Ασαφείς παραμένουν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες το αλιευτικό πλοίο που μετέφερε εκατοντάδες πρόσφυγες προς την Ιταλία ναυάγησε ανοιχτά της Πύλου. Κι αυτό οφείλεται στην άρνηση του Λιμενικού Σώματος να δώσει οποιαδήποτε κατατοπιστική απάντηση.

Ads

Το «κουβάρι», ωστόσο, ξετυλίγεται σιγά σιγά χάρη σε ρεπορτάζ και τις μαρτυρίες διασωθέντων και συγγενών των επιβαινόντων και φαίνεται ότι το Λιμενικό έχει βαρύτατες ευθύνες.

Γιατί λείπει η αναφορά σε «κλυδωνισμούς» του πλοίου «λόγω των υπεράριθμων ατόμων» στην ανακοίνωση του λιμενικού;

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των Συντακτών», το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης γνώριζε πριν τη βύθιση του ότι το πλοίο «κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπεράριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα», καθώς ο πλοίαρχος του εμπορικού πλοίου «Faithful Warrior» είχε προειδοποιήσει για τους κινδύνους. Παρ’ όλα αυτά, το πλωτό 920 πλησίασε σε «απόσταση παροχής βοήθειας».

Ads

Το ρεπορτάζ αναφέρει, μεταξύ άλλων: «Από την αναφορά του πλοιάρχου, η οποία βρίσκεται στη διάθεση των δικαστικών αρχών, που ερευνούν την υπόθεση προκύπτει ότι το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού γνώριζε εγκαίρως και αρκετές ώρες πριν τη βύθισή του, ότι το μοιραίο αλιευτικό σκάφος των προσφύγων «κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπεράριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα», ωστόσο, παρά την προειδοποίηση κινδύνου, το πλωτό 920 του Λιμενικού επέλεξε να προσεγγίσει το αλιευτικό «σε απόσταση παροχής βοήθειας», αγνοώντας την προειδοποίηση από το εμπορικό πλοίο, δίνοντας ταυτόχρονα εντολή στο εμπορικό να απομακρυνθεί και στη συνέχεια να αποδεσμευτεί από την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και να συνεχίσει το ταξίδι του.

(…) «Ωστόσο, το Λιμενικό στην επίσημη αναλυτική ανακοίνωσή του στις 8.36 μ.μ. το βράδυ της Τετάρτης, παρέλειψε κάθε αναφορά στην προειδοποίηση για τους «επικίνδυνους κλυδωνισμούς λόγω των υπεράριθμων ατόμων», όπως παρέλειψε ν’ αναφερθεί και στην προσέγγιση του σκάφους 920 του Λιμενικού στο αλιευτικό για παροχή βοήθειας, προσέγγιση και πρόσδεση που αρνούνταν κατηγορηματικά ο εκπρόσωπος του Λιμενικού μέχρι την Παρασκευή. Γιατί δεν ενημέρωσε το Λιμενικό για την προσπάθειά του να βρεθεί «σε απόσταση βοήθειας» στο αλιευτικό δένοντας μάλιστα με σχοινί; Κυρίως γιατί προχώρησε σε πρόσδεση παρά την έγκαιρη προειδοποίηση του εμπορικού ότι μια τέτοια ενέργεια προκαλεί επικίνδυνους κλυδωνισμούς;».

Διαβάστε: Νέα στοιχεία για το ναυάγιο στην Πύλο: Ώρες πριν τη βύθιση το Λιμενικό ήξερε την κατάσταση κινδύνου

Γιατί το λιμενικό επιμένει ότι το αλιευτικό πλοίο κρατά «σταθερή πορεία και ταχύτητα»;

Ένα από τα κυρίαρχα ερωτήματα, που προκύπτει μετά το ρεπορτάζ του BBC, είναι γιατί το Λιμενικό επιμένει στη θέση του ότι το πλοίο έπλεε προς την Ιταλία και δεν χρειαζόταν διάσωση, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι το πλοίο παρέμεινε ακίνητο για τουλάχιστον 7 ώρες.

