Τους αποκαλούν ήρωες, οι ίδιοι όμως λένε ότι κάνουν απλώς τη δουλειά τους. Κάθε χρόνο είναι αυτοί που πρωταγωνιστούν στη μάχη με τις πυρκαγιές και παρότι παίζουν τη ζωή τους κορόνα γράμματα αυτοί θεωρούν ότι είναι καθήκον τους να βοηθάνε, όπου υπάρχει ανάγκη.

Ads

Πρόκειται για τους πιλότους και τους μηχανικούς των Canadair CL-215 που έχουν τη βάση τους στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών και τις ημέρες αυτές δίνουν τον αγώνα μαζί με τους πυροσβέστες και τους εθελοντές να θέσουν υπό έλεγχο τις φωτιές που έχουν ξεσπάσει στην Ελλάδα.

Είναι οι ίδιοι πιλότοι που όλες αυτές τις ημέρες επιχειρούν στην μεγάλη πυρκαγιά της βορειοανατολικής Αττικής και της Ζακύνθου. Αυτοί που πριν λίγες ημέρες ήταν στις φωτιές στα Κύθηρα και που παρά την κούρασή τους παραμένουν εκεί, στη βάση τους, έτοιμοι να τρέξουν με το πρώτο σήμα που θα πάρουν για να σβήσουν πυρκαγιές.

Αν και τα αεροσκάφη θεωρούνται γερασμένα, αυτοί τα εμπιστεύονται και πετούν μαζί τους. Εμπιστεύονται τους συναδέλφους τους μηχανικούς που κι αυτοί, λίγα μέτρα πιο πέρα, δίνουν την δική τους μάχη. Να διατηρούν τα πυροσβεστικά αεροσκάφη σε άρτια κατάσταση και αξιόπιστα, παρά την παλαιότητά τους.

Ads

image

Το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων βρέθηκε στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών στην Ελευσίνα.

Ο σμηναγός Μιχάλης Χρυσανθόπουλο λίγη ώρα μετά την προσγείωσή του, λέει. «Πέταξα σήμερα το πρωί πάνω από τον Κάλαμο για να ρίξω νερό. Ευτυχώς τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Ήταν μία μικρή εστία και εκεί έριξα νερό μέχρι να σβήσει», είπε ο σμηναγός και πρόσθεσε «έχει καεί όλη η περιοχή. Η φωτιά δεν έχει αφήσει τίποτα».

Στη βάση ήταν και ο σμηναγός Ιωάννης Σεντουξής. Θυμήθηκε και εξιστόρησε τη μέρα της 26ης Ιουνίου (56 μέρες μετά το Πάσχα και μόλις 20 μέρες μετά το γάμο του) όταν ο σμηναγός συμμετείχε στην κατάσβεση της πυρκαγιάς στα Δερβενοχώρια.

Όπως θυμάται όλα έγιναν σαν κινηματογραφική ταινία. «Πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού σου σκέφτεσαι ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί. Όμως ποτέ δεν πιστεύεις ότι θα συμβεί σε σένα», λέει ο Ι. Σεντουξής.

«Το συναίσθημα της σύγκρουσης, οι φλόγες που τύλιξαν αμέσως το αεροσκάφος και μπήκαν μέσα, όλα έγιναν τόσο γρήγορα, πριν καλά – καλά προλάβουμε να λύσουμε τις ζώνες από τα καθίσματα», εξιστορεί.

«Δεν υπήρχε κανένα περιθώριο σκέψης ή αντίδρασης, εκείνη την ώρα λειτουργείς με το ένστικτο. Πονούσα τόσο πολύ στη μέση, όμως ο κίνδυνος έκρηξης του αεροσκάφους ήταν άμεσος. Μάζεψα όσες δυνάμεις είχα και με την βοήθεια του πιλότου, του αντισμήναρχου Ταξιάρχη Παπαμάρκου, βγήκα από το αεροπλάνο», είπε. Είχε σπάσει τη μέση του κατά την πτώση και χρειάστηκε αρκετές επεμβάσεις μέχρι να γίνει καλά.

Παρότι οι γιατροί τού είπαν ότι θα μπορούσε να μην ξαναπετάξει, αυτός προτίμησε μετά τα Χριστούγεννα να γυρίσει στη βάση του. «Δεν μπορώ να αφήσω την οικογένειά μου. Αυτοί εδώ είναι όλοι τους οικογένεια μου. Ο αντισμήναρχος θα μπορούσε τότε να με αφήσει και τού το ζήτησα κιόλας, αλλά αυτός προτίμησε να μείνει εκεί να με βγάλει. Να με σώσει με κίνδυνο της δική του ζωής. Δεν μπορούσα να μην γυρίσω και να μην κλείσω ομαλά τον κύκλο της καριέρας μου», είπε.

image

Κι εκεί μπαίνει στη συζήτηση ο επισμηναγός Παναγιώτης Χριστόπουλος. «Όταν μπαίνουμε μέσα στο αεροσκάφος δεν ξέρουμε αν θα γυρίσουμε. Όλη η οικογένεια περιμένει το τηλεφώνημα της απογείωσης και ύστερα της προσγείωσης. Μέχρι τότε η οικογένεια είναι αυτή που έχει την αγωνία μας. Εμείς τα αφήνουμε όλα πίσω. Έχουμε να σκεφτούμε μόνο τη δουλειά μας».

