Νέες μάχες δίνουν οι δημιουργοί κατά την μετά ΑΕΠΙ περίοδο με την πλειοψηφία των Ελλήνων  δημιουργών να δηλώνουν πως νέοι «επενδυτές» δεν αφήνουν τους δημιουργούς να ορθοποδήσουν επιδιώκοντας νέα μονοπώλια.

Ads

Το Εποπτικό Συμβούλιο της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης του πνευματικού δικαιώματος (ΕΥΕΔ) που συστάθηκε από την πολιτεία προκειμένου να μην μείνει στον αέρα το δικαίωμα και να γίνει ομαλά η μετάβαση προς έναν Οργανισμό που θα ελέγχουν οι δημιουργοί, καταγγέλλει τον διευθυντή της Αυτοδιαχείρισης κ. Declan Rudden με αφορμή τη συνέντευξη του στον «Φιλελεύθερο».

Ο Declan Rudden ο οποίος τοποθετήθηκε στην «Αυτοδιαχείριση» από την CISAC τη Διεθνή Ομοσπονδία Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης, είπε πως η Αυτοδιαχείριση έχει προσφύγει στο ΣΤΕ και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, προκειμένου να ακυρώσει τη λειτουργία της ΕΥΕΔ, την οποία προτίμησε  η μεγάλη πλειοψηφία Ελλήνων δημιουργών αλλά και εκπρόσωποι ξένων καλλιτεχνών μέσω των εκδοτών και των οργανισμών τους. Μεταξύ άλλων μάλιστα αναφέρει πως η κυβέρνηση εμποδίζει με αυτόν τον τρόπο τις επενδύσεις (!!) φράση που έκανε το εποπτικό συμβούλιο της ΕΥΕΔ εύλογα να αναρωτηθεί «Πώς ένας μη κερδοσκοπικός ΟΣΔ γίνεται αντικείμενο επένδυσης/ δανείου / ανταποδοτικής χορηγίας για τη λειτουργία του και μάλιστα χωρίς κέρδος για το δανειστή/ χορηγό / επενδυτή;». Το Εποπτικό Συμβούλιο που υπογράφει την ανακοίνωση αποτελείται από τους Φοίβο Δεληβοριά, Χρήστο Νικολόπουλο, Μαρία Φασουλάκη, Παρασκευά Καρασούλο, Πάνο Φάλαρα , Κώστα Καλδάρα, Βιργινία Κόκιου (Universal Music Publishing) και Βασιλική Γκίνη (Media Music Publishing).

Της ανακοίνωσης του Εποπτικού που δημοσιεύουμε σήμερα, είχε προηγηθεί ανακοίνωση του σωματείου ΑΣΜΑ 450+ με ανάλογο περιεχόμενο  και τον τίτλο «ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ»: ΒΡΩΜΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ». Μεταξύ άλλων το σωματείο σημείωνε «Ο κύριος Rudden aποκρύπτει σκοπίμως τον προσωρινό χαρακτήρα της ΕΥΕΔ και προσπαθεί να την παρουσιάσει ως δήθεν ανταγωνιστική κρατική επιχείρηση, την στιγμή που γνωρίζει καλά ότι η θεσμοθέτησή της είναι απολύτως προσωρινή και η επιλογή της δημιουργίας της ήταν το αποτέλεσμα της απαίτησης και της αγωνίας των δημιουργών να εξασφαλισθεί προσωρινά η είσπραξη των δικαιωμάτων μας, ενόσω εμείς οι ίδιοι θα προχωρούσαμε στην ίδρυση ενός νέου φορέα.». Και σε σχέση με την Αυτοδιαχείριση : «η Αυτοδιαχείριση προτίμησε να παραδοθεί στην ομάδα των καλοθελητών του κυρίου Μαθιού, να προσπαθήσει να εκμεταλλευθεί την πτώση της ΑΕΠΙ για να υποκατασταθεί η ίδια στη μονοπωλιακή θέση που είχε μέχρι τότε η ΑΕΠΙ και να εξαναγκάσει τους Έλληνες δημιουργούς να υπαχθούν σε αυτή, είτε το ήθελαν, είτε όχι. Στην προσπάθειά της αυτή στηρίχθηκε με κάθε φανερό και υπόγειο τρόπο από τη CISAC και τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω της, τα οποία αποφάσισαν ερήμην των Ελλήνων δημιουργών να επιβάλουν τις δικές της επιλογές στη χώρα μας, ως εάν η Ελλάδα να ήταν κάποιο προτεκτοράτο και οι επιλογές των Ελλήνων δημιουργών να ήταν ανάξιες σημασίας. Ο κ. Rudden διαρρηγνύει – και αυτός, όπως κάθε ελεγχόμενος – τα ιμάτιά του στη συνέντευξή του για τις επενδύσεις που δήθεν κινδυνεύουν από την τήρηση του νόμου!»

