Αυτοψία πραγματοποίησε την Παρασκευή 9 Απριλίου το Τμήμα Αναπηρικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην Ακρόπολη συνοδευόμενο από τους βουλευτές Θεανώ Φωτίου και Χριστόφορο Βερναρδάκη.

Ads

Σύμφωνα με τα όσα διαπίστωσαν κατά την αυτοψία, οι παρεμβάσεις που έγιναν στον χώρο της Ακρόπολης δεν υλοποιήθηκαν με γνώμονα την ανεμπόδιστη  πρόσβαση των αναπήρων και των εμποδιζόμενων επισκεπτών, αλλά πρωτίστως εξυπηρετούν τους σκοπούς του προγράμματος αποκατάστασης των ανδήρων της κλασικής περιόδου, την εφαρμογή δηλαδή της μελέτης παρουσίασης με θέμα “Αποκατάσταση και τελική διαμόρφωση των εδαφών της Ακρόπολης”, που παρουσιάστηκε στο 5ο Διεθνές Συνέδριο για την αποκατάσταση των Μνημείων της Ακρόπολης, τον Οκτώβριο του 2002.

Σημειώνουν μάλιστα ότι «η κυβέρνηση της ΝΔ με άλλοθι την προσβασιμότητα των αναπήρων παραχώρησε στην ιδιωτική πρωτοβουλία την υλοποίηση των έργων διαμόρφωσης, ενώ δεν φρόντισε να προηγηθεί δημόσια διαβούλευση με τους κυρίως ενδιαφερόμενους και δεν ζητήθηκε η συμβολή του αναπηρικού κινήματος, των φορέων και των συλλογικοτήτων.

Οι διαπιστώσεις από την αυτοψία:

  • δεν υφίσταται η αναγκαία αλυσίδα προσβασιμότητας που να οδηγεί στον νέο ανελκυστήρα πλαγιάς
  • δεν υφίστανται προκαθορισμένες αναπηρικές θέσεις στάθμευσης με οριζόντια και κάθετη σήμανση
  • ο νέος ανελκυστήρας πλαγιάς στο βόρειο τοίχος πληροί όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές, αλλά δυστυχώς ακυρώνεται η χρησιμότητά από την προβληματική πρόσβαση έως αυτόν
  • τοποθετήθηκαν μη λειτουργικοί χειρολισθήρες (κουπαστές) κατά την έξοδο από τον ανελκυστήρα, εκτός των προδιαγραφών του “Σχεδιάζοντας για όλους”
  • ο σχεδιασμός και η εκτέλεση της σκυροδετημένης διαδρομής που ενώνει τον ανελκυστήρα πλαγιάς με την κεντρική διαδρομή Προπύλαια-Παρθενώνας, ο οποίος σχεδιάστηκε αποκλειστικά για την χρήση των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών (δεν υπήρχε στην αρχαιότητα), αποτελεί την μόνη επέμβαση που αφορά τη συγκεκριμένη πληθυσμιακή κοινωνική ομάδα, δίχως όμως να πληρεί στο παραμικρό τις προδιαγραφές που καθιστούν τη συγκεκριμένη διαδρομή αληθώς προσβάσιμη
  • όσον αφορά στις κλίσεις διαπιστώσαμε ότι η αυτόνομη κίνηση των αναπήρων και εμποδιζόμενων με ή χωρίς αναπηρικά αμαξίδια, δεν διασφαλίζεται σε καμία από τις διαδρομές της α’ φάσης. Η μετακίνηση των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών επί των διαδρομών της α’ φάσης της διαμόρφωσης μπορεί να γίνεται μόνο με υποβοήθηση ικανών σωμάτων
  • όπως αποδεικνύεται οι κλίσεις των διαδρομών καθιστούν αδύνατη την αυτονομία των χρηστών αμαξιδίων και είναι επικίνδυνες για ανάπηρους επισκέπτες με συγκεκριμένες βλάβες. Χαρακτηριστικά υπάρχουν κλίσεις που ξεπερνούν το 15%, ενώ η ανώτερη αποδεκτή κλίση με βάση τις προδιαγραφές του “Σχεδιάζοντας για όλους” είναι από 3% έως  6%
  • το οίκημα για την παροχή υπηρεσιών πρώτης βοήθειας παραμένει μη προσβάσιμο
  • ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δεν περιλαμβάνει όδευση και περιγραφή κατάλληλη για τυφλούς και άτομα με προβλήματα στην όραση

Το Τμήμα Αναπηρικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία «ευχαριστεί τον Προϊστάμενο του Τμήματος Έργων της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πόλης Αθηνών, Μιχάλη Λεφαντζή για την υποδοχή, ξενάγηση και εποικοδομητική συζήτηση κατά την τετράωρη παραμονή μας στην Ακρόπολη. Επισημάναμε τα δεκάδες ζητήματα που διαπιστώσαμε, τα οποία και αναγνώρισε, διαβεβαιώνοντάς μας ότι θα κάνει ότι περνάει από το χέρι του ώστε να  δρομολογηθούν διεργασίες για την επίλυσή τους».

Ads

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, στις 3 Δεκέμβρη του 2020, ανήμερα της παγκόσμιας ημέρας αναπήρων, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, εγκαινιάζοντας δίχως την παρουσία αναπήρων την “προσβάσιμη Ακρόπολη” δήλωσε: “εγκαινιάζουμε τον νέο ανελκυστήρα, αλλά και τις διαδρομές οι οποίες έχουν σχεδιαστεί με πολύ μεγάλη φροντίδα προκειμένου να καταστήσουμε την Ακρόπολη προσβάσιμη σε όλες και σε όλους”.

Επισημαίνουν παράλληλα ότι οι ισχυρισμοί του κ. Μητσοτάκη δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, όπως εμείς οι ίδιοι οι ανάπηροι διαπιστώσαμε, εφόσον είναι ξεκάθαρο ότι εργαλειοποιήθηκαν για μία ακόμη φορά οι ανάγκες των αναπήρων για αλλότριους σκοπούς. Οι παρεμβάσεις στην Ακρόπολη ΔΕΝ υλοποιήθηκαν με γνώμονα την ανεμπόδιστη  πρόσβαση των αναπήρων και των εμποδιζόμενων επισκεπτών, αλλά πρωτίστως εξυπηρετούν τους σκοπούς του προγράμματος αποκατάστασης των ανδήρων της κλασικής περιόδου, την εφαρμογή δηλαδή της μελέτης ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ με θέμα “Αποκατάσταση και τελική διαμόρφωση των εδαφών της Ακρόπολης”, που παρουσιάστηκε στο 5ο Διεθνές Συνέδριο για την αποκατάσταση των Μνημείων της Ακρόπολης, τον Οκτώβριο του 2002. Αυτό γίνεται σαφές και από την τοποθέτηση του Ομ. καθηγητή ΕΜΠ, Μανόλη Κορρέ στη διαδικτυακή σειρά Σεμιναρίων Εμβάθυνσης στην Ιστορία και Θεωρία της Αρχιτεκτονικής, με θέμα «Ανεβαίνοντας στην Ακρόπολη», όπου δήλωσε: «Οφείλω μια διευκρίνιση για τις διαδρομές ΑμεΑ. Οι διαδρομές αυτές, μάλλον δεν έγιναν για να εξυπηρετήσουν ειδικά τα ΑμεΑ. Το τεράστιο πλάτος έγινε για να αποκατασταθεί η κανονική μορφή της Ακρόπολης.»

Αναλυτικά η ανάρτηση του Χριστόφορου Βερναρδάκη: