Μπορεί με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού – και μετά το σάλο που προκλήθηκε – να διαψεύδει ότι πρόκειται να αναρτηθεί στον Βράχο της Ακρόπολης πινακίδα που θα μνημονεύει το όνομα της υπουργού Πολιτισμού κ. Λίνας Μενδώνη και η υπουργός να υποστηρίζει ότι πρόκειται για «fake news» και απόπειρα «δολοφονίας χαρακτήρα» από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο η υπογραφή της βρίσκεται σε κάθε σελίδα της σύμβασης.

Ads

Κάθε σελίδα της σύμβασης, όπως φαίνεται παρακάτω, είναι υπογεγραμμένη από τους Χρ. Σταϊκούρα, Απ. Βεσυρόπουλο, Λ. Μενδώνη, από την πλευρά του ελληνικού δημόσιου και από τους Αντ. Παπαδημητρίου, Μαρ. Μόσχου, Ευφ. Τσιότσιου, Δ. Γρίβα από την πλευρά του Ιδρύματος.

Ομοίως και το σχετικό άρθρο 9 της σύμβασης με τον τίτλο «Αναφορά στη δωρεά» όπως θα δείτε και στο συνολικό κείμενο της σύμβασης του δημοσιεύει το tvxs.gr που ορίζει πως:

«Το Δημόσιο συμφωνεί ότι στην αρχή και την απόληξη της πλατφόρμας του ανελκυστήρα πλαγιάς και στην είσοδο των Προπυλαίων της Ακρόπολης, δίπλα από τη σχετική επιγραφή που αφορά τη χορηγία των Ε.Ε. και του Ινστιτούτου Θερβάντες, θα μπει ειδική μαρμάρινη επιγραφή διαστάσεων ίσων προς τις δύο προαναφερόμενες (άλλως τουλάχιστον 70Χ40 εκατ.), που θα αναφέρει: “Ο ανελκυστήρας πλαγιάς και ο φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη” (Ιούνιος 2020). Η ακριβής θέση και οι ειδικές προδιαγραφές της εν λόγω αναφοράς θα οριστικοποιούνται με υπόδειξη του δωρεοδόχου μετά από προηγούμενη συναίνεση του ιδρύματος».

Ads

Τι εννοεί λοιπόν το ΥΠΠΟΑ όταν μιλάει για «fake news»; Δεν υπέγραψε ποτέ η Λ. Μενδώνη αυτή τη Σύμβαση και μας γελούν τα μάτια μας; Δεν την έδωσε η ίδια στη Βουλή σε απάντηση κοινοβουλευτικής ερώτησης; Επειδή αυτά δεν μπορεί βεβαίως να τα αμφισβητήσει κανείς, η Υπουργός πετάει τη μπάλα στην εξέδρα, μιλώντας για προσπάθεια «δολοφονίας χαρακτήρος» (sic).

Η αλήθεια είναι διαφορετική: δύο υπουργοί και ένας υφυπουργός υπέγραψαν αυτόν τον όρο ένα χρόνο πριν. Αυτό είναι τελελεσμένο γεγονός. Επίσης φρόντισαν αυτή η Σύμβαση Δωρεάς να μην περάσει καμία από τις νόμιμες διαδικασίες της επικύρωσης από τη Βουλή, της έκδοσης ΦΕΚ, της ανάρτησης στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, για να μη γνωρίζει κανείς τους όρους, και ειδικά τον συγκεκριμένο όρο. Ένα χρόνο και δύο τροποποιήσεις της Σύμβασης μετά, η υπουργός αναγκάστηκε να δώσει τη σύμβαση στη Βουλή, μετά από αίτηση κατάθεσης εγγράφων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Γνωρίζοντας τι θα επακολουθήσει όταν αυτός ο όρος μαθευτεί, ανέκρουσε πρύμνα και ετοίμασε άλλες πινακίδες, που αντί για το όνομά της αναγράφουν το υπουργείο Πολιτισμού.

Το ζήτημα παραμένει: η Υπουργός ονειρεύτηκε, συμφώνησε, υπέγραψε και κράτησε κρυφό ότι θα έμπαινε πινακίδα με το όνομά της και το όνομα του χορηγού στην Ακρόπολη. Το ότι τελικά δεν κατάφερε να το κάνει πράξη, είναι γιατί η κυβέρνηση ήξερε τι θα συνέβαινε μετά από αυτό!