Ads

Οι δημιουργοί του σωματείου καλωσόρισαν τον διαχειριστικό έλεγχο που διέταξε η Κα Ζορμπά για την Αυτοδιαχείριση μετά από καταγγελίες μελών της : «Τόσο καιρό ο ΟΠΙ αρνούνταν αδικαιολόγητα να ελέγξει τις πολλές καταγγελίες. Μίνιμουμ γκαραντί, αδυναμία ετήσιας διανομής, καταχρηστικές προμήθειες και άλλα πολλά. Οι δημιουργοί δικαιούνται να μάθουν επιτέλους εάν όλες αυτές οι καταγγελίες ισχύουν και η Πολιτεία οφείλει να ρίξει άπλετο φως.»

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΠΟΠΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΥΕΔ

Τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018 δημοσιεύτηκε στον Ελληνικό Τύπο συνέντευξη του Ιρλανδού Γενικού Διευθυντή της AUTODIA κ. Declan Rudden, με τίτλο «Η Κυβέρνηση παίζει περίεργα παιχνίδια», με την οποία επιχειρεί να πλήξει τη μεταβατική οντότητα της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης και κατά συνέπεια τα πνευματικά δικαιώματα πλέον των 14.000 Ελλήνων δικαιούχων και εκατοντάδων χιλιάδων ξένων που εκπροσωπεί, δηλώνοντας ανερυθρίαστα ότι έχει προσφύγει δικαστικά, εκ της θέσεώς του (προφανώς με τη σύμφωνη γνώμη των συναδέλφων μας μελών του Δ.Σ. και του Ε.Σ. της AUTODIA) κατά της Υπουργικής Απόφασης σύστασης της ΕΥΕΔ, ενώπιον του  Συμβούλιου της Επικρατείας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ, με αίτημα να σταματήσει τη λειτουργία της και φυσικά την απόδοση δικαιωμάτων στα μέλη της Έλληνες και ξένους δικαιούχους.

Κατά τον κύριο Rudden, είναι αδιανόητο, η Ελληνική Κυβέρνηση να θέλει να προασπίσει τα δικαιώματα των Ελλήνων και ξένωνδημιουργών/δικαιούχων εντός και εκτός Ελλάδας.

Για τον κύριο Rudden και τους εντολείς του, είναι ανήκουστο οι Έλληνες και ξένοι δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων, που δοκιμάζονται τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, να στηρίζονται από την Ελληνική Πολιτεία, κατόπιν αιτήματός τους, για τη δημιουργία ενός νέου αυτοδιοικούμενου ΟΣΔ στην Ελλάδα διαρθρωμένου και διοικούμενου με απόλυτη διαφάνεια βάσει της κρίσης των ίδιων των δικαιούχων. Θυμίζουμε δε ότι η CISAC, την οποία πολλκις επικαλείται, θα μπορούσε να είχε συμβάλει στην αποτροπή της δοκιμασίας των Ελλήνων δημιουργών, αν είχε ελέγξει τα προηγούμενα χρόνια την ΑΕΠΙ αποτελεσματικά, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.

Αυτά τα «περίεργα παιχνίδια» παίζει, κατά τον κύριο Rudden, η Ελληνική Κυβέρνηση και ως εκ τούτου εστάλη απ’ τους ξένους δανειστές της AUTODIA ως ελεγκτής, για να τη βάλει στη θέση της.

Τα όσα δηλώνει απροκάλυπτα ο κύριος Rudden δημόσια, βάλλουν κατά του αναφαίρετου δικαιώματός μας να επιλέξουμε εμείς οι ίδιοι οι δικαιούχοι, τον αναγκαίο προσωρινό διαχειριστή των δικαιωμάτων μας, εν όψει της νόμιμης μετάβασής μας, και μάλιστα άμεσα, στο δικό μας, ανεξάρτητο συλλογικό φορέα που θα εκπροσωπεί χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις, το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο αποτελεσματικά και με διαφάνεια, όπως κρίνουμε. Ο κύριος Rudden προσβάλλει κατάφωρα τόσο τις επιλογές των πλέον των 14.000 Ελλήνων και εκατοντάδων χιλιάδων δημιουργών /δικαιούχων ξένου ρεπερτορίου αλλά πρώτιστα προσβάλλει το Ελληνικό Κράτος και την Ελληνική Βουλή, που νομοθέτησε με σκοπό την προστασία των πνευματικών μας δικαιωμάτων.