Σύμφωνα με το BBC, ένα πλοίο, αρχικώς, πλησιάζει μετά τις 15:00 το προσφυγικό σκάφος καθ’ υπόδειξίν της ακτοφυλακής, για να δώσει φαγητό και νερό, και 3 ώρες μετά ένα δεύτερο πλοίο πλησίασε για να δώσει κι αυτό προμήθειες, στην ίδια περιοχή όπου βρέθηκε το πρώτο για τον ίδιο σκοπό.

Έπειτα, και για το διάστημα 19:40 έως 22:40, οι Έλληνες αξιωματούχοι επισημαίνουν ότι το αλιευτικό πλοίο κρατά «σταθερή πορεία και ταχύτητα». Ωστόσο, φαίνεται -με βάση το ρεπορτάζ- ότι όλη η δραστηριότητα που παρατηρείται πριν τη βύθιση συμβαίνει γύρω από ένα συγκεκριμένο σημείο, που σημαίνει ότι το πλοίο είχε μετακινηθεί ελάχιστα και «η σταθερή πορεία και ταχύτητα» διαψεύδεται.

Διαβάστε: Ναυάγιο στην Πύλο: Στοιχεία του BBC αμφισβητούν την εκδοχή του Λιμενικού

Σε αυτό το σημείο προκύπτει κι άλλη… ασάφεια. Το Λιμενικό σε ανακοίνωση του λέει, μεταξύ άλλων: «Από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η διαδικασία παροχής τροφοεφοδίων μέχρι την ακινητοποίηση του λόγω μηχανικής βλάβης, το Α/Κ σκάφος διένυσε απόσταση περί τα 6 ν.μ.. Συνολικά το συγκεκριμένο αλιευτικό σκάφος από την ώρα του εντοπισμού του μέχρι τη βύθιση του διένυσε συνολικά περί τα 30 ν.μ.». Ωστόσο, τα τελευταία ρεπορτάζ αποδεικνύουν ότι η απόσταση αυτή στην πραγματικότητα δεν είναι 30 ναυτικά μίλια, αλλά αλλά περίπου 3,3 ναυτικά μίλια.

Διαβάστε: Ναυάγιο στην Πύλο: Νέα «κενά» από τη νέα ανακοίνωση του Λιμενικού

Γιατί το Λιμενικό δεν έδρασε αποφασιστικά, ενώ ήταν ο γνωστός ο κίνδυνος ναυαγίου;

Το πρώτο ερώτημα, πάντως, που προέκυψε μόλις έγινε γνωστό το ναυάγιο και παραμένει αναπάντητο είναι, γιατί το Λιμενικό Σώμα, εφ’ όσον είχε εντοπίσει αρκετές ώρες πριν τη βύθιση του αλιευτικού πλοίου, δεν επενέβη αποφασιστικά προκειμένου να αποτρέψει το μετέπειτα ναυάγιο. Μάλιστα, ενώ ήταν ξεκάθαρο και από τις εικόνες που δόθηκαν στη δημοσιότητα, ότι πρόκειται για ένα υπεράριθμο πλοίο σε κίνδυνο, το Λιμενικό σε αρχική του ανακοίνωση ανέφερε πως οι επιβαίνοντες στο πλοίο είπαν ότι δεν ήθελαν βοήθεια και ότι δεν κινδύνευαν μέχρι λίγο πριν βυθιστεί το σκάφος τους.

Βέβαια, ακόμα και αν, πράγματι, δόθηκε απάντηση στο Λιμενικό ότι «δεν θέλουν βοήθεια», δεν θα έπρεπε να επέμβουν, ούτως ή άλλως, από τη στιγμή που είναι ξεκάθαρος ο κίνδυνος;

Γιατί το Λιμενικό δεν δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις για το σχοινί που έριξε στο αλιευτικό πλοίο;

Τα ερωτήματα αυξάνονται από τη στιγμή που σε νέα ανακοίνωση του το Λιμενικό Σώμα αναφέρει ότι «το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο Α/Κ προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων. Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το ΠΠΛΣ απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το Α/Κ από κοντινή απόσταση».

