Η ταλαιπωρία για τους χιλιάδες Έλληνες δημιουργούς δεν έχει τέλος. Εκπέμπουν ξανά SOS, αφού η υπουργός πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δεν αδειοδοτεί τον νέο οργανισμό τους (ΕΔΕΜ) παρά την προηγούμενη δέσμευσή της ότι θα το πράξει.

Ads

Σύμφωνα με επιστολή που έστειλε το εποπτικό συμβούλιο της ΕΥΕΔ (Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης) στα μέλη της, η υπουργός ζητάει την υποβολή έκθεσης βιωσιμότητας (business plan) η οποία ποτέ δεν έχει ζητηθεί από κανένα Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) κατά τη διαδικασία αδειοδότησης του στο παρελθόν και η οποία δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση εκ του νόμου για την αδειοδότηση ΟΣΔ.

Στην επιστολή την οποία υπογράφουν οι Φ. Δεληβοριάς, Χρ. Νικολόπουλος, Μ. Φασουλάκη, Π. Φάλαρας, Π. Καρασούλος, Κ. Καλδάρας, Αλ. Τσίκλου, Β. Κόκιου και Β. Γκίνη, υπογραμμίζεται πως σύμφωνα με τα στοιχεία που προσκόμισε η ΕΥΕΔ στην οικονομική υπηρεσία του υπουργείου, προκύπτει χωρίς καμία αμφιβολία η βιωσιμότητα του διάδοχου φορέα, αφού ο νόμος προβλέπει τη μεταβίβαση του συνόλου της δραστηριότητας. Αρα προκύπτει το εύλογο ερώτημα, γιατί η υπουργός δεν προχωράει στην αδειοδότηση του οργανισμού.

Οι δημιουργοί, τονίζουν στο tvxs.gr ότι κάθε καθυστέρηση στην αδειοδότηση θέτει σε κίνδυνο το πνευματικό δικαίωμα. Οι δημιουργοί στην ανακοίνωση  υπογραμμίζουν  μεταξύ άλλων πως «Εμείς δηλώνουμε για μια ακόμη φορά και δημόσια πλέον, ότι είμαστε αποφασισμένοι και υποχρεωμένοι να απαιτήσουμε την εφαρμογή του νόμου για τη μεταβίβαση της δραστηριότητας της ΕΥΕΔ στον αυτοδιαχειριζόμενο φορέα μας ΕΔΕΜ και να προασπίσουμε το δικαίωμα  που μας δίνει η συλλογική διαχείριση των δικαιωμάτων μας, για να συνεχίσουμε να δημιουργούμε, να ζούμε από τα νόμιμα δικαιώματά μας και να προάγουμε σε καθεστώς ομαλότητας  τον Πολιτισμό της χώρας μας.».

Ads

Θυμίζουμε πως οι δημιουργοί στην μετά – ΑΕΠΙ εποχή, έχουν βρεθεί πολλές φορές αντιμέτωποι με ηγεσίες του υπουργείου πολιτισμού προκειμένου να προστατευθούν. Αποτέλεσμα των αγώνων τους ήταν η σύσταση της ΕΥΕΔ από την προηγούμενη κυβέρνηση, προκειμένου να γίνει ομαλά η μετάβαση σε έναν δικό τους οργανισμό. Η ΝΔ ως αντιπολίτευση τότε, μιλούσε για κρατικοποίηση του πνευματικού δικαιώματος. Σήμερα που είναι κυβέρνηση όμως, δεν διευκολύνει τους δημιουργούς να φύγουν από την ΕΥΕΔ και να μεταβούν στον δικό τους οργανισμό, ενώ γνωρίζει η κυβέρνηση το κόστος που έχουν πληρώσει και πληρώνουν έως σήμερα αλλά και πως η άδεια αποτελεί νόμιμο δικαίωμα τους.

