Η επέλαση του κοροναϊού προκαλεί βίαιο μετασχηματισμό της καταναλωτικής συμπεριφοράς, στρέφοντας καταναλωτές σε ηλεκτρονικές αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητά τηλέφωνα, tablets, smart εξοπλισμός κ.λπ.).

Ads

Την ίδια ώρα τα περιστατικά εισβολής χάκερ στα ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών έχουν πολλαπλασιαστεί, με αποτέλεσμα οι ανυποψίαστοι πολίτες να χρεώνονται με υπέρογκα ποσά, χωρίς να το αντιλαμβάνονται αμέσως, ενώ αύξηση καταγράφουν και τα περιστατικά εμφάνισης εικονικών διαδικτυακών καταστημάτων, όπου ο καταναλωτής πληρώνει για να παραλάβει το επιθυμητό προϊόν, το οποίο όμως δεν φθάνει ποτέ στον αγοραστή.

Για το λόγο αυτό ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχεται εκατοντάδες καταγγελίες που αφορούν διαδικτυακές αγορές, κυρίως σε ηλεκτρονικά είδη, όπως κινητά τηλέφωνα, φορητούς υπολογιστές και τάμπλετ, τα οποία προπληρώθηκαν αλλά δεν παραλήφθηκαν ποτέ από τους αγοραστές.

Για τις συγκεκριμένες καταγγελίες έχει ήδη ενημερωθεί η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία και θα επιβάλλει όπου απαιτείται τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ενώ εάν προκύπτουν και ποινικές ευθύνες θα ακολουθήσουν μηνυτήριες αναφορές.

Ads

Οδηγίες προς τους αγοραστές

Η αύξηση των καταγγελιών οδήγησε τον Συνήγορο του Καταναλωτή και στην έκδοση οδηγιών προς τους αγοραστές – χρήστες του διαδικτύου. Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι «οι καταναλωτές καταγγέλλουν τη μη προσήκουσα εκτέλεση των παραγγελιών τους από ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν προς πώληση τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες».

Η Αρχή συστήνει στους καταναλωτές να αποφεύγουν ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο, ενώ τονίζουν ότι θα πρέπει να ζητούν οπωσδήποτε επιβεβαίωση της παραγγελίας τους και να την κρατούν.

Κι αυτό γιατί «όπως διαπιστώθηκε από την Αρχή ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου κατά περίπτωση χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης σε μελλοντικές ημερομηνίες, χωρίς, όμως, εν τέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών, κατά πάγια πολιτική τους. Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν, μετά τη συναλλαγή, και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους».