Υπεράκτιες εταιρείες με έδρα τον Παναμά, τις βρετανικές Παρθένες Νήσους ακόμη και τον Λίβανο διέθετε στη μετοχική της σύνθεση η εταιρεία της Taxibeat μέχρι τον Φεβρουάριο του 2017, οπότε και εξαγοράστηκε από τον γερμανικό κολοσσό Daimler.

Ads

Αυτό αποκαλύπτει, μεταξύ άλλων, έρευνα της εφημερίδας «Αυγή» για τις εταιρείες διαμεσολάβησης με φόντο το νέο νομοσχέδιο με τις αλλαγές στα ταξί.

Τα ερωτηματικά για τη σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ήρθαν πιο έντονα στην επιφάνεια μετά και τις αιτιάσεις του Χρ. Σπίρτζη στη διάρκεια της παρουσίασης του νομοσχεδίου για τις μεταφορές σχετικά με τις σκιές στο μετοχικό της κεφάλαιο (ύπαρξη off shore) και τη φορολογία που αποδίδει στο ελληνικό κράτος, με τον υπουργό να ισχυρίζεται την ίδια στιγμή ότι γεννάται μείζον πολιτικό ζήτημα για τον Κυρ. Μητσοτάκη, ο οποίος υποστήριξε ανοιχτά το «ελληνικό θαύμα» της Taxibeat.

Σύμφωνα με τα Στοιχεία Δημοσιότητας του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ), η εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης Taxibeat Limited, έχει την έδρα της στο Λονδίνο, ενώ λειτουργεί στην Ελλάδα ως «υποκατάστημα αλλοδαπής εταιρείας». Η σύσταση της εταιρείας στην αγγλική πρωτεύουσα επιβεβαιώνεται και από το βρετανικό Μητρώο Εταιρειών και Επιχειρήσεων (companieshouse.gov.uk), στο οποίο παρατίθεται αναλυτικά και όλη η μετοχική σύνθεση της εταιρείας, με συνολικά 66 μερισματούχους (shareholders), πρόσωπα και εταιρείες.

Ads

Μεταξύ, λοιπόν, των μερισματούχων, όπως προέκυψε από την έρευνα της «Αυγής», περιλαμβάνονται 3 υπεράκτιες εταιρείες με έδρα τον Παναμά, η Anfi Investement Corps, η Arbutus Developent και η Seawill Internatsional S.A., με τις δύο τελευταίες μάλιστα να εμφανίζουν ως διευθυντή/διαχειριστή την παναμέζικη δικηγορική εταιρεία Aria, Fabrega & Fabrega, η οποία εξειδικεύεται στην ίδρυση και εταιρική λειτουργία off shore εταιρειών. Αντίστοιχα, σε διευθυντικό ρόλο στην πρώτη εταιρεία εμφανίζεται ανάλογη παναμέζικη δικηγορική εταιρεία, η Castro & Berguido.

Στο μετοχολόγιο της Taxibeat εμφανίζεται ακόμη, σύμφωνα με το βρετανικό Μητρώο, η off shore Saturnalia Investments (off shore) Sal με έδρα τον Λίβανο, ενώ πλήθος εκ των μερισματούχων εταιρειών βρίσκονται στην Κύπρο, με δυσκολία επίσης εντοπισμού της προέλευσης των κεφαλαίων που επενδύθηκαν. Για παράδειγμα, η Adsi New Ideas LTD, η οποία μαζί με τον Νικόλαο Δρανδάκη και το αγγλικό επενδυτικό fund Hummingbird Ventures (βλ. και «Αυγή» 1.10), κατέχουν τα μεγαλύτερα μερίσματα, εκπροσωπείται, σύμφωνα με το Τμήμα Εφόρου Εταιρειών και Επίσημου Παραλήπτη της Κυπριακής Δημοκρατίας, από εταιρεία νομικών, οικονομικών συμβουλών και εταιρικής διαχείρισης και διαχείρισης κεφαλαίων, που λειτουργεί για λογαριασμό άλλων επωφελούμενων (trust company). Η ίδια διαθέτει γραφεία από τη Νότια Αμερική, τη Βρετανία, το Μονακό ώς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και έλκει τις ρίζες της, όπως περιγράφει στο σάιτ της, από μια ιστορική δικηγορική φίρμα που δραστηριοποιείται στην Ελβετία.

