Με τη φράση «ήρθε η ώρα να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας», ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρήστος Παπουτσής, κάλεσε τα κόμματα να υπερψηφίσουν τις διατάξεις του νομοσχεδίου με το οποίο ανοίγει ο δρόμος για την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλούς ιδιώτες φρουρούς σε εμπορικά πλοία με ελληνική σημαία. Όπως εξήγησε ο υπουργός, το νομοσχέδιο λαμβάνει υπόψη του τις θέσεις της Ένωσης Πλοιοκτητών αλλά και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), για την ανάγκη αποτελεσματικής πολιτικής στην προσπάθεια αντιμετώπισης της ναυτικής πειρατείας.

Ads

 
Το νομοσχέδιο «Παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία και άλλες διατάξεις» συζητήθηκε σήμερα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και όπως όλες οι πλευρές παραδέχθηκαν, τα φαινόμενα της πειρατείας είναι διαρκώς αυξανόμενα. Τις διατάξεις ωστόσο δήλωσαν ότι ψηφίζουν μόνον οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΛΑΟΣ, ενώ σοβαρές επιφυλάξεις και αντιρρήσεις διατύπωσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ.
 
Εκτός από τις διατάξεις για την ασφάλεια στα πλοία, στο νομοσχέδιο έχουν περιληφθεί και άλλες σημαντικές διατάξεις, όπως η διάταξη σύμφωνα με την οποία η παραγωγική Σχολή Αστυφυλάκων της Ελληνικής Αστυνομίας ανήκει στην ανώτερη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ακόμη διάταξη σύμφωνα με την οποία εξαιρούνται από την αυτόφωρη διαδικασία τα αδικήματα που διώκονται κατ’ έγκληση και φέρεται ότι διαπράχθηκαν από αστυνομικό, λιμενικό ή πυροσβεστικό υπάλληλο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Με άλλη διάταξη ορίζεται ότι η εσωτερική φύλαξη και η τήρηση της τάξης σε εγκαταστάσεις κέντρων πρώτης υποδοχής μεταναστών μπορούν, μετά από έγκριση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, να ανατίθενται και σε εξειδικευμένη ιδιωτική εταιρεία παροχής υπηρεσιών ασφαλείας.
 
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρήστος Παπουτσής, επισήμανε ότι εκτός από τους ιδιώτες ένοπλους φρουρούς, με τις προωθούμενες διατάξεις προβλέπεται και η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ασφαλείας από στελέχη των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής μετά από έγκριση του υπουργείου. «Δημιουργούμε ουσιαστικά μία νέα αγορά και δεν αποκλείουμε το δημόσιο, το οποίο δεν μπορεί να παρέχει τέτοιες υπηρεσίες δωρεάν αλλά με αμοιβή», είπε ο κ. Παπουτσής και πρόσθεσε ότι η χώρα μας συνεχίζει να υποστηρίζει διεθνώς τη λήψη μέτρων για ασφαλείς θάλασσες, σημειώνοντας ότι «η Ελλάδα, κοινώς αναγνωρισμένη ηγέτιδα ναυτική δύναμη, έχει υποστηρίξει κάθε πρωτοβουλία που απαιτείται για την εξάλειψη της πειρατείας».
 
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Καρύδης, επικαλέστηκε στοιχεία της αιτιολογικής έκθεσης που αναφέρει ότι από το 2007 και μετά το φαινόμενο της θαλάσσιας πειρατείας έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις ιδιαίτερα στον Κόλπο του Άντεν. Τα φαινόμενα της θαλάσσιας πειρατείας καλύπτουν όμως πλέον σχεδόν όλη την περιοχή του βόρειου και του κεντρικού Ινδικού Ωκεανού, με συνέπεια το ανθρώπινο κόστος της πειρατείας το 2010 να καταμετρά 4.185 ναυτικούς που υπέστησαν ένοπλη επίθεση, 1090 ναυτικούς που κρατήθηκαν αιχμάλωτοι και 516 που χρησιμοποιήθηκαν ως ανθρώπινη ασπίδα. Από το 2008 μέχρι σήμερα έγιναν 15 επιθέσεις σε πλοία υπό ελληνική σημαία, χωρίς ευτυχώς να υπάρξει απώλεια ανθρώπινης ζωής.
 
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε και ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος επισήμανε ότι από τον Κόλπο του Άντεν περνάνε κάθε χρόνο 26.000 πλοία, εκ των οποίων το 1/3 είναι με ελληνική σημαία. Ο βουλευτής υπογράμμισε ότι η χώρα μας θα πρέπει να είναι πρωτοπόρος σε τέτοια εγχειρήματα και με την ευκαιρία της συζήτησης υπογράμμισε ότι πάγια θέση της ΝΔ είναι η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο και θα γίνει αν η ΝΔ εκλεγεί κυβέρνηση. Παρόλα αυτά ο κ. Πλακιωτάκης επισήμανε ότι θα πρέπει να υπάρξουν περισσότερες διευκρινίσεις για τη δυνατότητα επιβίβασης των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού με στόχο την προστασία πλοίων με ελληνική σημαία από επιθέσεις ναυτικής πειρατείας.
 
Θετικός απέναντι στο νομοσχέδιο δήλωσε και ο εισηγητής του ΛΑΟΣ Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης, επισημαίνοντας τις δυσκολίες των ελληνικών πλοίων που διέρχονται την ευρύτερη περιοχή του Ινδικού και προειδοποίησε ότι πρέπει να λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας επισημαίνοντας ότι ήδη καταγράφεται μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία.
 
Επικίνδυνο χαρακτήρισε το νομοσχέδιο η βουλευτής του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου, εκτιμώντας ότι η παρουσία ένοπλων ιδιωτικών φρουρών στα πλοία θα ενισχύσει την επιθετικότητα των πειρατικών κυκλωμάτων που διαθέτουν τεχνικό εξοπλισμό. Η βουλευτής επισήμανε επίσης τον κίνδυνο εμπλοκής των πληρωμάτων σε μεγάλους κινδύνους και σε συνθήκες πολέμου. Πέραν αυτών, όμως, η κ. Μανωλάκου κατήγγειλε και τη σταδιακή ανάπτυξη μιας νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας από εταιρείες ράμπο.
 
Αλλά και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεόδωρος Δρίτσας, επισήμανε ότι ενώ πρόκειται για ένα πρόβλημα διεθνούς πολιτικής, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να δείχνει ότι η λύση των ένοπλων ιδιωτικών φρουρών θα αποτρέψει τους πειρατές από τις επιχειρήσεις κατάληψης πλοίων. «Υπάρχουν συγκρουόμενα συμφέροντα στο χώρο της ναυτιλίας», είπε ο κ. Δρίτσας επικαλούμενος στοιχεία σύμφωνα με τα οποία «η πειρατεία στοίχισε 7 δισ. δολάρια το 2011 σε παγκόσμιο επίπεδο, αν και το συνολικό ποσό των λύτρων ανήλθε μόλις στο 2%». Είναι σαφές συνεπώς, είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, «ότι γύρω από τη ναυτική πειρατεία διακινούνται πολλά εκατομμύρια και μεγάλα συμφέροντα και γι΄ αυτό η λύση δεν μπορεί να είναι οι ένοπλοι φρουροί στα πλοία».