Στο επίκεντρο μιας νέας έντονης αντιπαράθεσης, τόσο σε πολιτικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, έχει βρεθεί το κυοφορούμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για το πλαίσιο λειτουργίας των ηλεκτρονικών εφαρμογών υπηρεσιών μεταφοράς (Taxibeat, Uber, Ραδιοταξί). Παρά το γεγονός πως οι λεπτομέρειες του εν λόγω σχεδίου νόμου δεν έχουν δοθεί ακόμη επισήμως στη δημοσιότητα, ένα σχετικό δημοσίευμα των Νέων στάθηκε αρκετό για να έρθουν οι πρώτες οργισμένες αντιδράσεις τόσο από την ίδια την Beat (πρώην Taxibeat) όσο και από μια μερίδα των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Ads

Από τη μεριά της η εταιρία υποστηρίζει πως οι σχεδιαζόμενες αλλαγές της αφαιρούν τη δυνατότητα ευελιξίας, κυρίως σε ό,τι αφορά την επιλογή και την αξιολόγηση των οδηγών με τους οποίους θα συνεργάζεται. Την ίδια στιγμή, σε πολιτικό επίπεδο η πλέον έντονη αντίδραση ήρθε από τη ΝΔ, με τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη να κατηγορεί την κυβέρνηση και τον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, για «ταύτιση με συντεχνιακά συμφέροντα μιας μειοψηφίας συνδικαλιστών».

Οι επίμαχες ρυθμίσεις

Ποιες είναι όμως οι ρυθμίσεις που έχουν ξεσηκώσει τόσο μεγάλη συζήτηση; Η αλήθεια είναι πως αυτή τη στιγμή μιλάμε μόνο βάσει πληροφοριών. Είναι όμως δεδομένο πως στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκεται η πρόβλεψη για μετατροπή των πλατφορμών ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης σε αδειοδοτημένες εταιρίες παροχής υπηρεσιών μεταφοράς, οι οποίες θα έχουν την υποχρέωση σύναψης τουλάχιστον τριετούς σύμβασης με επαγγελματίες οδηγούς.

Ads

Ο νόμος μάλιστα προβλέπει διοικητικά πρόστιμα σε όσους παρέχουν άνευ αδειοδότησης υπηρεσίες μεταφοράς αλλά και για τους πολίτες που θα κάνουν χρήση αυτών των υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, για την πρώτη διαπιστωμένη παράβαση το πρόστιμο για την εταιρεία παροχής μη αδειοδοτημένης υπηρεσίας ανέρχεται στις 50.000 ευρώ, τη δεύτερη φορά στις 100.000 ευρώ, ενώ την τρίτη θα «παγώνει» η ηλεκτρονική διεύθυνση μέσω της οποίας παρέχεται η υπηρεσία. Το πρόστιμο για τον πελάτη ανέρχεται σε 5.000 ευρώ.

“Αναγκαίο το καθαρό τοπίο στο πλαίσιο λειτουργίας”

“Εμείς δεν κάνουμε τίποτε άλλο από το να βάζουμε κανόνες στην αγορά. Όποιος τους πληροί, δε θα έχει κανένα πρόβλημα να λειτουργήσει” τονίζει μιλώντας στο tvxs ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, ξεκαθαρίζοντας πάντως πως για την κυβέρνηση “είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να υπάρχει καθαρό τοπίο σε ό,τι αφορά το πλαίσιο λειτουργίας”. Ειδικότερα, ο κ. Βούρδας επισημαίνει ότι “Οφείλουμε να γνωρίζουμε με ποιον οδηγό συνάπτει συμβάσεις η κάθε εταιρία, με ποιους όρους το κάνει, σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα οχήματα. Αυτή τη στιγμή δεν ξέρουμε τίποτε από αυτά”.

Διαψεύδει μάλιστα τη φημολογία περί αντιρρήσεων εκ μέρους της Κομισιόν όσον αφορά στην κατάρτιση του νομοσχεδίου, καθώς όπως αναφέρει: “Είμαστε σε απόλυτη συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άλλωστε, ένας από τους βασικούς μας στόχους είναι η εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Κάτι ανάλογο συμβαίνει στη Δανία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ισπανία και τη Γαλλία”.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις αντιδράσεις, ο γενικός γραμματέα του υπουργείου Μεταφορών διευκρινίζει κατ’ αρχάς πως δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κανένα νομοσχέδιο στη δημοσιότητα για να σηκώσει τόση συζήτηση. Διερωτάται δε “πως είναι δυνατόν να αρκεί ένα δημοσίευμα των Νέων και μια ανακοίνωση της Taxibeat για να βγάλει διάγγελμα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης”.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου, ο κ. Βούρδας ανέφερε πως το αργότερο μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας θα έχει ολοκληρωθεί η τελική διαμόρφωσή του, προκειμένου να δοθεί προς δημόσια διαβούλευση.

“Τέτοιου είδους αλλαγές θα επηρεάσουν την εύρυθμη λειτουργία της Beat”

Τις σοβαρές αντιρρήσεις του σχετικά με τις σχεδιαζόμενες αλλαγές επαναλαμβάνει στο tvxs ο ιδρυτής της Taxibeat (μετονομάστηκε σε Beat μετά την εξαγορά της από τη γερμανική Daimler), Νίκος Δρανδάκης. “Με τα νέα δεδομένα εμείς θα πρέπει μέσα σε μια νύχτα να μετατρέψουμε τους 8 χιλιάδες εγγεγραμμένους οδηγούς στην πλατφόρμα σε υπαλλήλους μας. Παράλληλα, με το νέο θεσμικό πλαίσιο θα είναι πολύ δύσκολο και να τους αξιολογήσουμε αλλά και να διακόψουμε τη συνεργασία μαζί τους” υποστηρίζει ο κ. Δρανδάκης. Προσθέτει δε πως κάτι τέτοιο θα αποβεί εις βάρος της εύρυθμης λειτουργίας της πλατφόρμας και κατά συνέπεια θα επηρεάσει αρνητικά την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Ξεκαθαρίζει όμως παράλληλα πως το κλείσιμο της Beat δεν τέθηκε ποτέ στο τραπέζι.

Την ίδια στιγμή, ο κ. Δρανδάκης παραδέχεται πως τα νέα δεδομένα με την παρουσία της Uber στη χώρα μας επέβαλαν την επιβολή ενός αυστηρότερου κανονιστικού πλαισίου στον τομέα των μεταφορών. “Τα όσα όμως έχουν δει το φως της δημοσιότητας δεν κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση” ισχυρίζεται, ενώ δηλώνει ανοιχτός στο διάλογο με το υπουργείο. “Κατάφερα να επικοινωνήσω προ ολίγων ημερών, μετά από πολλές προσπάθειες, με τον κύριο Σπίρτζη και με διαβεβαίωσε πως όσα ακούγονται δεν ισχύουν. Οπότε αναμένουμε την τελική μορφή του νομοσχεδίου” αναφέρει ο κύριος Δρανδάκης, ενώ την ίδια στιγμή δηλώνει διατεθειμένος ακόμη και να προσφύγει στα δικαστήρια, εφόσον κριθεί πως θίγονται τα συμφέροντα της εταιρίας.

“Ακόμη κι αρχηγοί κομμάτων βάλθηκαν να βαράνε ένα νομοσχέδιο πριν καν δοθεί στη δημοσιότητα”

Κεντρικό πρόσωπο στην εν λόγω διαμάχη των τελευταίων ημερών υπήρξε, όπως ήταν φυσικό, ο πρόεδρος της ΠΟΕΙΑΤΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων), Θύμιος Λυμπερόπουλος. Ο ίδιος, σε επικοινωνία που είχε μαζί του το Tvxs, δήλωσε πως θα αποφύγει τις δηλώσεις επί του νομοσχεδίου, τουλάχιστον μέχρι την ψήφιση του. “Είναι σαφές άλλωστε πως ένα ολόκληρο κύκλωμα δημοσιογραφικό έχει βαλθεί να χτυπάει ένα νομοσχέδιο πριν καν δοθεί στη δημοσιότητα. Από κοντά πολιτικοί, ακόμη και αρχηγοί κομμάτων μας έχουν βάλει στο στόχαστρο για προφανείς λόγους. Θα φάνε τα μούτρα τους” τόνισε ο κ. Λυμπερόπουλος.