Πάλι αυτή η εξήγηση δεν επαρκεί με βάση τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αλλά σε κάθε περίπτωση, γιατί δεν ειπώθηκε από την αρχή αυτό και έπρεπε να περάσουν μέρες, μέχρι να γίνει λόγος (έστω και για) ένα «μικρό κάβο» που έριξε το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ προς το αλιευτικό πλοίο;

Η αρχική παραδοχή από πλευράς Λιμενικού ήρθε από στέλεχός του που μίλησε υπό το καθεστώς ανωνυμίας στην «Καθημερινή», με τον εκπρόσωπο του ΛΣ πλωτάρχη Νικόλαο Αλεξίου να διαψεύδει κατηγορηματικά οποιαδήποτε προσπάθεια πρόσδεσης στο αλιευτικό. Όπως προκύπτει από τα νεότερα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, για πρόσδεση στο αλιευτικό είχε καταθέσει από τις 15 Ιουνίου ο κυβερνήτης του παράκτιου περιπολικού του ΛΣ 920 που μετέβη στη θαλάσσια περιοχή.

Γιατί το Λιμενικό αναφέρει ότι «οι κάμερες δεν έχουν καταγράψει το συμβάν», ενώ αυτό διαψεύδεται από ανώτατα στελέχη του;

Ο εκπρόσωπος τύπου του Λιμενικό Σώματος, υπογράμμισε επίσης ότι «οι κάμερες που χρησιμοποιούνται την ημέρα και οι κάμερες νύχτας, στη συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμοποιήθηκαν επιχειρησιακά για να μπορούν να βλέπουν και δεν έχουν καταγράψει το συμβάν». Νεότερες πληροφορίες του TVXS διαψεύδουν αυτή τη θέση, καθώς ανώτατο στέλεχος ε.α.του Λιμενικού που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε πως η επιχείρηση του Πλωτού Περιπολικού του Λιμενικού Σώματος (ΠΠΛΣ) 920 «έχει καταγραφεί 100%».

Διαβάστε: Ναυάγιο στην Πύλο: «Έχει καταγραφεί η επιχείρηση από το σκάφος του λιμενικού», λέει ανώτατος αξιωματικός στο tvxs

Είναι ξεκάθαρο ότι το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται σε δύσκολη θέση και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι, ενώ στην αρχή επέμενε στη θέση του πως «δεν δέχθηκαν οι επιβαίνοντες τη βοήθεια του», στη συνέχεια έδωσε μια άλλη εκδοχή μέσω ανακοίνωσης και του εκπροσώπου τύπου, όπου για πρώτη φορά γίνεται λόγος για «σχοινί».

Η ανακοίνωση και η τοποθέτηση του εκπροσώπου τύπου, πάντως, έχει μια διαφορά. Στην πρώτη αναφέρεται ότι «το Παράκτιο Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο Α/Κ προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων» και στη δεύτερη γίνεται λόγος για παροχή εφοδίων.

Οι μαρτυρίες των επιβαινόντων είναι κι αυτές αντίθετες με όσα λέει το Λιμενικό.

Τόσο οι συγγενείς τους που βρέθηκαν έξω από την αποθήκη στο Λιμάνι της Καλαμάτας και έξω από τη δομή στη Μαλακάσα, όσο και διασωθέντες επιρρίπτουν σοβαρές ευθύνες στο Λιμενικό για το προσφυγικό ναυάγιο ανοιχτά της Δήλου που οδήγησε σε εκατοντάδες απώλειες προσφύγων.

Διαβάστε: Αποκαλυπτική μαρτυρία στο tvxs για το ναυάγιο στην Πύλο: «Το Λιμενικό μας τράβηξε απότομα και γύρισε το πλοίο»