Θεωρούμε άσκοπο να απαντήσουμε σε εκάστη εναντίον μας αναφορά του κ. Declan Rudden. Ωστόσο, δεν μπορούμε παρά να θέσουμε ορισμένα ερωτήματα και ορισμένες διαπιστώσεις προς κρίση στο μέσο κοινό νου:

1. Χαιρόμαστε που η CISAC ενισχύει τις προσπάθειες ενός ελληνικού οργανισμού, της AUTODIA, να ορθοποδήσει αφού προφανώς κρίθηκε ότι η ίδια δεν μπορούσε να το κάνει εξ ιδίων μέσων και να είναι, όπως απαιτεί ο νόμος, βιώσιμη και αποτελεσματική στην έκταση της διαχείρισης που προσδοκούσε να αναπτύξει. Θα χαιρόμασταν ακόμα πιο πολύ αν ενεργούσε παράλληλα προς όφελος της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων δημιουργών και της μεγάλης μερίδας ξένων δικαιούχων, που δεν εμπιστεύτηκαν την AUTODIA αλλά επιδίωξαν την ίδρυση της ΕΥΕΔ, ώστε να μπορούν να διαχειριστούν τα έργα τους αποτελεσματικά στο εξωτερικό μέσω της συμμετοχής στην CISAC.

2. Θα ήταν σκόπιμο βέβαια περαιτέρω, για λόγους διαφάνειας, να καταστεί γνωστό ποιοί ακριβώς είναι οι «μικροί και μικρομεσαίοι Οργανισμοί» του εξωτερικού που ενδιαφέρονται τόσο θερμά για την ελληνική αγορά ώστε για να αποκαταστήσουν την ισορροπία της, μέσω ειδικά της AUTODIA,  έφτιαξαν μάλιστα και κοινό ταμείο για να την δανείσουν «άτοκα», αλλά προφανώς διασφαλίζοντας με κάποιο τρόπο την  επιστροφή του δανείου τους.

3. Πώς ένας μη κερδοσκοπικός ΟΣΔ γίνεται αντικείμενο επένδυσης/ δανείου / ανταποδοτικής χορηγίας για τη λειτουργία του και μάλιστα χωρίς κέρδος για το δανειστή/ χορηγό / επενδυτή; Τι είδους επένδυση είναι αυτή η «χωρίς κέρδος»; Θα ήταν σκόπιμο επίσης, για λόγους διαφάνειας, να γνώριζαν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη από ποιών τα έσοδα θα επιστραφεί το δάνειο πριν την υπογραφή του. Από τις διανομές των δικαιούχων ή από τα παρακρατηθέντα διαχειριστικά έσοδα του ΟΣΔ. Ποιοί τον δανείζουν, (ονομαστικά) και σε ποιους θα επιστρέψουν (ονομαστικά) το δάνειο αυτό οι δικαιούχοι;

4. Ποιο σκοπό υπηρετεί ένας αλλοδαπός διευθύνων σύμβουλος εταιρείας συμβούλων & πληροφορικής να τεθεί επικεφαλής στην Ελλάδα ενός ελληνικού ΟΣΔ; Ποια ακριβώς  σκοπιμότητα επιτελεί η επιλογή αυτή και με ποια κριτήρια έγινε; Τέθηκε στην κρίση των μελών του «αδελφού» οργανισμού;

5. Τέλος, πώς είναι δυνατόν να γίνεται λόγος για διεθνή αλληλεγγύη στο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων στην χώρα μας, όταν αυτή υλοποιείται με χορήγηση δανείου προς έναν συγκεκριμένο οργανισμό του οποίου αναλαμβάνει τη διοίκηση έναντι αγνώστου ανταλλάγματος.

Ανεξάρτητα πάντως από εξωγενείς και αθέμιτες επιθέσεις, η ανάγκη σύμπλευσης ΟΛΩΝ στη δημιουργία του Ανεξάρτητου διαχειριστικού φορέα για ‘Έλληνες και ξένους δικαιούχους, ειδικά αυτή την πολύ ευαίσθητη στιγμή, είναι προφανής και αυτονόητη, για όποιον δεν εθελοτυφλεί και μπορεί να δει σε βάθος χρόνου την εικόνα της «αποκατεστημένης» από αλλότρια ιδιωτικά συμφέροντα ελληνικής αγοράς.

Το Εποπτικό Συμβούλιο της ΕΥΕΔ