Από την 1η Ιανουαρίου του 2022, οι πολίτες φαίνεται πως θα έρθουν αντιμέτωποι με συρρίκνωση των επιδοτήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα, αύξηση των δημοτικών τελών, αλλά και αυξήσεις στα διόδια και σε είδη καθημερινής χρήσης.

Ads

Μάλιστα, οι τελευταίες μέρες του 2021 έφεραν εκατομμύρια καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος ενώπιον λογαριασμών ιδιαίτερα διογκωμένων, επειδή εμπεριέχουν τις αυξημένες ρήτρες αναπροσαρμογής των μηνών μετά τον Σεπτέμβριο.

Ωστόσο, όσον αφορά τα μέτρα στήριξης που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση, με ενίσχυση 9 ευρώ τον Σεπτέμβριο όπου στη συνέχεια αυξήθηκε στα 18 και τα 39 ευρώ, τα οποία αφορούσαν όλους τους καταναλωτές οριζόντια, φαίνεται πως από την 1η θα σταματήσουν να παρέχονται με αυτό τον τρόπο, καθώς οι Βρυξέλλες διαφωνούν με το ενδεχόμενο να συνεχιστεί αυτού του είδους η κρατική επιδότηση.

Όλα δείχνουν ότι θα εισαχθούν εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, οπότε το πλέγμα της όποιας προστασίας θα αφορά πλέον τους πολύ φτωχούς και συγκεκριμένες ομάδες, όπως σημειώνει η «Εφημερίδα των Συντακτών».

Ads

Επιπλέον, η 1η Ιανουαρίου 2022 φέρνει στην καθημερινότητα την περιβαλλοντική εισφορά σε προϊόντα μιας χρήσης και μάλιστα προσαυξημένη.

Εισφορά σε πλαστικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης

Η επιβολή εισφοράς 4 λεπτών του ευρώ σε πλαστικά προϊόντα που έχουν ευρεία κατανάλωση λόγω ραγδαίας ανάπτυξης του ντελίβερι ήταν γνωστή από τον Οκτώβριο του 2020. Ομως η κυβέρνηση με άρθρο που περιέλαβε στο τελευταίο νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας επέκτεινε την εισφορά και στα χάρτινα προϊόντα που αρχικώς εξαιρούνταν.

Έτσι, τα προϊόντα στα επιβάλλεται η εισφορά είναι τα εξής:

  • Κυπελλάκια για ποτά, συμπεριλαμβανομένων των καλυμμάτων και των καπακιών τους.
  • Περιέκτες τροφίμων, δηλαδή δοχεία όπως κουτιά, με ή χωρίς κάλυμμα, εντός των οποίων τοποθετούνται τρόφιμα τα οποία προορίζονται για άμεση κατανάλωση χωρίς περαιτέρω προετοιμασία, «συμπεριλαμβανομένων των περιεκτών που χρησιμοποιούνται για γεύματα ταχυφαγείων».

Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται πως στόχος είναι «να αποτραπεί μια ανεπιθύμητη αντικατάσταση των πλαστικών κυπέλλων για ροφήματα και περιεκτών για τρόφιμα από υλικά που επιβαρύνουν άμεσα το περιβάλλον με μικροπλαστικά και τελικά δεν αλλάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες, με στροφή προς χρήση επαναχρησιμοποιήσιμων περιεκτών».

Αυξήσεις στα διόδια

Αύξηση στο κόστος των μετακινήσεων φέρνουν οι αυξήσεις στους δεκάδες σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάστηκαν και λειτουργούν με το σύστημα της παραχώρησης.

Η μία μετά την άλλη οι κοινοπραξίες ανακοίνωσαν μετά από πολύ καιρό ανατιμήσεις, ακολουθώντας την άνοδο του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις παραχώρησης. Με τις έως τώρα ανακοινώσεις η αύξηση φτάνει έως και τα 30 λεπτά ανά σταθμό διοδίων για τα μεγάλα οχήματα, λεωφορεία και φορτηγά, δηλαδή τις κατηγορίες 3 και 4. Τα επιβατικά Ι.Χ. και τα δίκυκλα θα υποστούν μικρότερες αυξήσεις μεταξύ 5 και 20 λεπτών ανά διέλευση, ενώ σε κάποιους σταθμούς οι χρεώσεις δεν αλλάζουν για τις μικρές κατηγορίες, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της efsyn.gr.

Αύξηση δημοτικών τελών

Τέλος, σε αυξήσεις των δημοτικών τελών αναμένεται να οδηγήσει η επιβολή από την 1η Ιανουαρίου τέλους ταφής ύψους 20 ευρώ για κάθε τόνο απορριμμάτων που θάβεται και δεν ανακυκλώνεται.

Ο Δήμος Αθηναίων για παράδειγμα θα κληθεί να πληρώσει σχεδόν 7 εκατομμύρια, ο Πειραιάς 1,5 εκατομμύριο, η Γλυφάδα 1 εκατομμύριο και το Μαρούσι πάνω από 800.000 ευρώ – ποσά που θα πολλαπλασιαστούν καθώς το τέλος θα αυξάνεται κάθε χρόνο, για να φτάσει στα 55 ευρώ ανά τόνο την 1/1/2027. Υπάρχουν δήμοι όμως που δεν βρίσκονται σε καλή οικονομική κατάσταση, κι έτσι το πρόσθετο αυτό κόστος μπορεί να μετακυλιστεί στους δημότες μέσω των δημοτικών τελών, ενώ το ίδιο ισχύει για τους μικρότερους δήμους με προϋπολογισμούς που είναι οριακοί.