Έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό λιτότητας για το 2015 με πρωτογενές πλεόνασμα και ρυθμό ανάπτυξης 2,9%, αλλά και μείωση της ανεργίας και του δημόσιου χρέους, παρουσίασε η κυβέρνηση, αναμένοντας την έγκριση της τρόικας. Τα υπεραισιόδοξα μεγέθη ωστόσο δεν αποκλίνουν από την πιστή εφαρμογή του Μνημονίου, ενώ στα «ψιλά γράμματα» κρύβονται και νέες περικοπές στις δημόσιες δαπάνες και αυξημένοι φόροι. Η κυβέρνηση κάνει λόγο για «έξοδο από τα μνημόνια», όμως ευρωπαίοι αξιωματούχοι, μιλώντας στο Bloomberg, σημειώνουν πως τα στοιχεία «δεν πείθουν» και επιμένουν πως η χώρα θα πρέπει να συνεχίσει τη δανειοδότησή της μέσω μνημονίων. «Όσο το χρέος παραμένει σε αυτά τα επίπεδα δεν πρόκειται να βγούμε από μνημόνια», σχολιάζει στο Tvxs.gr ο καθηγητής Οικονομικών Επιστημών, Δημήτρης Μάρδας.

Ads

«Τα δημοσιονομικά μεγέθη της Ελλάδας δεν έχουν πείσει τους ευρωπαίους να δεχθούν το σχέδιο του Αντώνη Σαμαρά για μια καθαρή έξοδο από το Μνημόνιο στο τέλος του 2014», δήλωσε ευρωπαίος αξιωματούχος στο Bloomberg. 

«Όσο χρωστάμε περίπου 320 δις ευρώ έξοδος από μνημόνια δεν μπορεί να υπάρξει», σημειώνει, μιλώντας στο Tvxs.gr, ο καθηγητής Οικονομικών Επιστημών στο ΑΠΘ, Δημήτρης Μάρδας. Παράλληλα υπογραμμίζει πως η «έξοδος από τα μνημόνια» που αναφέρεται, δεν είναι παρά «η ένταξη της χώρας σε νέου τύπου μνημόνια».

Όπως αναφέρει ο κ. Μάρδας «μπορεί να μην είναι τα μνημόνια της μορφής που γνωρίζουμε αλλά νέου τύπου μνημόνια, που προβλέπουν τα ίδια πράγματα». Εξάλλου όπως υπενθυμίζει «ήδη έχει νομοθετηθεί μια διαδικασία μνημονίων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2011, η οποία προβλέπει την πολυμερή και αυστηρή εποπτεία χωρών που παρουσιάζουν υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες. Ένα από αυτά τα κράτη είμαστε και εμείς».

Ads

«Ο μόνος τρόπος να βγούμε από τα μνημόνια είναι η μείωση του χρέους. Υπάρχει τρόπος αλλά είναι απόφαση πολιτική, επιπέδου Συνόδου Κορυφής», πρόσθεσε. Σημειώνεται πως το συνολικό χρέος προβλέπεται για το 2015 περίπου στο 168% του ΑΕΠ, μέγεθος που το καθιστά μη βιώσιμο. Ο Δημήτρης Μάρδας σημείωσε πως πέρα από την κρίση χρέους υπάρχει και ένα ακόμη πολύ σημαντικό πρόβλημα που δεν είναι άλλο από την κρίση ρευστότητας. «Και η κρίση ρευστότητας είναι πιο επικίνδυνη από την κρίση χρέους», ανέφερε.

Υπεραισιοδοξία και ψιλά γράμματα

Για τη διαμόρφωση του πρωτογενούς πλεονάσματος, η κυβέρνηση στον προϋπολογισμό συνεχίζει τη μείωση πρωτογενών δαπανών (από 42,5 δις σε 41,8 δις). Μεταξύ των δαπανών που μειώνονται είναι αυτές για την κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη (από 14,4 δις σε 13,9 δις), ενώ μισθοί και συντάξεις παραμένουν αμετάβλητοι. Οι μόνοι που αναμένεται να πάρουν αυξήσεις είναι οι ένστολοι, ενώ αυξημένες είναι και οι δαπάνες για τα εξοπλιστικά προγράμματα. Ένα ακόμη στοιχείο που προκαλεί πολλά ερωτήματα είναι πως τα έσοδα από τους φόρους προβλέπονται αυξημένα, παρά το γεγονός πως η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών μειώνεται διαρκώς. Περικοπές κατά 400 εκατ. ευρώ προβλέπονται και για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Κατά τα λοιπά και στα βασικά μεγέθη η κυβέρνηση παρουσιάζει ένα υπεραισιόδοξο σχέδιο. Αύξηση των επενδύσεων περίπου κατά 12 μονάδες, αύξηση και της ιδιωτικής κατανάλωσης παρά την φορολογική αφαίμαξη, έκρηξη των εξαγωγών κατά 5,2%, αύξηση της απασχόλησης κατά 2,6%, ενώ τέλος το ποσοστό της ανεργίας εκτιμάται στο 22,5% για το 2015. Στο προσχέδιο περιλαμβάνονται και κάποιες ελαφρύνσεις όπως η μείωση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης κατά 30%, η διατήρηση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%, και η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 30%.

«Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν αλλάζει κατεύθυνση αλλά συνεχίζει ακάθεκτη την εφαρμογή της πολιτικής του Μνημονίου και μάλιστα κατά γράμμα», σημειώνει από την πλευρά του ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, βουλευτής και υπεύθυνος οικονομικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, και σημειώνει: «Ενώ στο Μεσοπρόθεσμο 2015-2018 προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα 2,5% του ΑΕΠ, με το Προσχέδιο που κατέθεσε εναρμονίζεται πλήρως με τις επιταγές του Μνημονίου,  αυξάνοντας το στόχο στο 2,9% του ΑΕΠ».

«Σε σχέση με τα μεγέθη του Προϋπολογισμού, αξίζει να σημειωθεί ότι προβλέπεται συνέχιση της εισφοράς αλληλεγγύης και περαιτέρω μείωση των δαπανών για κοινωνική ασφάλιση και δημόσιες επενδύσεις σε σχέση με φέτος. Με απλά λόγια, η κυβέρνηση εξακολουθεί σε μια φτωχοποιημένη χώρα να αφαιρεί σημαντικούς πόρους από την οικονομία και να τους μεταφέρει στις πλουσιότερες», σχολιάζει και προσθέτει:

«Το κείμενο του Προσχεδίου αναδεικνύει μεταξύ άλλων και τις αντιφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής. Από τη μια πλευρά ο κ. Σαμαράς και άλλα κυβερνητικά στελέχη μιλούν για το τέλος της εποχής των Μνημονίων. Από την άλλη, το Υπ. Οικονομικών λέει ότι «η στροφή στην οικονομική ανάπτυξη προϋποθέτει τη συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής» (σελ. 11 του Προσχεδίου). Η κυβέρνηση φαίνεται ότι ούτε ακούει ούτε καταλαβαίνει τη συζήτηση που διεξάγεται σήμερα σε όλη την Ευρώπη για την ανάγκη – τουλάχιστον – χαλάρωσης της δημοσιονομικής πολιτικής που έχει βυθίσει τις οικονομίες σε μια παγίδα ύφεσης».