Μπιζά, μέσα από την επεξεργασία αρχειακού υλικού, ή τη δημιουργία νέων ντοκουμέντων, εξετάζει τα όρια των θεσμικών πρακτικών καταγραφής και αρχειοθέτησης σε μια προσπάθεια διεύρυνσής τους. Αφετηρία του έργου Σχέδιο Φύτευσης (2014 ) αποτελεί η δενδροφύτευση της αρχαίας αθηναϊκής αγοράς, που έλαβε χώρα κατά τα μέσα του 20ού αιώνα από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών και είχε ως στόχο την ‘αποκατάσταση’ της αρχαίας χλωρίδας του χώρου. Η Μπιζά εστιάζει κυρίως στα «ανώνυμα» μη ενδημικά ελληνικά φυτά που βρίσκονται σήμερα στον αρχαιολογικό χώρο και επιχειρεί να ‘συμπληρώσει’ τα ονόματα τους στην επίσημη αφήγηση.

Στο εν εξελίξει έργο ‘Το Γράμμα Ε για την Αγκάθα’ (2015 ) παρουσιάζεται η πορεία μιας έρευνας ταυτοποίησης μίας σειράς φωτογραφιών που βρέθηκαν στο αρχείο της Αμερικάνικης Σχολής Κλασσικών Σπουδών που υποτίθεται ότι απεικονίζουν την Αγκάθα Κρίστι όταν επισκέφτηκε την Αρχαία Αγορά της Αθήνας τη δεκαετία του 1950.

Η Γιώτα Ιωαννίδου με την ερευνά της συχνά αντιπαραβάλει φαινομενικά ασύνδετες στιγμές της ιστορίας με στόχο να προκαλέσει παράδοξους συσχετισμούς που επανανοηματοδοτούν τις αναφορές της στο παρόν. Η πρακτική της, με τη μορφή συνήθως ζωντανής αφήγησης (storytelling ) ή lecture performance, περιλαμβάνει κυρίως in situ πρότζεκτς, αρχειακή έρευνα, φωτογραφική τεκμηρίωση, κείμενα, συζητήσεις και συνεντεύξεις.

Στο πρότζεκτ Stratagem (2009 ) η Ιωαννίδου διερευνά το φαινόμενο των μετεγκαταστάσεων των εργοστασίων καθώς και τις συνέπειές του στον αστικό και κοινωνικό ιστό. Η έρευνα καταγράφει τη δραστηριότητα μιας πολυεθνικής εταιρίας στην Ελλάδα και την Τσεχία και συγκεκριμένα της Palco στην Αθήνα και της Pleas στο Havličkův Brod. Το πρότζεκτ αποτελείται από χάρτες, φωτογραφίες, βίντεο, συζητήσεις και συνεντεύξεις, που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια των επισκέψεών της καλλιτέχνιδας στις πρώην και νυν εγκαταστάσεις της εταιρίας.

Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου δημιουργεί ταινίες, γυρισμένες σε φιλμ Σούπερ 8, οι οποίες συνήθως δεν διαρκούν παραπάνω από τρία λεπτά, και δεν έχουν ήχο. Κατασκευάζει εικόνες χωρίς συγκεκριμένη αφήγηση και χρόνο χρησιμοποιώντας στοιχεία ρεαλιστικά, που αντλούνται από την καθημερινή ζωή. Ο ίδιος θεωρεί τις ταινίες του ντοκιμαντέρ.

Στο Άνθρωπος Στρώμα (2005 ) ο Χατζηνικολάου ακολουθεί έναν άντρα που βρήκε τυχαία στο δρόμο να κουβαλάει ένα μονό στρώμα στην πλάτη του. Η κάμερα καταγράφει την διαδρομή του στρώματος μέσα σε ένα δρόμο του κέντρου της Αθήνας από μία σχετική απόσταση. Το φιλμ τελειώνει όταν ο άντρας μπαίνει μέσα σε έναν ιδιωτικό χώρο.

Εγκαίνια:
Σάββατο, 16 Ιανουαρίου 2016, 6-8μμ
Διάρκεια Έκθεσης: 16 Ιανουαρίου – 13 Φεβρουαρίου 2016 The Breeder
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο 12-6μμ Διεύθυνση: Ιάσονος 45, 10436, Αθήνα 2103317527