Οι δημιουργοί ανησυχούν πως η κυβέρνηση τους ωθεί σε μονόδρομο

Πριν λίγους μήνες το σωματείο ΑΣΜΑ 450+ είχε εκφράσει μέσω ανακοίνωσης του την έντονη δυσαρέσκεια του για την επαναφορά της Ειρήνης Σταματούδη σε νομοπαρασκευαστική επιτροπή  https://tvxs.gr/news/politismos/orgi-dimioyrgon-pros-mendoni-gia-tin-epa…. Η ανακοίνωση έγραφε μεταξύ άλλων : «Είναι γνωστό πως όλο αυτό το διάστημα που παλεύαμε να φτιάξουμε νέο ελληνικό φορέα, την ΕΔΕΜ -σκοπός για τον οποίον ενώθηκαν όλοι οι Έλληνες δημιουργοί για πρώτη φορά στην ιστορία- η κα Σταματούδη μας πολέμησε με κάθε τρόπο.

Όχι μόνο προσπάθησε να μας παρασύσρει στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, που πρόσφατα αποκαλύφθηκε από την ERNST & YOUNG ότι όσο η κα Σταματούδη ήταν Διευθύντρια του ΟΠΙ δεν της ασκούσε έλεγχο με αποτέλεσμα να φτάσει σε σκανδαλώδη κακοδιαχείριση (το ίδιο είχε συμβεί επί των ημερών της και με την ΑΕΠΙ, έπρεπε να περάσει 10ετία για να της ασκήσει κυρώσεις αφήνοντάς την να γιγαντώνει το καταστροφικό χρέος της), αλλά είναι και διορισμένη στην ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ως έμμισθη τοποτηρήτρια του ξένου συλλόγου φορέων πνευματικών δικαιωμάτων CISAC που ως γνωστόν δανειοδότησε την εν λόγω εταιρεία για να προλάβει την δική μας βούληση να φτιάξουμε ανεξάρτητο ελληνικό φορέα.»

Είναι επομένως εύλογη η ανησυχία πολλών δημιουργών, πως οι κινήσεις της υπουργού, θα έχουν σαν αποτέλεσμα να οδηγηθούν μοιραία στην αγκαλιά του οργανισμού που έχει χρηματοδοτήσει η CISAC η οποία θέλει να θέσει τους δικούς της όρους στην ελληνική αγορά που κατά τη γνώμη τους καθόλου δεν ευνοούν τους Έλληνες δημιουργούς. Σε κάθε περίπτωση, η μεν υπουργός βάζει με τις αποφάσεις  της σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων δημιουργών απέναντί της ανοίγοντας μέτωπο με ακόμα μια ομάδα στο χώρο του πολιτισμού, οι δε δημιουργοί συνεχίζουν να εισπράττουν ελάχιστα χρήματα σε σχέση με αυτά που τους αναλογούν, με αποτέλεσμα αρκετοί από αυτούς να αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα επιβίωσης.

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

ΕΠΟΠΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΥΕΔ

“ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΩΜΑΤΩΝ ΜΑΣ”

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Εν όψει της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης στις 25 Νοεμβρίου 2019 στις 2.μμ στο Ίδρυμα Κακογιάννη των μελών ΕΥΕΔ η οποία κρίνεται κρίσιμη και απαιτεί τη συμμετοχή ολων μας, ως Εποπτικό Συμβούλιο, επιθυμούμε να σας  ενημερώσουμε για τα παρακάτω θέματα που αφορούν στη δραστηριότητά μας:

1. Στη διάρκεια της θητείας μας, πραγματοποιήσαμε 26 συνεδριάσεις και ταυτόχρονα  συνεργαζόμαστε σε καθημερινή βάση, με on line επικοινωνία, για την αντιμετώπιση λειτουργικών ζητημάτων της συλλογικής διαχείρισης, στο πλαίσιο των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων μας.

2.  Η ΕΥΕΔ έχει ενημερώσει εγγράφως και αναλυτικά το Εποπτικό Συμβούλιο  σχετικά με τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν τη διαχείριση των δικαιωμάτων των δικαιούχων (π.χ. εισπράξεις, συμβάσεις με χρήστες, διαχειριστικά έξοδα κλπ.), όπως, εξάλλου ενημερώνει την αρμόδια Οικονομική Υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ, σε μηνιαία βάση αλλά και τον ΟΠΙ.

Από τα στοιχεία αυτά, αλλά και από την έκθεση διαφάνειας για το έτος 2018, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην ιστοσελίδα της ΕΥΕΔ, προκύπτει χωρίς καμία αμφιβολία η βιωσιμότητα του διάδοχου φορέα, αφού ο νόμος προβλέπει τη μεταβίβαση του συνόλου της δραστηριότητας.

3.  Η ΕΥΕΔ, με ποσοστό κρατήσεων 20% μεσοσταθμικά επί των συνολικών εισπράξεων, έχει αποδείξει, στο διάστημα της λειτουργίας της, ότι μπορεί να καλύπτει από τις κρατήσεις αυτές τα διαχειριστικά της έξοδα, γεγονός το οποίο οδηγεί στο αναμφισβήτητο συμπέρασμα ότι ο διάδοχος οργανισμός ΕΔΕΜ θα είναι βιώσιμος.

4. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, τα οποία είναι γνωστά στα αρμόδια όργανα του ΥΠΠΟΑ,  αποδεικνύεται και  διασφαλίζεται αναμφίβολα όχι μόνο η βιωσιμότητα της ΕΔΕΜ, ως διαδόχου φορέα αλλά και η επιτυχημένη συνέχεια της, υπό  την προϋπόθεση υλοποίησης των παρακάτω δύο υποχρεώσεων, αρμοδιότητας του ΥΠΠΟΑ και της Υπουργού του, η οποία έχει την αποκλειστική ευθύνη και οι οποίες δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί :

α) Aδειοδότηση της ΕΔΕΜ, όπως δημόσια και κατ’ επανάληψη έχει δεσμευτεί η Υπουργός.

β) Έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη μεταβίβαση της δραστηριότητας, σύμφωνα με το νόμο.

5. Στις 4/11/2019 απευθύναμε, ως Εποπτικό Συμβούλιο στην Υπουργό επιστολή, με αριθμό πρωτοκόλλου 12573  4/11/2019 με αίτημα απάντησης, στην οποία αναφέραμε με συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία όλα τα παραπάνω, και κυρίως τον κίνδυνο  πλήρους απώλειας του εισοδήματος των δικαιούχων για το έτος 2020, εάν δεν γίνει άμεσα και εντός του έτους 2019 αδειοδότηση της ΕΔΕΜ και η μετάβαση από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ.

6. Ευρισκόμενοι  σε στενή επικοινωνία με το ΔΣ της ΕΔΕΜ για το συντονισμό των νομικών και τεχνικών ενεργειών για τη μετάβαση, γνωρίζουμε ότι το ΔΣ της ΕΔΕΜ έχει συναντηθεί με την Υπουργό και τον Γενικό Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ και ενώ είχε λάβει προφορικά τη διαβεβαίωση, ότι η ΕΔΕΜ θα λάβει την άδεια, στη συνέχεια, μέσω του ΟΠΙ, ζήτησε την υποβολή έκθεσης βιωσιμότητας (business plan) η οποία ποτέ δεν έχει ζητηθεί από κανένα ΟΣΔ κατά τη διαδικασία αδειοδότησης του στο παρελθόν και η οποία δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση εκ του νόμου για την αδειοδότηση ΟΣΔ. Πολύ δε περισσότερο αφού, όπως προαναφέρθηκε, η βιωσιμότητα της ΕΔΕΜ είναι δεδομένη, με τη μεταφορά της δραστηριότητας της ΕΥΕΔ, όπως προβλέπει ο νόμος.

Ωστόσο, σε ένδειξη καλής θέλησης, στην από 4/11/2019 επιστολή μας προς την Υπουργό, προτείνουμε και δεσμευόμαστε, εφ’ όσον γίνει ομαλά η μετάβαση και αποκτήσει η ΕΔΕΜ πόρους, να την προσκομίσουμε άμεσα.

7. Παρά το γεγονός ότι η λειτουργία της ΕΥΕΔ λήγει στις 5 Ιουνίου του 2020, αυτή  έχει ήδη ολοκληρώσει την προβλεπόμενη απ το νόμο αποστολή της, η οποία ήταν η έκτακτη διαχείριση των δικαιωμάτων μας και στο πλαίσιο αυτό, η δημιουργία υποδομών και λειτουργιών, με σπουδαιότερο τη δόμηση και επικαιροποίηση του αρχείου των έργων μας, συστατικό στοιχείο για τη διαχείριση των δικαιωμάτων μας, ώστε να μεταβιβαστούν στο νέο φορέα.

Το επείγον έχει γίνει υπερεπείγον πλέον και η καθυστέρηση της μετάβασης δεν οφείλεται ούτε στην ΕΥΕΔ, ούτε στο Εποπτικό Συμβούλιο.

8. Τα μέλη της ΕΔΕΜ και οι δημιουργοί / δικαιούχοι, που ήδη έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να αναθέσουν τη διαχείριση των δικαιωμάτων τους σε αυτήν, σύμφωνα με ενημέρωση μας από το ΔΣ της ΕΔΕΜ, έχουν ξεπεράσει τα 1000 και συνεχίζεται η αθρόα προσέλευσή τους καθημερινά. Σε αυτό το σημείο σας επισημάνουμε ότι τα μέλη της ΕΥΕΔ δεν μεταφέρονται αυτόματα στο διάδοχο φορέα αλλά απαιτείται νέα σύμβαση με την ΕΔΕΜ.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Βρισκόμαστε σε ένα κομβικό και ευαίσθητο σημείο σχετικά με το μέλλον των δικαιωμάτων μας. Από το ΥΠΠΟΑ δεν υπάρχει ακόμα επίσημη και έγγραφη γνωστοποίηση για το πότε σκοπεύει να εφαρμόσει το άρθρο 51Α  του νόμου 4481/2017, δηλ. τη μεταβίβαση της δραστηριότητας της ΕΥΕΔ στο διάδοχο φορέα.

Είμαστε υποχρεωμένοι, πλησιάζοντας στο όριο λήξης της λειτουργίας της ΕΥΕΔ, να σας ενημερώσουμε για όλα τα παραπάνω.

Εμείς δηλώνουμε για μια ακόμη φορά και δημόσια πλέον, ότι είμαστε αποφασισμένοι και υποχρεωμένοι να απαιτήσουμε την εφαρμογή του νόμου για τη μεταβίβαση της δραστηριότητας της ΕΥΕΔ στον αυτοδιαχειριζόμενο φορέα μας ΕΔΕΜ και να προασπίσουμε το δικαίωμα  που μας δίνει η συλλογική διαχείριση των δικαιωμάτων μας, για να συνεχίσουμε να δημιουργούμε, να ζούμε από τα νόμιμα δικαιώματά μας και να προάγουμε σε καθεστώς ομαλότητας  τον Πολιτισμό της χώρας μας.

Ταυτόχρονα και στο διάστημα μέχρι την λήξη της λειτουργίας της ΕΥΕΔ και αναμένοντας και διεκδικώντας την ενημέρωση και τη συνεργασία μας με το ΥΠΠΟΑ για τη διαδικασία μετάβασης στη ΕΔΕΜ, η νόμιμη αδειοδότηση και είσπραξη των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων μας από την ΕΥΕΔ συνεχίζει κανονικά.

To Εποπτικό Συμβούλιο ΕΥΕΔ

Φοίβος Δεληβοριάς, Μαίρη Φασουλάκη, Πάνος Φαλάρας, Χρήστος Νικολόπουλος, Παρασκευάς Καρασούλος, Κώστας Καλδάρας, Άλκηστις Τσίκλου Warner Chappell Music Hellas, Βιργινία Κόκιου Universal Music Publishing, Βασιλική Γκίνη  Media Music Publishing