Προθεσμία για να απολογηθούν τη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου έλαβαν, από την Εισαγγελία Πειραιά, τα μέλη του πληρώματος του Andromeda (δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός). Το φορτηγό πλοίο εντοπίστηκε στα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής του Αγίου Νικολάου Κρήτης να μεταφέρει 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες, με προορισμό τη Λιβύη, σύμφωνα με το Λιμενικό Σώμα.

Ads

Το εν λόγω φορτηγό πλοίο ήταν καταχωριμένο στη «μαύρη λίστα» των ευρωπαϊκών υπηρεσιών ασφαλείας τα τελευταία τρία χρόνια. Τα εκρηκτικά που μετέφερε το πλοίο έχουν εκφορτωθεί, ήδη, στο λιμάνι του Ηρακλείου και, όταν η δέσμευσή τους γίνει δεκτή από τις εισαγγελικές Αρχές, αναμένεται να μεταφερθούν σε κάποιο στρατόπεδο με τη συνδρομή του στρατού.

Το πλοίο, που έχει κατασχεθεί διαπιστώθηκε, από την επιθεώρηση, ότι φέρει 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις σχετικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πληρώματος. Σημειώνεται ότι υπάρχει κοινοτική Οδηγία από την Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία απαγορεύει τη μεταφορά-πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για εσωτερική καταστολή. Σημειώνεται ότι από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει κοινοτική οδηγία η οποία απαγορεύει τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για εσωτερική καταστολή.

Η διαδρομή

Στις 18 Νοεμβρίου, το «πλοίο-βόμβα» ξεκινάει από την Τουρκία και το λιμάνι της Αλεξανδρέττας. Στις 23 Νοεμβρίου πιάνει στο λιμάνι της Μερσίνης και φορτώνει νέα ποσότητα, με τον συνολικό ναύλο να αγγίζει τους 410 τόνους εκρηκτικών.

Ads

Στις 25 Νοεμβρίου το πλοίο βρίσκεται στο Σουέζ έτοιμο να περάσει τη διώρυγα με κατεύθυνση το Τζιμπουτί και κατάληξη το Ομάν. Περιπλανιέται όμως στην Ανατολική Μεσόγειο, πιθανότατα γιατί δεν έχει καταβάλλει ναύλα, και εξαιτίας του επικίνδυνου φορτίου του δεν μπορεί να προσεγγίσει λιμάνια.

Επόμενη στάση του η Κύπρος, Λεμεσός και Λάρνακα, και στις γιορτές δένει στη Κρήτη, στη Σητεία. Πέντε μέρες μετά ακινητοποιήθηκε τελικά στο Ηράκλειο.

Το φορτηγό πλοίο εντοπίστηκε στα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής του Αγίου Νικολάου Κρήτης να μεταφέρει 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες, με προορισμό τη Λιβύη, σύμφωνα με το Λιμενικό Σώμα.

Τι υποστηρίζει η εταιρεία

«Δεν υπάρχει καμία παρανομία αναφορικά με το φορτίο που μετέφερε το πλοίο. Το πλήρωμα κακώς κρατείται και οδηγήθηκε στην εισαγγελία. Αν μου ζητηθούν διευκρινήσεις από τις αρχές είμαι έτοιμος να μιλήσω αναλυτικά και έχω πολλά στοιχεία», δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο Θεόδωρος Ρέλλος αρχιπλοίαρχος και διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας στην οποία ανήκει το πλοίο «Andromeda» με σημαία Τανζανίας.

Αναφορικά με το γεγονός ότι το πλοίο γυρνούσε επί δύο μήνες από λιμάνι σε λιμάνι με 410 τόνους εκρηκτικών, ο κ. Ρέλλος ανέφερε ότι το πλοίο όλο αυτό το διάστημα ήταν απλήρωτο, ενώ οι δύο τουρκικές εταιρείες στις οποίες ανήκει το εμπόρευμα, αθέτησαν τις υποχρεώσεις τους χωρίς να καταβάλουν τα λιμενικά τέλη, προκειμένου το «Andromeda» να μεταβεί μέσω της διώρυγας του Σουέζ στο Τζιμπουτί όπου ήταν και ο προορισμός του φορτίου. Λόγω της φύσης του φορτίου ήμασταν από αγκυροβόλιο σε αγκυροβόλιο και το «Adromeda» είχε κάνει μία διαδρομή Πόρτ Σαΐντ, Λάρνακα, Λεμεσός, Καλοί Λιμένες, Καλαμάτα, Σητεία. Μετά έγιναν τα γνωστά είπε ο κ. Ρέλλος και τόνισε ότι η ρήτρα που υπάρχει όταν το πλοίο αναχώρησε από την Τουρκία ήταν όταν ο ιδιοκτήτης του φορτίου αθετήσει τις υποχρεώσεις του να υπάρχει το δικαίωμα του πλειστηριασμού και της πώλησης του συγκεκριμένου φορτίου.

Το μοναδικό ποσό που έχει λάβει έως τώρα η εταιρεία για τη μεταφορά του φορτίου ήταν 58.000 ευρώ ενώ είπε ότι πλοίαρχος του πλοίου ζήτησε αγκυροβόλιο στην Κρήτη λόγω του καιρού. Σχετικά με αυτό που φέρεται να έχει ισχυριστεί ο πλοίαρχος του πλοίου στις λιμενικές αρχές ότι το εμπόρευμα είχε ζητηθεί από τους ιδιοκτήτες να μεταφερθεί στη Λιβύη, ο Θεόδωρος Ρέλλος τόνισε ότι στη διαδικασία η εταιρεία να βρει λύση στο πρόβλημα που είχε προκύψει με τις δύο τουρκικές εταιρείες στις οποιές ανήκε το φορτίο με τα εκρηκτικά, έκανε προσπάθειες αποθήκευσής τους σε πιστοποιημένο μέρος.

Τέτοιο πιστοποιημένο σημείο στην περιοχή μας είναι το λιμάνι του Μπάζ στο Μαυροβούνιο αλλά ατυχώς, όπως τόνισε ο διαχειριστής, η συγκεκριμένη αποθήκη ήταν κατειλημμένη από άλλο πελάτη «με αποτέλεσμα η επόμενη πρόταση που μας δόθηκε ήταν η Μιζουράτα της Λιβύης». «Μας προτάθηκε να πάμε αλλά εμείς γνωρίζουμε και δεν πήγαμε άρα για ποιο λόγο μας έχουν ακινητοποιήσει το πλοίο και έχουν συλλάβει το πλήρωμα;» διερωτήθηκε. Για τις 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις σχετικά με την αξιοπλοΐα του πλοίου που φέρεται να έχει διαπιστώσει το Λιμενικό, είπε ότι το πλοίο πραγματοποιούσε το τελευταίο ταξίδι του και μετά θα οδηγείτο για διάλυση στην Τουρκία.