Διαβάστε επίσης

Τι άλλο δεν λέει η υπουργός στην απάντησή της

Η υπουργός έδωσε στη δημοσιότητα δύο πινακίδες, μία μαρμάρινη και μία μεταλλική, λέγοντας ότι αυτές είναι οι πινακίδες που θα τοποθετηθούν.
Σε αυτές αναγράφεται το όνομα του χορηγού και του Υπουργείου ως «συνεργάτη» των έργων στην Ακρόπολη (!). Η υπουργός, παρουσιάζει με λίγα λόγια το Ίδρυμα Ωνάση ως «ισότιμο συνεργάτη» στα έργα στο κορυφαίο μνημείο της χώρας.

Το ΥΠΠΟΑ επίσης μας πληροφορεί ότι «Καμία πινακίδα δεν θα αναρτηθεί επί του Βράχου της Ακροπόλεως» και ότι οι πινακίδες «σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα  αναρτηθούν εντός των επομένων ημερών».

Στη σύμβαση ωστόσο, περιλαμβάνεται η ακριβής τοποθεσία στην οποία θα τοποθετηθούν οι μαρμάρινες πλάκες, και τα σημεία που αναφέρει είναι όλα εντός του αρχαιολογικού χώρου: στον περίπατο (βάση του ανελκυστήρα), στην πύλη Μπελέ στα Προπύλαια (πλάι στην πινακίδα της Ισπανίας) και στον περιβάλλοντα χώρο του Ερεχθείου (κορυφή του ανελκυστήρα). Μάλιστα, όπως επισημαίνει και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων στην ανακοίνωσή του, αυτό μπορεί να γίνει μόνο μετά από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).

Η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ μας πληροφορεί επίσης, ότι οι πινακίδες θα αναρτηθούν τις επόμενες μέρες. Λίγο μετά, στα τηλέφωνα δημοσιογράφων αναγκάστηκε να πει ότι τελικά η τοποθέτηση θα γίνει μετά από γνωμοδότηση του ΚΑΣ.
Διαπιστώνουμε δηλαδή,  ότι πρώτα υπογράφηκε μία σύμβαση για το πού θα μπουν οι πινακίδες, χωρίς γνωμοδότηση του ΚΑΣ, μετά κατασκευάστηκαν κάποιες πινακίδες (ή απλώς δοκίμια πινακίδων;) και πάλι χωρίς γνωμοδότηση του ΚΑΣ και… μετά την κατακραυγή θυμήθηκαν ότι θα προηγηθεί γνωμοδότηση του ΚΑΣ.

Στην αντίστοιχη περίπτωση αυτήν της Εθνικής Πινακοθήκης, η πινακίδα του χορηγού και πάλι συμφωνήθηκε παρανόμως κατά την υπογραφή της Σύμβασης Δωρεάς. Στη συνέχεια οι πινακίδες κατατέθηκαν στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Επειδή όμως η γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων δεν άρεσε στον χορηγό και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ, φρόντισαν να τοποθετήσουν τις πινακίδες πριν εκδοθεί η απόφαση με τους όρους.

Το ερώτημα είναι, αν είχε αλλάξει γνώμη η υπουργός για τις πινακίδες, γιατί δεν άλλαξε τον όρο 9, μέσω της τροποποιητικής σύμβασης που υπέγραψε μόλις τον Μάρτιο του 2021; Γιατί αναγγέλλει μέσω Δελτίου Τύπου ότι οι πινακίδες δεν θα μπουν στο βράχο της Ακρόπολης, ενώ γνωρίζει ότι πρόκειται για ψεύδος που θα φανεί τις αμέσως επόμενες εβδομάδες; Γιατί αναγγέλλει ότι οι πινακίδες θα μπουν τις αμέσως επόμενες μέρες, ενώ γνωρίζει ότι δεν μπορεί να γίνει αυτό χωρίς γνωμοδότηση του ΚΑΣ, στην ημερήσια διάταξη του οποίου δεν έχει ακόμη ενταχθεί κανένα παρόμοιο θέμα;

Τώρα η υπουργός μιλάει για «δολοφονία χαρακτήρων», μόνο που δεν πρόκειται για δολοφονία, αλλά για αυτοχειρία.