Συνταγματική αναθεώρηση προωθεί η κυβέρνηση Σαμαρά. Στις αλλαγές, μεταξύ άλλων, και η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τους πολίτες. Οι προθέσεις  του Αντώνη Σαμαρά, σύμφωνα με την Καθημερινή, αναμένεται να ανακοινωθούν από τον ίδιο την Παρασκευή σε ειδική εκδήλωση κατά την παρουσίαση των 31 θέσεων της ΝΔ για αλλαγές στο Σύνταγμα της χώρας.

Ads

Εκτός από την αλλαγή στη διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας στις προτάσεις της ΝΔ είναι και η επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών, η ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου, η θεσμοθέτηση δύο Μόνιμων Υπηρεσιακών Υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής, η αναθεώρηση του άρθρου 16, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, η αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων  διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία και η ρητή πρόβλεψη για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.

Όπως αναφέρει η Καθημερινή η εκδήλωση ήταν αρχικώς προγραμματισμένη για την Τετάρτη (είχε κλειστεί και αίθουσα στο Megaron Plus), ωστόσο, το πρόγραμμα του πρωθυπουργού μεταβλήθηκε και πλέον τοποθετείται την Παρασκευή. Σύμφωνα με το δημοσίευμα στον πυρήνα της πρότασης της ΝΔ περιλαμβάνονται οι διατάξεις που θα έχουν ως στόχο τη διασφάλιση της κυβερνητικής τετραετίας και την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη πρόωρων εκλογών.
 
Πληροφορίες αναφέρουν πως για τις προθέσεις του Αντώνη Σαμαρά έχει ενημερωθεί και ο Ευάγγελος Βενιζέλος, καθώς οι δύο κυβερνητικοί εταίροι είχαν σχετικές συζητήσεις το προηγούμενο διάστημα.
 
Υπενθυμίζεται πώς, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, για την έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης απαιτείται η σχετική πρόταση 50, τουλάχιστον, βουλευτών, εν συνεχεία συγκροτείται ειδική Επιτροπή της Βουλής η οποία και καταλήγει στις αναθεωρητέες διατάξεις, οι οποίες και ψηφίζονται από την ολομέλεια, σε διπλή ψηφοφορία.
 
Η διαδικασία δεν ολοκληρώνεται παρά από την επόμενη Βουλή, δηλαδή αυτήν που θα προκύψει από τις επόμενες εθνικές εκλογές, η οποία και, τελικά, θα κρίνει αν και προς ποιά κατεύθυνση θα υπάρξει η αναθεώρηση των διατάξεων.
 
Οι 31 προτάσεις της ΝΔ για την συνταγματική αναθεώρηση όπως παρουσιάζονται από την Καθημερινή:

  • Εκλογή και ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
  • Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του Πρωθυπουργού.
  • Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τις θητείες των Περιφερειαρχών, των Δημάρχων και των Συνδικαλιστών.
  • Ασυμβίβαστο του αξιώματος του Υπουργού με εκείνο του Βουλευτή.
  • Επανεξέταση του αριθμού των Βουλευτών και των Βουλευτών Επικρατείας.
  • Αναθεώρηση της διάταξης για την αποσβεστική προθεσμία ως προς την ποινική ευθύνη των Υπουργών και ιδίως την κατάργησή της όπως ισχύει σήμερα.
  • Αναθεώρηση της διάταξης για την  ασυλία των Βουλευτών, ώστε να περιορισθεί αποκλειστικά στα όρια της άσκησης των κοινοβουλευτικών καθηκόντων τους.
  • Συνταγματική πρόβλεψη για το “πόθεν έσχες” των πολιτικών προσώπων και για την ανάθεση του ελέγχου του σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της Χώρας (πρόταση ΝΔ).
  • Ουσιαστικός εκδημοκρατισμός των Πολιτικών Κομμάτων και  εγγυήσεις διαφάνειας στα οικονομικά τους.
  • Κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του Βουλευτή.
  • Καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή  του απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής.
  • Ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου.
  • Ενίσχυση του ρόλου των Βουλευτών τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο.
  • Συνταγματική κατοχύρωση της ακρόασης κοινωνικών φορέων κατά την εξέλιξη της νομοθετικής διαδικασίας.
  • Θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής. Επίσης θεσμοθέτηση δύο Μόνιμων Υπηρεσιακών Υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής.
  • Παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου μόνον με τυπικό νόμο.
  • Υποχρέωση σύνταξης μελέτης σκοπιμότητας για τα μεγάλα δημόσια έργα και προμήθειες του  Δημοσίου, εκτός εκείνων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.  
  • Κατάργηση του θεσμού των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων και της αντίστοιχης αναβάθμισης του ρόλου των Γενικών Διευθυντών.
  • Ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου.
  • Ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων.
  • Οριοθέτηση της εν γένει δικαιοδοσίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δημόσιων συμβάσεων , ώστε να μη συγκρούεται με εκείνη του Συμβουλίου της Επικρατείας.
  • Αναθεώρηση του άρθρου 90, προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και του περιορισμού της διακριτικής ευχέρειας της Εκτελεστικής Εξουσίας ως προς την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης.
  • Αναθεώρηση του άρθρου 16, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
  • Εξορθολογισμός των διατάξεων για τα Μ.Μ.Ε. προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της διαφάνειας και της αντικειμενικότητάς τους.
  • Αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων  διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία.
  • Αναμόρφωση της οικονομικής θεματικής του Συντάγματος και σύνδεσης της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας με την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση ανάλογης ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο.
  • Πρόβλεψη για την υποχρέωση κατάθεσης ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από όλους τους φορείς που χρηματοδοτούνται από το κρατικό προϋπολογισμό
  • Αναθεώρηση του άρθρου 17, προς την κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής προστασίας του πυρήνα του ατομικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας.
  • Αναθεώρηση του άρθρου 24  (και του άρθρου 117 παρ. 3 και 4) προς την κατεύθυνση της πληρέστερης προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και της αντιμετώπισης ακραίων καταστάσεων σε βάρος όχι μόνο της ατομικής ιδιοκτησίας αλλά και της περιουσίας του Δημοσίου.
  • Ρητή πρόβλεψη για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.
  • Εξορθολογισμός της οργάνωσης και λειτουργίας των ανεξάρτητων αρχών.