Σε ισχύ τίθενται από σήμερα οι νέες τιμές των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Όμως η πολυδιαφημισμένη μείωση, που για ορισμένες κατηγορίες είναι μεγάλη, δεν ισχύει για όλους καθώς ένα μεγάλο μέρος των επιβατών (πάνω από το 20% με επίσημα στοιχεία), κυρίως οι οικονομικά ασθενέστεροι, θα δουν το κόστος της μετακίνησής τους να ανεβαίνει. Παράλληλα τα νέα μέτρα εκτιμάται πως θα δημιουργήσουν πρόσθετα ελλείμματα περίπου 10 εκατ. ευρώ, με πολλούς να κάνουν λόγο για απόφαση με «προεκλογικό άρωμα».

Ads

Από τη Δευτέρα:

  • Η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου που ισχύει για μετακινήσεις με όλα τα μέσα, μειώνεται από 1,40 ευρώ (μειωμένο 0,70 ευρώ), σε 1,20 ευρώ (μειωμένο 0,60 ευρώ). Το νέο εισιτήριο ισχύει για 70 λεπτά αντί για 90 λεπτά και δεν ισχύει λεωφορειακές γραμμές express του Αεροδρομίου και την ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ80.
  • Η μηνιαία κάρτα απεριόριστων διαδρομών που ισχύει για μετακινήσεις με όλα τα μέσα μειώνεται από 45 ευρώ (μειωμένη 23 ευρώ) σε 30 ευρώ (μειωμένη 15 ευρώ). Επίσης δεν ισχύει στις λεωφορειακές γραμμές express του Αεροδρομίου και την ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ80.
  • Η ετήσια κάρτα απεριόριστων διαδρομών που ισχύει για μετακινήσεις με όλα τα μέσα μειώνεται από 450 ευρώ σε 320 ευρώ. Και αυτή δεν ισχύει στις λεωφορειακές γραμμές express του Αεροδρομίου και την ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ8. Σημειώνεται πως η ετήσια κάρτα διατίθεται και με μειωμένη τιμή 160 ευρώ για όσους καλύπτουν τις προϋποθέσεις για μειωμένο τύπο κομίστρου.
  • Μειώνεται
  • Η τιμή της μηνιαίας κάρτας Αεροδρομίου που ισχύει για μετακινήσεις με όλα τα μέσα και για μετακινήσεις από και προς το Αεροδρόμιο με τις λεωφορειακές γραμμές express (εκτός Χ80) και το Μετρό, από 140 ευρώ (μειωμένη 70 ευρώ) μειώνεται σε 45 ευρώ (μειωμένη 23 ευρώ).
  • Η τιμή της ετήσιας κάρτας Αεροδρομίου που ισχύει για μετακινήσεις με όλα τα μέσα και για μετακινήσεις από και προς το Αεροδρόμιο με τις λεωφορειακές γραμμές express (εκτός Χ80) και το Μετρό, από 1000 ευρώ σε 450 ευρώ. Η νέα ετήσια κάρτα διατίθεται και με μειωμένη τιμή 225 ευρώ για όλες τις κατηγορίες δικαιούχων μετακίνησης με μειωμένους τύπους κομίστρου.

Επίσης καθιερώνεται εισιτήριο πέντε ημερών, αξίας 10 ευρώ, αλλά και τρίμηνη κάρτα για όλα τα μέσα, αξίας 85 ευρώ (43 ευρώ, μειωμένη). Και οι δύο δεν ισχύουν για μετακινήσεις με τις λεωφορειακές γραμμές express του Αεροδρομίου και την ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ80. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να αγοράσουν τρίμηνη Κάρτα Αεροδρομίου, αξίας 130 ευρώ (μειωμένη 65 ευρώ), για όλα τα μέσα και για μετακινήσεις από και προς το Αεροδρόμιο με τις λεωφορειακές γραμμές express και το Μετρό. Και αυτή δεν ισχύει στην ειδική λεωφορειακή γραμμή express Χ80. Επίσης καθιερώνονται αντίστοιχα εξάμηνες κάρτες για όλα τα μέσα, αξίας 165 ευρώ (83 ευρώ, μειωμένη) και εξάμηνη Κάρτα Αεροδρομίου αξίας 230 ευρώ (115 ευρώ, μειωμένη), για όλα τα μέσα και για μετακινήσεις από και προς το Αεροδρόμιο με τις λεωφορειακές γραμμές express και το Μετρό.

Οι αλλαγές στα εισιτήρια όμως προβλέπουν και καταργήσεις. Ειδικότερα καταργούνται:

Ads
  • Το εισιτήριο μίας διαδρομής με λεωφορείο, τρόλεϊ ή τραμ αξίας 1,20 ευρώ (μειωμένο 0,60 ευρώ).
  • Το εβδομαδιαίο εισιτήριο αξίας 14 ευρώ.
  • Η Μηνιαία Κάρτα για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ αξίας 20 ευρώ (μειωμένη 10 ευρώ).
  • Η Ετήσια Κάρτα για λεωφορεία, τρόλεϊ, και τραμ, αξίας 200 ευρώ.
  • Η δυνατότητα δεύτερης επικύρωσης των ενιαίων εισιτηρίων.

Οι «ξεχασμένοι»

Όπως σημειώνεται σε δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών, εν μέσω των πανηγυρισμών η κυβέρνηση «ξέχασε» ένα μεγάλο κομμάτι του επιβατικού κοινού, που εξυπηρετείται με τις μηνιαίες κάρτες των 20 ευρώ, οι οποίοι από τη Δευτέρα θα αναγκαστούν να δώσουν 30 ευρώ. Σημειώνεται πως την περασμένη χρονιά είχαν διατεθεί πάνω από 28 εκατ. μηνιαίες κάρτες αυτής της κατηγορίας. Η εν λόγω κάρτα, που καταργείται, εξυπηρετούσε το 17,3% των μετακινούμενων με αστικές συγκοινωνίες, ποσοστό που αντιστοιχεί σε πάνω από 400.000 επιβάτες την ημέρα κυρίως χαμηλά εισοδήματα, οικονομικούς μετανάστες και κατοίκους περιοχών που βρίσκονται μακριά από το δίκτυο του μετρό και του ηλεκτρικού.

Ένας ακόμη μεγάλος χαμένος, από τις αλλαγές στις τιμές των εισιτηρίων, σύμφωνα με την ίδια πηγή, είναι όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφορά για περισσότερα από 70 λεπτά. Αυτοί, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, υπολογίζονται περίπου στο 6% της ημερήσιας επιβατικής κίνησης. Με τα σημερινά δεδομένα περίπου 150.000 επιβάτες την ημέρα έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν για 90 λεπτά με το ίδιο εισιτήριο των 1,20 ή 1,40 ευρώ, ανάλογα αν στις μετακινήσεις τους χρησιμοποιούν ή όχι το μετρό. Από τη Δευτέρα οι επιλογές που θα έχουν θα είναι δύο: Ή να αγοράσουν δεύτερο εισιτήριο ή να στραφούν σε νέες κατηγορίες εισιτηρίων.

Και τα ελλείμματα

Σύμφωνα με τον σύλλογο συγκοινωνιολόγων, που επικαλείται η Εφημερίδα των Συντακτών, με τις αλλαγές δημιουργούνται στον ΟΑΣΑ πρόσθετα ελλείμματα περίπου 10 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν φαίνεται να καλύπτονται ούτε από αύξηση της επιβατικής κίνησης, ούτε και από τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία υπολογίζεται στο 29,5%.