Ανεξήγητα και πρωτόγνωρα φαινόμενα ακολούθησαν την πολυσυζητημένη κατάρρευση της γέφυρας στην πόλη της Καβάλας την Παρασκευή. Μετά τη σύσκεψη που έγινε το πρωί του Σαββάτου με τη συμμετοχή Υφυπουργών, Βουλευτών και της Εγνατίας Οδού και τις αποφάσεις που ελήφθησαν, τελικά το πρωί της Δευτέρας Δήμος Καβάλας και Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας-Θράκης έκαναν στροφή 180 μοιρών και αναιρούν τις αποφάσεις. Τοπικοί παράγοντες εκτιμούν ότι η μεταστροφή υπακούει σε σκληρή κομματική γραμμή της ΝΔ .

Ads

Πιο συγκεκριμένα, μετά την κατάρρευση της γέφυρας την Παρασκευή και την αρχική κατακραυγή ότι ο Δήμος είχε υποτιμήσει επί χρόνια τις δημόσιες δηλώσεις που εξέφραζαν φόβους για τη στατικότητα αλλά και τη δημοσίευση φωτογραφιών που παρουσιάζουν πρωτοφανή διάβρωση του οπλισμού της γέφυρας,  το πρωί του Σαββάτου πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με τη συμμετοχή της Δημάρχου  Δ. Τσανάκα, του Αντιπεριφερειάρχη Κ. Μαρκόπουλου, των Υφυπουργών Κ. Νοτοπούλου – Σ. Γιαννακίδη, των τοπικών βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ και της Εγνατίας Οδού.

Εκεί κατέστη σαφές ότι αρμόδιος φορέας για τη συντήρηση είναι ο Δήμος Καβάλας και αποφασίστηκε η συνδρομή της Εγνατίας Οδού μέσω προγραμματικής σύμβασης προκειμένου να αποφανθεί τάχιστα για τα αίτια της πτώσης και την ανακατασκευή καθώς και η άμεση χρηματοδότηση μελετών και κατασκευής από κονδύλια που είναι διαθέσιμα από την κυβέρνηση, προκειμένου να αποκατασταθεί η κυκλοφορία στο μικρότερο δυνατό διάστημα. Παράλληλα, υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία του Υπουργού Μεταφορών Χ. Σπίρτζη, προκειμένου να συνδράμει, όπου χρειαστεί, στην επιτάχυνση των διαδικασιών.

Αναίρεσαν τις αποφάσεις που έλαβαν με τους Υφυπουργούς – Δεν θέλουν χρήματα

Ads

Τελικά το μεσημέρι της Δευτέρας η Δήμαρχος Δ. Τσανάκα και ο Περιφερειάρχης Χ. Μέτιος διοργάνωσαν συνέντευξη τύπου όπου ανακοίνωσαν νέες αποφάσεις που έλαβαν οι ίδιοι, αναιρώντας όσα είχαν συμφωνηθεί με τους αρμόδιους Υφυπουργούς και συγκεντρώνοντας νέο κύμα κριτικής για τις χρονοβόρες διαδικασίες που θα ακολουθήσουν. Συγκεκριμένα, συγκροτούν κοινή επιτροπή από στελέχη της Περιφέρειας και του Δήμου για την «διερεύνηση και καταγραφή του ιστορικού της γέφυρας, δηλαδή της μελέτης, της κατασκευής, των συντηρήσεων και άλλων γεγονότων μέχρι την υποχώρησή της», αναθέτουν στο ΤΕΕ τη διερεύνηση των αιτιών και  μελέτη στατικής επάρκειας, διαθέτουν 60.000 ευρώ από πόρους της Περιφέρειας για την εν λόγω μελέτη και 130.000 ευρώ για τη μελέτη αποκατάστασης. Μάλιστα δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν τη χρηματοδότηση από πόρους των αρμόδιων Υπουργείων που δεσμεύτηκαν ήδη από το Σάββατο αλλά θα διατεθούν μέχρι 3,5 εκατ. ευρώ από πόρους της οικείας Περιφέρειας για την επισκευή ή ανακατασκευή της γέφυρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνέντευξη και στα ΜΜΕ υπήρξαν υπαινιγμοί ότι η συντήρηση του δρόμου ανήκει στο δημόσιο με τον ισχυρισμό ότι πρόκειται για δρόμο που χρησιμοποιείται ως μέρος της παλιάς Εθνικής Οδού. Κάτι τέτοιο βέβαια αναιρείται από την κείμενη νομοθεσία καθώς η αρμοδιότητα της συντήρησης έχει ανατεθεί κατά τόπους με απόφαση της Περιφέρειας το 2007 (ΦΕΚ Β 1970/8-10-07)  ενώ ακόμη και στην περίπτωση διχογνωμίας μεταξύ Δήμου και Περιφέρειας, ο νόμος ορίζει ότι «αρμόδιοι για τη συντήρηση  όλων των υπόλοιπων δημόσιων οδών είναι οι δήμοι και οι κοινότητες ο καθένας μέσα στα όρια της διοικητικής του περιφέρειας» (Ν. 3481/2006, άρ. 7, παρ΄.3) Σε κάθε περίπτωση ο μόνος φορέας που δεν εμπλέκεται στον συγκεκριμένο δρόμο είναι το Δημόσιο και θα ήταν και αδύνατο καθώς με το ίδιο σκεπτικό όλη η κεντρική οδική αρτηρία στην πόλη της Καβάλας θα έπρεπε να συντηρείται από το δημόσιο και υπενθυμίζεται ότι ή ο Δήμος είχε συμπεριλάβει στο τεχνικό του πρόγραμμα μελέτη για την ίδια γέφυρα. 

