Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας καλεί σήμερα, Τρίτη στις 7 το βράδυ στο σταθμό Βενιζέλου η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης, με στόχο τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο σημείο που βρέθηκαν, με αφορμή τη συζήτηση την Τετάρτη (18/12) στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της αλλαγής της μελέτης κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης που θα έχει ως αποτέλεσμα την απόσπαση των αρχαίων αλλά και τεράστιες καθυστερήσεις και κόστος στο έργο.

Ads

«Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης οφείλουμε να διατηρήσουμε το σημαντικότερο βυζαντινό μνημειακό σύνολο που αποκαλύφθηκε στις ανασκαφές του Μετρό αλώβητο, επισκέψιμο, διδακτικό. Είναι το χρέος που επιφορτίστηκε η γενιά μας απέναντι στο παρελθόν και το μέλλον της πόλης μας» αναφέρει μεταξύ άλλων η Κίνηση Πολιτών.

Αρχαιολόγοι: Στάση εργασίας την Τετάρτη

Οι αρχαιολόγοι προκήρυξαν στάση εργασίας «λόγω της εσπευσμένης από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ συνεδρίασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, προκειμένου να εξετάσει τεχνική μελέτη για την απόσπαση των εξαιρετικής σπουδαιότητας αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης».

Ads

Παράλληλα, ο ΣΕΑ καλεί τους αρχαιολόγους των υπηρεσιών της Αττικής σε συγκέντρωση στο υπουργείο Πολιτισμού την Τετάρτη, στις 13:00 προκειμένου να παρευρίσκονται και στη Συνέντευξη τύπου, που έχει ορίσει την ίδια ημέρα στις 12:00 στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟΑ. .

Ακόμη, καλεί όλα τα μέλη του να μετάσχουν στις κατά τόπους συγκεντρώσεις των τοπικών παραρτημάτων, στη Θεσσαλονίκη και σε όλη χώρα. Τέλος, ο ΣΕΑ καλεί όλα τα σωματεία του υπουργείου Πολιτισμού σε συστράτευση «για την κατά χώραν διατήρηση του μοναδικού ευρήματος για τη Θεσσαλονίκη», ενώ οι αρχαιολόγοι απευθύνουν έκκληση στα μέλη του ΚΑΣ «να μη συναινέσουν στην καταστροφή του σημαντικού αυτού μνημείου».

Αργύρης Μπακιρτζής: Ξεφτιλιζόμαστε διεθνώς

Ο γνωστός συνθέτης και τραγουδιστής, αλλά και αρχαιολόγος από την Θεσσαλονίκη σε ένα επίκαιρο κείμενό του στο parallaximag.gr σημειώνει μεταξύ άλλων:

«Στη Θεσσαλονίκη ζουν οι περισσότεροι φίλοι μου. Συμμαθητές και συμφοιτητές, οι Χειμερινοί Κολυμβητές. Ο μεσαίος αδελφός μου, η ανεψιά μου Όλγα κι ένα σωρό συγγενείς. Είναι η πόλη μου. Που όμως σήμερα με πληγώνει. Θέλουν να μετακινήσουν τα σπουδαία ευρήματα του Μετρό. Δηλαδή να τα καταστρέψουν. Ξεφτιλιζόμαστε διεθνώς. Το ΒΒC έγραψε: “Ανίκανοι οι Έλληνες να εκμεταλλευτούν τα αρχαιολογικά ευρήματα του μετρό Θεσσαλονίκης”. Και υπάρχουν συμπολίτες που το υποστηρίζουν, κι ο δήμαρχος. Και το κακό είναι ότι πολιτικοποιούν το θέμα για να περάσουν την καταστροφή. Ντροπή. Αυτό κι αν θέλει συλλαλητήριο. Η εκκλησία κωφεύει κι ας είναι βυζαντινά τα ευρήματα. Όταν γκρέμισαν την εκκλησία της Παναγίας του 16ου αι. στην Καβάλα το 1960, στην ερώτησή μου, λίγα χρόνια μετά, πώς το επέτρεψαν, μου είπαν “μα ήταν τουρκική”. Επειδή κτίστηκε στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Φυσικά τα έργα του Παρθένη εξαφανίστηκαν. Δυστυχώς, αυτοί είμαστε: φωνάζουμε χωρίς να ξέρουμε, ξέρουμε και αδιαφορούμε.»

Μυλόπουλος: Η απόσπαση των αρχαιοτήτων παραβιάζει τη νομιμότητα

«Η απόσπαση των αρχαιοτήτων παραβιάζει τη νομιμότητα» αναφέρει μεταξύ άλλων σε άρθρο του στο dailythess.gr ο πρώην πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, Γιάννης Μυλόπουλος. Ο ίδιος αναφέρει πως η απόσπαση των αρχαιοτήτων παραβιάζει τη νομιμότητα και τριπλασιάζει τα χρήματα που θα λάβει ο εργολάβος. Και προσθέτει: «Και εδώ είναι το σημείο από το οποίο ξεκινά η περιπέτεια των αρχαιολόγων του υπουργείου Πολιτισμού και του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Οι οποίοι βρίσκονται σήμερα μπροστά σε μια δυσχερέστατη θέση, να αναγκάζονται να παραβούν τον αρχαιολογικό νόμο και να παρανομήσουν, με προσωπική ευθύνη έκαστος, προκειμένου να επαληθευτεί η πρωθυπουργική προφητεία».

Διότι όπως είναι γνωστό, ο αρχαιολογικός νόμος του 2002, στο άρθρο 42 ρητά προβλέπει ότι: «Η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνον όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του». Στην περίπτωση της Βενιζέλου, η πραγματικότητα δεν βοηθάει καθόλου τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις. Διότι όχι απλώς υπάρχει η θεωρητική δυνατότητα διατήρησης του μνημείου στη θέση του, αλλά αυτό έχει αποδειχθεί και «εν τοις πράγμασι», καθώς η σχετική τεχνική μελέτη που είχε υποβάλει η Αττικό Μετρό για την κατασκευή του σταθμού με «κατά χώραν» ανάδειξη των αρχαιοτήτων είχε ήδη εγκριθεί από το ΚΑΣ το 2017 και έχει ήδη προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού με αυτή τη λύση.»

Όσον αφορά το κόστος, ο κ. Μυλόπουλος αναφέρει:

« (…) Και τέλος, η απόσπαση είναι μακράν η ακριβότερη λύση, γιατί η ήδη 6μηνη καθυστέρηση από την παύση των εργασιών, όπως και η τουλάχιστον τρίχρονη καθυστέρηση από την προαναγγελθείσα αναβολή ολοκλήρωσής του, θα κοστίσουν εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ στο ελληνικό δημόσιο. Τόσο εξ αιτίας των διαφυγόντων εσόδων από τα εισιτήρια και από τη ζημιά που θα υποστεί η πόλη από την καθυστέρηση λειτουργίας του Μετρό, όσο όμως και κυρίως, εξ αιτίας των αποζημιώσεων που, λόγω των καθυστερήσεων που προκαλεί η αλλαγή λύσης, ήδη έχει αρχίσει να διεκδικεί ο εργολάβος.»