Δυο μήνες έχουν περάσει από την απόφαση του ΣτΕ, με την οποία έμπαινε “φρένο” στα σχέδια της Cosco για επέκταση του λιμανιού του Πειραιά, όμως η ανησυχία παραμένει σε ένα σημαντικό τμήμα της τοπικής κοινωνίας της ευρύτερης περιοχής.

Ads

Ήδη πληθαίνουν οι καταγγελίες πως η εταιρεία συνεχίζει κανονικά τα έργα σε αρκετά σημεία -“στρατηγικού ενδιαφέροντος” για την ίδια- της Πειραϊκής, παρά την δικαστική απόφαση. Παράλληλα, αναβολή για τον Δεκέμβριο πήρε από το ΣτΕ η εκδίκαση μιας ακόμη προσφυγής 24 νυν και πρώην αυτοδιοικητικών στελεχών και του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά, που ζητούν την ακύρωση υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες δόθηκαν οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις στα έργα της Cosco.

Την ίδια στιγμή, ο ΟΛΠ ΑΕ κατέθεσε μόλις πριν από λίγες μέρες, στις 9 Μαΐου, νέο συμπληρωματικό υπόμνημα 154 σελίδων στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Μελετών (η οποία απορρίφθηκε με την απόφαση του ΣτΕ), στο οποίο ο Οργανισμός υποστηρίζει πως λαμβάνει υπόψη τις ενστάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου.

Μιλώντας στο tvxs.gr το μέλος του κινήματος «Όχι Λιμάνι στην Πειραϊκή» και κοινοτική συμβουλος στον δήμο Πειραιά, Δήμητρα Βήνη, εκφράζει φόβους ότι οδεύουμε σε διαδικασίας de facto υλοποίησης του “φαραωνικού” έργου κατά παράκαμψη των αποφάσεων του ΣτΕ.

Ads

“Σαφώς και ανοίγει “κερκόπορτα”, καθώς έχουν ξεκινήσει νέα διαδικασία” σημειώνει η ίδια και συνεχίζει: “Υπενθυμίζω πως είχε κατατεθεί μια ΣΜΠΕ περίπου 600 σελίδων, η οποία δεν είχε γίνει δεκτό από κανένα δημοτικό συμβούλιο στον Πειραιά, ενώ είναι αυτή που απορρίφθηκε πρόσφατα και από το ΣτΕ. Το καινούργιο υπόμνημα περιλαμβάνει 154 σελίδες και επί της ουσίας επαναλαμβάνει όσα είχαμε ακούσει και στην αρχική ΣΜΠΕ. Ομολογούν δηλαδή πως θα υπάρχουν επιπτώσεις, στην ύδρευση, στις τηλεπικοινωνίες, το κυκλοφοριακό, στο θαλάσσιο περιβάλλον κλπ. Υποστηρίζουν όμως ότι αυτές δεν είναι στρατηγικού χαρακτήρα”.

Εκφράζει δε την εκτίμηση πως “εκείνο που στην πραγματικότητα θέλουν να επιτύχουν είναι να αφήσουν αρχικά να περάσει περιθώριο διαβούλευσης 30 ημερών -δηλαδή μέχρι τις 9 Ιουνίου- και στη συνέχεια να εκδοθεί μια Κοινή Υπουργική Απόφαση από τα υπουργεία Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα”.

“Αντιλαμβάνεστε πως κάτι τέτοιο δεν είναι σωστό, καθώς θα έπρεπε να εκδοθούν νέες μελέτες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, το κυκλοφοριακό κλπ. Προφανώς και δεν θέλουν να μπουν σε αυτη τη διαδικασία. Προσβλέπουν στην έκδοση ΚΥΑ και αμέσως μετά έγκριση από την  Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων” προσθέτει η κυρία Βήνη.

Μάλιστα, προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω σημειώνει: “Τον Ιούλιο προβλέπεται να ξεκινήσουν κανονικά τα έργα “από το παράθυρο” και παρά τις αποφάσεις το ΣτΕ. Επί της ουσίας, η Cosco έχει αγνοήσει επιδεικτικά τις δικαστικές αποφάσεις. Όταν για παράδειγμα, σήμερα συνεχίζει ακάθεκτη τα έργα στο Κερατσίνι παρά το γεγονός ότι το ΣτΕ τα έχει ακυρώσει, τι κάνει;” διερωτάται. 

“Αν δεν γίνουν ενστάσεις ή αν δεν κατατεθούν ασφαλιστικά μέτρα με βάση και τις αποφάσεις του ΣτΕ εκεί θα πάει δυστυχώς η κατάσταση” υπογραμμίζει συνεχίζοντας και επισημαίνει παράλληλα πως “με αυτή την κατεύθυνση είναι σωστή η άποψη που έχει καταθέσει και ο επικεφαλής της παράταξης «Πειραιάς για Ολους», Νίκος Μπελαβίλας, ότι πρέπει να κατατεθούν προσφυγές κατά των διοικητικών πράξεων,  δηλαδή των αδειοδοτήσεων που έχουν εκδοθεί για το εργο”.

Η κυρία Βήνη καταλήγει αναφέροντας ότι “ακόμη και μια προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, αν μπορούσαμε να πάμε, θα ήταν χρήσιμη. Καλό είναι όμως να έχουμε υπόψη πως οι κάτοικοι του Πειραιά έχουν εξαντληθεί οικονομικά από τις δικαστικές διαμάχες, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν πληρώσει τα έξοδα από την τσέπη τους”.