Οι βουλευτές αλλά και οι κυβερνητικοί παράγοντες που συμμετείχαν στην επίμαχη σύσκεψη το πρωί του Σαββάτου, παρακολούθησαν εμβρόντητοι τις νέες αποφάσεις Δήμου και Περιφέρειας και δεν αποκλείεται να υπάρξει πολιτική αντίδραση για το γεγονός ότι αθετήθηκαν όσα συμφωνήθηκαν. Κάποιοι εκτιμούν ότι υπήρξε «εντολή» από τους κύκλους της ηγεσίας της ΝΔ προκειμένου να αποφευχθεί η επίλυση της κατάστασης από την κυβέρνηση ενώ ευθύνεται η «γαλάζια» αυτοδιοίκηση για την πτώση.

Συσκότιση ευθυνών και πιθανή δεύτερη αναδίπλωση;

Επίσης σχολιάζουν ότι η «σύσταση επιτροπής» που αποτελεί σύνηθες τέχνασμα κωλυσιεργίας ενώ η ανάθεση στο ΤΕΕ  της διερεύνησης των αιτιών – αντί της Εγνατίας Οδού- έχει σαν στόχο να συσκοτίσει πιθανές ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες των αρμοδίων παραγόντων και να καθυστερήσει την απόδοσή τους και το ενδεχόμενο να υπάρξουν κυρώσεις και παύσεις από αξιώματα. Εξάλλου,  παραπέμπουν σε δηλώσεις του προέδρου του τοπικού παραρτήματος του ΤΕΕ που αγνοούσε την ανάθεση και δήλωνε λίγο πριν τη σχετική ανακοίνωση ότι δεν υπάρχει αρμόδιος μηχανικός για γέφυρες στο παράρτημα που προΐσταται. Δεν αποκλείεται μάλιστα να υπάρξει αναδίπλωση, ελλείψει άλλης λύσης, και να επανέλθουν στην Εγνατία Οδό για το πόρισμα, όπως συζητείται τις τελευταίες ώρες!

Εισαγγελική έρευνα για την κατάρρευση

Κάποιοι, τέλος, υπενθυμίζουν ότι η ίδια Περιφέρεια έχει αναθέσει στο ΤΕΕ αντίστοιχη έκθεση για τα αίτια της πτώσης της γέφυρας του ποταμού Κομψάτου που «έκοψε» την επικοινωνία μεταξύ Ξάνθης και Ροδόπης και η οποία, 14 μήνες μετά την πτώση, δεν έχει καν παραδοθεί. Αντίθετα η Εγνατία Οδός είχε δεσμευτεί ότι σε 15 μέρες το πόρισμα θα βρίσκεται στην Αστυνομία της Καβάλας καθώς έχει ήδη ξεκινήσει αυτεπάγγελτη έρευνα τις Εισαγγελίας Καβάλας για τα αίτια της κατάρρευσης.

Σε κάθε περίπτωση οι παράγοντες του ΣΥΡΙΖΑ εκτιμούν ότι Δήμος και Περιφέρεια εφαρμόζουν προεκλογική γραφειοκρατία για να αποφύγουν τις ευθύνες τους ενώ σημειώνουν ότι από την συνέντευξη τύπου απουσιάζει ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, ο οποίος είναι σε ανοιχτή σύγκρουση με τον Περιφερειάρχη. Μάλιστα, αρχικά εκδόθηκε πρόσκληση που ανέφερε τον Αντιπεριφερειάρχη και στη συνέχεια δεύτερη πρόσκληση που ανέφερε τον Περιφερειάρχη ως ομιλητή.

«Θα μετρηθεί η ΝΔ με την αποκατάσταση»

Τέλος επισημαίνουν ότι μετά τη μεταστροφή αυτή, ο χώρος της ΝΔ θα κριθεί και θα «μετρηθεί» από την ταχύτητα της διερεύνησης αιτιών και απόδοσης ευθυνών καθώς και της αποκατάστασης της γέφυρας. Όπως επισημαίνεται η επιλογή να αρνηθούν τη συνδρομή της κυβέρνησης, θα επιφέρει τουλάχιστον διπλασιασμό στους χρόνους αποκατάστασης ενώ ο τοπικός τύπος εκτιμά ότι αυτό δεν θα γίνει πριν τις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές αλλά στις επόμενες. Τέλος, σχολιάστηκε αρνητικά ότι οι αποφάσεις Δήμου και Περιφέρειας ελήφθησαν πριν ενημερωθούν και αποφασίσουν τα οικεία συμβούλια. 

Μήπως να μην ξαναγίνει;

Πάντως, καθώς οι λόγοι που οδήγησαν στην κατασκευή της γέφυρας το 1986 έχουν εκλείψει, και το σύνολο του δρόμου παραμένει στενό, πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι δεν θα έπρεπε να επισκευαστεί αλλά να δοθούν κονδύλια και πολιτικό βάρος στην ολοκλήρωση της περιμετρικής οδού της Καβάλας που θα αποτελούσε κυκλοφοριακή ανάσα για την πόλη.