Ο διοικητής του πρώτου σμήνους, αντισμήναρχος Γεώργιος Μητρατζάς, εξηγεί από την πλευρά του πόσο δύσκολες είναι οι πτήσεις με τα Canadair CL-215. «Δεν είναι πως είναι παλιά, κυρίως είναι ότι είναι παλιός ο εξοπλισμός. Καλό θα ήταν ο στόλος να ανανεωθεί με νεότερης τεχνολογίας αεροσκάφη, αλλά ξέρουμε ότι η χώρα μας περνάει δύσκολες στιγμές. Οπότε αυτά έχουμε, με αυτά θα πρέπει να επιχειρήσουμε», τονίζει.

Όπως λέει λόγω της παλαιότητας των Canadair CL-215 παρουσιάζουν συχνά βλάβες και δεν μπορούν να πετάξουν περισσότερο από οκτώ ώρες την ημέρα. «Μετά από δύο επιχειρήσεις της μεγαλύτερης διάρκειας, τριών με τρεισήμισι ωρών δυστυχώς βγάζουν ζημιές και πρέπει να πάνε για συντήρηση. Αυτό είναι γνωστό», λέει και προσθέτει: «Κάνουμε ότι μπορούμε να τα συντηρούμε και για να είναι σε καλή κατάσταση».

Αναφερόμενος στις τεχνικές λεπτομέρειες μιας υδροληψίας και μίας ρίψης νερού ο Γ. Μητρατζάς λέει ότι «δεν μπορούμε να κάνουμε υδροληψία από παντού. Πρέπει να βρούμε το κατάλληλο σημείο, σε σχέση με τους ανέμους και τα κύματα, αλλά και όταν είμαστε πάνω από τη φωτιά πολλές φορές δεν μπορούμε να επιχειρήσουμε λόγω αναταράξεων που δημιουργούν οι άνεμοι σε συνδυασμό με τα θερμικά ρεύματα που σχηματίζονται από την πυρκαγιά. Εξάλλου οι ρίψεις γίνονται με αυτό που βλέπουμε και με την εμπειρία μας και όχι με κάποιο όργανο. Οπότε θα πρέπει να έχουμε καλή ορατότητα για να επιχειρήσουμε».

Οι δύσκολες συνθήκες υδροληψίας και ρίψης κάνει την επιχείρηση των Canadair CL-215 πολλές φορές αδύνατη. «Ο κόσμος όμως δεν το γνωρίζει και πολλές φορές μας κατηγορούν ότι δεν επεμβαίνουμε, χωρίς να ξέρουν αν μπορούμε και πόσο εμείς βάζουμε σε κίνδυνο τις ζωές μας για να σβήσουμε τις φωτιές», τονίζει ο αντισμήναρχος.

image

Στην αεροπορική βάση των Canadair στην Ελευσίνα βρέθηκε και η κάμερα της ΕΡΤ, την ώρα της επιστροφής των Canadair από την φωτιά στην βορειοανατολική Αττική.

Με την κούραση φανερή στα πρόσωπα τους πιλότοι και μηχανικοί των αεροσκαφών CL 215 δηλώνουν ανακουφισμένοι για το γεγονός ότι έφεραν σε πέρας άλλη μια δύσκολη αποστολή.

Η ανταμοιβή τους το ευχαριστώ του απλού κόσμου. Στόχος τους ένας. Να δηλώσουν «κατάσβεση πυρκαγιάς» στον ασύρματο… Όσο για την σχέση τους με το αεροσκάφος, είναι μοναδική όπως οι ίδιοι λένε.

image

Η ετοιμότητα των γερασμένων αλλά και των νεότερων αεροσκαφών τύπου Canadair, αποτελεί το Α και το Ω της επιχειρησιακής ετοιμότητας στην Μοίρα.

Όπως εξηγεί ο επισμηναγός Νικόλαος Φάκλαρης  πριν από κάθε πτήση γίνεται επιθεώρηση ελέγχου και συντήρησης που διαρκεί μια ώρα. Ακόμα όμως κι αν το αεροσκάφος δεν έχει πετάξει την προηγούμενη μέρα, οι μηχανικοί πριν το πρώτο φως της ημέρας κάνουν νέο λεπτομερή έλεγχο για να βεβαιώσουν ότι το αεροπλάνο είναι αξιόπλοο.

Από τα 18 συνολικά πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Canadair  (11 CL-215 και 7 CL-415) της Πολεμικής Αεροπορίας, ενεργά βρίσκονται 11, συνεπικουρούμενα καθημερινά από τα ελικόπτερα του Στρατού και της Πυροσβεστικής στην μάχη με τις πύρινες εστίες.