Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι σφοδρές αντιδράσεις και η έντονη πολιτική αντιπαράθεση μετά τις ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη από τη ΔΕΘ, για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, κάτι που θα έχει ως συνέπεια το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργήσει το 2023.

Ads

Σήμερα ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, μιλώντας σε συνέντευξη τύπου για το συγκεκριμένο ζήτημα, χαρακτήρισε «τεράστιο έγκλημα» την απόφαση για απομάκρυνση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου.

Η εν λόγω συνέντευξη τύπου διοργανώθηκε από την Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στην οποία πρωτοστατεί ο πρώην δήμαρχος, μαζί με αρχαιολόγους, νομικούς, αυτοδιοικητικούς κ.ά. Η Κίνηση καλεί τους πολίτες να υπογράψουν για την παραμονή των αρχαίων κατά χώραν και μέχρι στιγμής, μέσω διαδικτύου, έχουν συγκεντρωθεί 6.000 υπογραφές.

Ο Γιάννης Μπουτάρης εκτίμησε πως ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε «πονηρά και άσχημα από μια ομάδα ανθρώπων που έχουν κάποιο συμφέρον» και πρόσθεσε πως θα επιδιωχθεί συνάντηση μαζί του.

Ads

«Θα είναι τεράστιο έγκλημα η απομάκρυνση των αρχαίων της Βενιζέλου. Ούτε πού θα πάνε μας λένε ούτε πώς θα αποθηκευτούν ούτε σε τι κατάσταση θα ξαναγυρίσουν», είπε χαρακτηριστικά ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας πως «ο αγώνας θα συνεχιστεί μέχρι να γυρίσει πίσω η απόφαση και να μείνουν οι αρχαιότητες επιτόπου».

Σχετικά με τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ο κ. Μπουτάρης υπογράμμισε πως η ενημέρωση ήταν «μονομερής», καθώς δεν κλήθηκε ούτε η αρχαιολογική υπηρεσία ούτε εκπρόσωπος από την Αττικό Μετρό. Ερωτηθείς για δηλώσεις του περιφερειάρχη υποστήριξε πως ο κ. Τζιτζικώστας «δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με το Μετρό».

Μυλόπουλος: Ψέματα και κουτοπονηριές από Σιμόπουλο, Ζέρβα

Επίθεση εξαπέλυσε από τη δική του μεριά ο απερχόμενος πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννης Μυλόπουλος, σε βάρος του βουλευτή της Ν.Δ., Στράτου Σιμόπουλου και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα.

«Δεν τιμά τη Θεσσαλονίκη με ψέματα και κουτοπονηριές να προσπαθούν να επιβάλουν μια λύση», είπε και πρόσθεσε: «Λέει ψέματα ο κ. Σιμόπουλος και συνηγορεί ο νυν δήμαρχος ότι δεν υπάρχουν μελέτες και πως δεν έχει γίνει τίποτα».

«Η λύση για παραμονή των αρχαίων είναι τεχνικά δύσκολη, αλλά εφικτή και διεθνώς αναγνωρισμένη», σημείωσε επίσης, υπερασπιζόμενος την in situ παραμονή των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

Τόνισε, τέλος, ότι η εξαγγελία για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων του Μετρό είναι «κακή για τέσσερις λόγους». Διότι, σύμφωνα με τον ίδιο, θα καθυστερήσει χρονικά η ολοκλήρωση του Μετρό για το 2024-2025, το έργο θα κοστίσει περισσότερο, θέτει σε κίνδυνο τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του μνημειακού συνόλου και δίχασε τη Θεσσαλονίκη.

Έτοιμοι για ένδικα μέσα

Η αρχαιολόγος, τέως διευθύντρια της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Μακροπούλου, και μέλος της Κίνησης Πολιτών λαμβάνοντας τον λόγο είπε πως είναι «επιεικώς ηλίθιο να γυρίσουμε πίσω. Είναι το μόνο πράγμα που δεν πρέπει να κάνουμε».

Παράλληλα, αποκάλυψε πως «αρκετά από τα αρχαία που έφυγαν από το σταθμό Αγίας Σοφίας, με απόσπαση, δεν χωράνε να επιστρέψουν και δεν ξέρουν που είναι. Δεν πρέπει να έχουμε καμία εμπιστοσύνη».

Ο αρχιτέκτων-μηχανικός, Βασίλης Κονιόρδος, πρόσθεσε πως το μεγαλύτερο μέρος των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου απαρτίζεται «από ευπαθείς τοιχοποιίες, αποτελούμενες από φθαρτά οικοδομικά υλικά που δεν αντέχουν στη διάλυση και επανασύσταση τους, λαμβάνοντας υπόψη και τη γήρανση των υλικών. Έτσι, οποιαδήποτε διάσπαση και μετατόπιση τους, στην περίπτωση της απόσπασης και μεταφοράς τους, θα αποτελέσει εργασία με μεγάλο ρίσκο. Η προσπάθεια επανασύστασης in situ, μετά την απόσπαση τους, θα έχει ως αποτέλεσμα αισθητικά τη δημιουργία μιας εικόνας σκηνικού».

Στο νομικό πλαίσιο στάθηκε ο δικηγόρος, Φωκίων Δεληγιάννης, λέγοντας πως από την πλευρά της Κίνησης Πολιτών θα ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα, προκειμένου να μην φύγουν τα αρχαία από τη Βενιζέλου, καθώς -όπως είπε χαρακτηριστικά- η απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση αποτελεί «επιστροφή στο παρελθόν».