Μετά την Πειραϊκή, εστίες ρύπανσης από την πετρελαιοκηλίδα, που προκλήθηκε από το ναυάγιο δεξαμενόπλοιου έξω από τη Σαλαμίνα, εντοπίστηκαν και στη θαλάσσια περιοχή του Αλίμου όσο και στον Άγιο Κοσμά, ακόμη και στη Γλυφάδα, λόγω και των δυτικών ανέμων που πνέουν στον Σαρωνικό. Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται και οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης. Τι λέει η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Αγία Ζώνη ναυτική εταιρεία» για το δεξαμενόπλοιό της που ναυάγησε.

Στη Σαλαμίνα, η πίσσα καλύπτει μια περιοχή περίπου 4 χλμ. ανάμεσα στην Κυνόσουρα και τα Σελήνια. Η κατεύθυνση της πετρελαιοκηλίδας είναι νότια-νοτιοανατολική, δηλαδή από την ζώνη του Πειραιά μέχρι και το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Εκτιμάται ότι περίπου 400 τόνοι μαζούτ και ντήζελ έχουν διαρρεύσει στη θάλασσα, ενώ στο φορτίο του δεξαμενόπλοιου υπάρχουν ακόμη 2.000 τόνοι. Η διαρροή έχει σταματήσει και εντός της ημέρας αναμένεται να αρχίσουν οι εργασίες απάντλησης καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο 

Όπως επεσήμαινε η δήμαρχος Σαλαμίνας, Ισιδώρα Νάννου-Παπαθανασίου στην πρωινή εκπομπή της ΕΡΤ1, «Τα μαγαζιά είχαν κλείσει για διάφορες εκδηλώσεις και τους ακυρώθηκαν. Ο δήμος μας θα παραστεί πολιτική αγωγή για να έχουμε πρόσβαση στον φάκελο, ο οποίος τηρείται στο Κερατσίνι, να πάρουμε όλα τα στοιχεία, να αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πρέπει και όχι για λόγους εκδίκησης αλλά για λόγους μελλοντικής πρόληψης να ξέρουμε πώς πρέπει να τηρούνται και τι πρέπει να τηρείται ως κανόνας ασφαλείας για όλα αυτά τα πλοία τα οποία αράζουν προσωρινά και έχουν περικυκλώσει το νησί μας, το οποίο περιβαλλοντικά έχει μεγάλη επιβάρυνση από διάφορες δραστηριότητες». Ξεκαθάρισε μάλιστα, ότι πρόκειται να κάνει αγωγές. Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων, Παναγιώτης Χατζηπέρος, υπογράμμισε πως «η πρώτη εκτίμηση ίσως ήταν πολύ αισιόδοξη και δεν ήταν η ενδεδειγμένη».

Τέσσερα απορρυπαντικά σκάφη έχουν ριχτεί στη μάχη απορρύπανσης. Ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης είναι το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφάλειας και Περιβάλλοντος έχει αποστείλει σκάφος προκειμένου να συνδράμει στις προσπάθειες.  Το εν λόγω σκάφος, που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά από τη χώρα μας, διαθέτει ραντάρ και αισθητήρες και μπορεί να εντοπίζει τόσο τις πετρελαιοκηλίδες, όσο και την πιθανή πορεία τους, βοηθώντας σημαντικά στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της ρύπανσης. 

Η σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας ολοκληρώθηκε με τον γενικό γραμματέα να δηλώνει πως υπήρξε άμεση κινητοποίηση από την πρώτη ώρα του περιστατικού. Όπως είπε ο Διονύσης Καλαματιανός, «η ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στην εταιρεία καθαρισμού έγινε σε λιγότερο από τέσσερις ώρες».  Αυτή τη στιγμή η επικέντρωση των ενεργειών βρίσκεται στη απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, προκειμένου να μην υπάρξει άλλη διαρροή ρυπογόνων ουσιών, αλλά και στον εντοπισμό των πετρελαιοκηλίδων που υπάρχουν στη θάλασσα με σκοπό τη συλλογή τους, είπε και σημείωσε πως οι επιχειρήσεις στις ακτές γίνονται με τα πλέον σύγχρονα μέσα και το υπουργείο Ναυτιλίας είναι εδώ για να ελέγχει την όλη επιχείρηση και τις ενέργειες των ιδιωτών. Σχετικά με το χρόνο που θα διαρκέσει η επιχείρηση απορρύπανσης, ο γενικός γραμματέας δήλωσε ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη εκτίμηση, αλλά η εταιρεία καθαρισμού και όσοι άλλοι εμπλέκονται αναφέρουν περίπου σε ένα μήνα. «Δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή την έκταση της θαλάσσιας μόλυνσης, αλλά όταν όταν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία και γι αυτό θα είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε» ανέφερε.

Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιώς, Γιώργος Γαβρίλης, μίλησε για ένα από τα μεγαλύτερα περιστατικά τα τελευταία χρόνια, δηλώνοντας ότι «δεν είναι εμφανείς οι λόγοι και τα αίτια βύθισης του πλοίου το οποίο είχε 2.5000 τόνους πετρέλαιο. Και δεν είναι εμφανείς, από τη στιγμή που δεν έχει προκύψει πρόσκρουση ή δεν υπήρχε έντονη θαλασσοταραχή ή τρικυμία. Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε». Οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης, για την αντιμετώπιση κομματιών πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκαν στα Σελήνια και την Κυνόσουρα αλλά και σε Φρεαττύδα και Πειραϊκή συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες περισσότερα από 60 άτομα ιδιωτικού συνεργείου επιχειρούν εντατικά από το πρωί στην παραλία του Παρασκευά στα Βοτσαλάκια αλλά και στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.

Ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου ανάρτησε στο facebook φωτογραφίες με την πετρελαιοκηλίδα στις ακτές της Γλυφάδας. Στο κείμενό του σημειώνει πως «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο». «Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων».

Διαβάστε επίσης: Επίθεση στην κυβέρνηση από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για την πετρελαιοκηλίδα

Η «συγγνώμη» της εταιρείας και οι διαψεύσεις

Εν τω μεταξύ η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Αγία Ζώνη ναυτική εταιρεία» του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ», το οποίο ναυάγησε προκαλώντας τη μεγάλη ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία εκφράζει τη λύπη και ταυτόχρονα διαψεύδει τα σενάρια περί «μη καταλληλότητας του πλοίου».

«Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.

«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» σημειώνει, ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.

Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν σε ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί. «Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της» καταλήγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία.