Άκαρπη απέβη η συνάντηση των στελεχών του ΟΛΠ με τους εκπροσώπους των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή. Ο ΟΛΠ αρνήθηκε να υπογράψει το συμφωνητικό που θα συμπεριελάμβανε τη δέσμευση της Cosco για τη μη ίδρυση ναυπηγείο στον χώρο της Ζώνης του Περάματος. Αυτό αποτελεί casus belli, για το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), με το πρόεδρο του συνδέσμου Βασίλη Κανακάκη να τονίζει «από σήμερα ξεκινάει πόλεμος, τις επόμενες μέρες αποφασίζουμε κινητοποιήσεις». 

Ads

Σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών, τα στελέχη του ΟΛΠ, παρά τη δέσμευσή τους τον περασμένο Ιούνιο, αρνούνται τώρα να υπογράψουν το σύμφωνο, λέγοντας ότι ακολουθούν τις συμβουλές των νομικών τους συμβούλων οι οποίοι είναι αντίθετοι στην υπογραφή ενός τέτοιου δεσμευτικού εγγράφου. 

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση των εκπροσώπων των Ενώσεων, οι οποίοι κάνουν λόγο για «οριστική σύγκρουση», καθώς, όπως τονίζουν, τα περιθώρια διαλόγου τελείωσαν. Υποστηρίζουν ότι τα στελέχη του ΟΛΠ είναι ασυνεπή απέναντί τους, αφού άλλα είχαν συμφωνήσει τον Ιούνιο. 
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) Βασίλης Κανακάκης ανέφερε στην ΕφΣυν, ότι «από σήμερα ξεκινάει πόλεμος και θα δούμε ποιος θα μείνει και ποιος θα φύγει από το λιμάνι». 

Έκανε επίσης γνωστό ότι τις επόμενες ημέρες θα συζητήσουν με όλες τις Ενώσεις προκειμένου να αποφασίσουν τον τρόπο αντίδρασής τους και προανήγγειλε κινητοποιήσεις. Επανέλαβε για ακόμη μία φορά ότι ζητούν τον σεβασμό της σύμβασης παραχώρησης βάσει της οποίας ο ΟΛΠ δεν έχει δικαίωμα εγκατάστασης και λειτουργίας ναυπηγείου στον χώρο της Ζώνης, αντίθετα έχει υποχρέωση να βελτιώσει τις υφιστάμενες υποδομές, τις οποίες μπορεί να εκμισθώνει αλλά όχι να ιδιοχρησιμοποιεί. 

Ads

Η κυβέρνηση πάντως διά στόματος του αρμόδιου υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη έχει τοποθετηθεί για το συγκεκριμένο θέμα στο παρελθόν. Ο υπουργός Ναυτιλίας τον Ιούνιο μιλώντας στη Βουλή διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση δεν μελετά μια πιθανή τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ώστε να δοθεί άδεια κατασκευής ναυπηγείου στην ΟΛΠ Α.Ε. Υποστήριξε ότι θέση της είναι η υποστήριξη των 450 ναυπηγοεπισκευαστικών και των 1.500 υποστηρικτικών επιχειρήσεων, που συνολικά παρέχουν 20.000 μόνιμες και ακόμη περίπου 7.000 περιοδικές θέσεις εργασίας. Υπενθύμισε ότι η σύμβαση παραχώρησης, που κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016, όσον αφορά τη ναυπηγοεπισκευή αποτύπωσε την από δεκαετιών υφιστάμενη κατάσταση, ότι δηλαδή ο ΟΛΠ είναι ο εκμισθωτής των ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών και δεν έχει καμία εμπλοκή ή ανάμιξη σε ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, οι οποίες ασκούνται αποκλειστικά από τις επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο Εθνικό Μητρώο Ναυπηγοεπισκευαστικών Επιχειρήσεων του νόμου 3551/2007. 

Υπενθυμίζεται ότι η Cosco είχε ζητήσει από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή έγκριση άδειας για λειτουργία ναυπηγείου, η οποία όμως δεν είχε δοθεί και προσέφυγε στο ΣτΕ. Στα τέλη Απριλίου 2020 εκδόθηκε η απόφαση, η οποία άνοιξε παράθυρο στην Cosco για το ναυπηγείο, καθώς έδωσε το δικαίωμα στους Κινέζους να καταθέσουν και πάλι στην περιφέρεια αίτημα για χορήγηση άδειας. Σχεδόν έναν μήνα μετά, τον Ιούνιο, αντιπροσωπεία των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων συναντήθηκε με τον πρόεδρο του ΟΛΠ Yu Zenggang και όπως είχαν κάνει γνωστό τότε, η κινεζική πλευρά δεσμεύτηκε ότι δεν πρόκειται να ιδρύσει ναυπηγείο στην περιοχή του ΟΛΠ. Συμφώνησαν μάλιστα το θέμα να συζητηθεί σε νέα τριμερή συνάντηση μεταξύ στελεχών της διοίκησης του ΟΛΠ, αντιπροσωπείας των ναυπηγοεπισκευαστών και του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη στο υπουργείο Ναυτιλίας, όπου θα υπογραφεί ένα σχετικό συμφωνητικό. Παρά το γεγονός ότι μεσολάβησαν σχεδόν τρεις μήνες, το συμφωνητικό αυτό δεν είχε υπογραφεί και για τον λόγο αυτό οι εκπρόσωποι των Ενώσεων ξανάνοιξαν το θέμα.