Το οριστικό κλείσιμο της Ηλεκτρονικής Αθηνών αποφάσισε η διοίκηση της εταιρείας, καθώς από το ξέσπασμα της κρίσης το 2009 βρέθηκε αντιμέτωπη με σημαντικά οικονομικά προβλήματα αδυνατώντας να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, τις δυσκολίες της αγοράς και τον ανταγωνισμό των εταιρειών, κυρίως των πολυεθνικών.

Ads

Η διοίκηση της εταιρείας αλλά και πολλοί σχολιαστές, μετά την πτώχευση της Ηλεκτρονικής, αναφέρθηκαν στις επιπτώσεις των capital controls. Όμως η πλήρης αλήθεια είναι πως λόγω της οικονομικής κρίσης η Ηλεκτρονική βρισκόταν σε αδιέξοδο εδώ και χρόνια. Μάλιστα από το 2014 η διοίκηση της εταιρείας είχε απαιτήσει από τους εργαζόμενους να δώσουν μέρος του μισθού τους για την επιβίωση της «Ηλεκτρονικής». Λόγω των αδιεξόδων και των υψηλών υποχρεώσεων που είχε η εταιρεία, στις οποίες δεν μπορούσε να ανταποκριθεί, ξεκίνησε τον περιορισμό του δίκτυου της με στόχο της ενίσχυση της ρευστότητας.

Το έτος 2011 – 2012 έκλεισε με κάμψη πωλήσεων άνω του 20%, ενώ τα ίδια κεφάλαια είχαν καταστεί αρνητικά και η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου είχε παγώσει. Ο κύκλος εργασιών και ο τζίρος είχαν συρρικνωθεί σε μη βιώσιμο επίπεδο, με αποτέλεσμα να ανασταλεί η διαπραγμάτευση των μετοχών της εταιρείας.  Ακόμη η εταιρεία κλήθηκε να καταβάλλει πρόστιμο ύψους 79 εκατ. ευρώ για συναλλαγές περίπου 40 εκατ. ευρώ, στις οποίες φερόταν να έχει προβεί σε υπεξαίρεση ΦΠΑ μαζί με ακόμα 22 επιχειρήσεις. Η εταιρεία αρνήθηκε την εμπλοκή της στην υπόθεση και το 2013  η παράβαση κατέπεσε κατηγορία στα δικαστήρια, με αποτέλεσμα η κύρωση να περιοριστεί στο 1 εκατ. ευρώ, που καταβλήθηκε με δόσεις.

Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό της Ηλεκτρονικής (30/6/2014-30/6/2015), είχε επιπλέον μείωση τζίρου σε 67 εκατ. ευρώ από 72 εκατ. ευρώ, σύνολο υποχρεώσεων 88 εκατ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια. Το πλάνο για τη διάσωση της εταιρείας που είχαν αποφασίσει από τον Απρίλιο του 2015 οι τράπεζες, σε συνεργασία με τους προμηθευτές της εταιρείες και τους μετόχους, έπεσε στο κενό και έτσι η εταιρεία οδηγήθηκε στο κλείσιμο.

Ads

Ακολουθεί, η επιστολή της εταιρείας προς τους εργαζόμενους το 2014, που τους ζητούσε να χαρίσουν μέρος του μισθού τους για την «οικονομική ανάκαμψη της εταιρείας»:

image

Το πρωί της Πέμπτης επικράτησε ένταση κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στον ΕΒΕΑ ο ιδιοκτήτης της Ηλεκτρονικής Αθηνών Ιωάννης Στρούτσης. Οι εργαζόμενοι μπήκαν στην αίθουσα και ζήτησαν εξηγήσεις από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, με αποτέλεσμα η συνέντευξη Τύπου να μην ολοκληρωθεί ποτέ.

Οι 450 εργαζόμενοι της εταιρείας πραγματοποίησαν διαμαρτυρία στο υποκατάστημα της Ηλεκτρονικής Αθηνών στο Περιστέρι, ζητώντας τις αποζημιώσεις τους, προκειμένου να στηριχθούν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους στην προσπάθεια τους να βρουν νέα δουλειά.

Εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν συνάντηση με τον υπουργό Εργασίας και τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου. Η τριμερής συνάντηση (υπουργείο – εργαζόμενοι – διοίκηση) είχε προγραμματιστεί από τη Δευτέρα, δύο ημέρες πριν το κλείσιμο της εταιρείας, με στόχο  την αποσαφήνιση των προθέσεων της διοίκησης για το μέλλον της επιχείρησης και η προστασία των συμφερόντων των εργαζομένων.Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι παίχτηκε ένα «βρόμικο παιχνίδι» από την εταιρεία, που προχώρησε στην πτώχευση με συνοπτικές διαδικασίες, αφήνοντάς τους στον αέρα.

Η διοίκηση της εταιρείας δεν προσήλθε ποτέ στη συνάντηση αν και είχε κληθεί. Ως αντίδραση οι εργαζόμενοι παρουσιάστηκαν στη συνέντευξη Τύπου απαιτώντας από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας Ιωάννη Στρούτση να τους ενημερώσει σχετικά με την καταβολή των αποζημιώσεών τους. Λόγω της έντασης που σημειώθηκε η συνέντευξη Τύπου διακόπηκε. Οι εργαζόμενοι ζήτησαν τον λόγο κατηγορώντας τη διοίκηση πως προχώρησε σε αιφνιδιαστικό κλείσιμο της εταιρείας χωρίς να έχουν ενημερωθεί και χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση. 

Ο Γιάννης Κομνηνός μέλος της Ε.Γ. της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων, κατήγγειλε πως πρόκειται για την ίδια κατάσταση με αυτή των Sprider Stores, που έβαλαν λουκέτο το 2013.  «Είναι ίδια κατάσταση ακριβώς, με την κατάσταση που βίωσαν οι εργαζόμενοι των Sprider Stores. Τότε, ο μεγαλοεπιχειρηματίας, Χατζηιωάννου, μετά το bazaar που είχε κάνει για ένα – ενάμιση μήνα, τα λεφτά τα κουβάλαγε με τα τσουβάλια και τα αποθήκευε σε δικό του μέρος» είπε ο κ. Κομνηνός και πρόσθεσε: «Το ίδιο ακριβώς έχει κάνει και η εργοδοσία της Ηλεκτρονικής. Οι πληροφορίες που έχουμε εμείς λένε ότι από το bazzar που έχει κάνει, τις εκπτώσεις δηλαδή, όλο το προηγούμενο διάστημα έχουν μαζέψει εκατομμύρια, τα οποία πρέπει να αποδοθούν στους εργαζόμενους».

Από την πλευρά του, το υπουργείο Εργασίας ανακοίνωσε πως θα αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανακούφιση των εργαζομένων ενεργοποιώντας προγράμματα που έχει στη διάθεσή του -όπως το Ταμείο Παγκοσμιοποίησης-, και καλεί τους εργαζόμενους «να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να ασκήσουν ένδικα μέσα για την αξιοποίηση νομοθετικών πρωτοβουλιών της Κυβέρνησης που διασφαλίζουν τις απαιτήσεις τους ιδίως δε τις αποζημιώσεις».