Δύο εκ των off shore στα Panama Papers

Αξίζει να σημειώσουμε ότι δύο εκ των εταιρειών που περιλαμβάνονται τον Φεβρουάριο του 2017 στο μετοχολόγιο της Taxibeat -και οι δύο μάλιστα με έδρα τις βρετανικές Παρθένους Νήσους- εντοπίζονται στη μεγάλη δεξαμενή των εταιρικών δεδομένων και εγγράφων που δημιουργήθηκε από τη Διεθνή Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) μετά τις διαρροές εκατομμυρίων εγγράφων από την παναμέζικη δικηγορική εταιρεία Mossack Fonseca, οι οποίες είναι γνωστές πλέον ως οι αποκαλύψεις των Panama Papers. Στη βάση αυτή δεδομένων, να θυμίσουμε, που ήρθε στη δημοσιότητα το 2016, περιλαμβάνονται περισσότερες από 200.000 υπεράκτιες εταιρείες που διαχειρίζονταν για λογαριασμό άλλων η παραπάνω δικηγορική εταιρεία, αποκαλύπτοντας τον σκαιό κόσμο των off shore, που, παρ’ ότι δεν αποτελεί αξιόποινη πράξη από μόνη της η ίδρυση μιας τέτοιας εταιρείας ή η συμμετοχή σε αυτή, έχει αποδειχθεί ως η αποτελεσματικότερη μέθοδος φοροδιαφυγής και ξεπλύματος χρήματος.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνά μας στη δεξαμενή δεδομένων των Panama Papers, εντοπίσαμε την Avron Invest LTD και τη Luminar Global Limited με έδρα τις Βρετανικές Παρθένους Νήσους και εμφανιζόμενη διαχειρίστρια / διαμεσολαβήτρια εταιρεία (intermediary) την Omni Consultant Management FZE, συνδεδεμένη με την Κύπρο αλλά και το Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Σημειωτέον, στην πρώτη, την Avron Invest, εμφανίζεται μία και μοναδική μέτοχος με κυπριακή διεύθυνση, που επαναλαμβάνεται στη βάση δεδομένων των Panama Papers, ενώ η ίδια ως πρόσωπο εμφανίζεται σε ακόμη 56 off shore εταιρείες είτε ως διευθύντρια είτε ως μερισματούχα.

Ο «οδοστρωτήρας» Daimler

Η Taxibeat μετέβη σε νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς τον Φεβρουάριο του 2017, όταν ο γερμανικός κολοσσός Daimler AG, που κατέχει μεταξύ άλλων και την αυτοβιομηχανία Mercedes – Benz, την εξαγόρασε με φερόμενη τιμή πώλησης τα 43 εκατ. ευρώ. Ο γερμανικός κολοσσός εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια μια επεκτατική πολιτική στην αγορά της λεγόμενης «κινητικότητας» (mobility), εξαγοράζοντας και συγκεντρώνοντας στο χαρτοφυλάκιό του εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου με αντίστοιχες ηλεκτρονικές εφαρμογές, όπως της Taxibeat. Η τελευταία αποκτήθηκε από τη θυγατρική εταιρεία της Daimler γνωστή και ως ΜyTaxi, έλκοντας το όνομά της από την αντίστοιχη ηλεκτρονική εφαρμογή που ανέπτυξε η γερμανική εταιρεία Intelligent Apps, στην οποία συμμετείχε αρχικά ως επενδύτης και κατόπιν την εξαγόρασε εξ ολοκλήρου η Daimler το 2014.

Χαρακτηριστικό είναι ότι, εκτός της Τaxibeat, η θυγατρική της Daimler μόλις τον Ιούνιο εξαγόρασε και μια αντίστοιχη υπηρεσία στη Ρουμανία, την Clever Taxi, ενώ το 2016 είχε απορροφήσει και την αγγλική Hailo, ανάλογη ηλεκτρονική εφαρμογή και υπηρεσία διασύνδεσης μεταξύ πελατών και οδηγών. Ενδεικτικό του εύρους των επενδύσεων στον συγκεκριμένο τομέα είναι το γεγονός ότι η Daimler έχει ακόμη στην κατοχή της την car2go, ηλεκτρονική υπηρεσία, με την οποία μέσω κινητού ενοικιάζεις με βάση την ώρα αυτοκίνητα για μεταφορά, τα οποία μπορείς να παραλάβεις και να αφήσεις σταθμευμένα σε οποιοδήποτε σημείο της πόλης (κυρίως σε πόλεις των ΗΠΑ και του Καναδά), ενώ στα τέλη Σεπτεμβρίου απέκτησε τη γερμανική εταιρεία Flinc, η οποία επιτρέπει στον χρήστη τής σχετικής εφαρμογής να μοιραστεί τη διαδρομή προς τη δουλειά, το πανεπιστήμιο, το σπίτι με κάποιον άλλο συνεπιβάτη ή οδηγό, τον οποίο επιλέγει μέσα από την εφαρμογή.

Στη Flinc μετοχές κατείχαν, μεταξύ άλλων, η αμερικανική General Motors και η γερμανική Deutsche Bahn (οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι).