Δύο μήνες νωρίτερα αποφάσισε να σταματήσει τις πτήσεις στην Ελλάδα η low cost εταιρία Ryanair, καθώς δεν έχει γίνει δεκτό το αίτημά της να μην πληρώνει τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων. Παράλληλα η εταιρεία εκφράζει τη δυσαρέσκειά της με την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport.

Ads

Σημειώνεται, πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Ryanair ακολουθεί αυτή την εκβιαστική – επιθετική τακτική. Υπενθυμίζεται ότι μετά την απόφαση της ιταλικής κυβέρνησης να αυξήσει το φόρο αεροπορικών αναχωρήσεων ανά επιβάτη κατά 40%, η Ryanair ανακοίνωσε ότι θα κλείσει δύο βάσεις (σε Πεσκάρα και στην πόλη Alghero στην Σαρδηνία) από τις συνολικά 15, που διαθέτει στην Ιταλία.

Ο εμπορικός διευθυντής της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν, μιλώντας στο Βήμα της Κυριακής, κατηγόρησε όλους τους υπουργούς Τουρισμού της Ελλάδας που από το 2014 αγνοούν τις προτάσεις του, ενώ εξαπέλυσε και προσωπική επίθεση κατά της υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά, αποκαλώντας την «Μαρία Αντουανέττα της Ελλάδας».

Ο Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν δήλωσε πως από τις αρχές του 2014 η Ryanair έχει καταθέσει προτάσεις για την αύξηση της επιβατικής κίνησης, ωστόσο οι προτάσεις αυτές έχουν αγνοηθεί διαχρονικά από τους αρμόδιους υπουργούς. Ωστόσο, η κ. Κουντουρά σε απάντησή της, σημείωσε πως τα αιτήματα της Ryanair δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του υπουργείου Τουρισμού.

Ads

Τα αιτήματα της εταιρείας αφορούν μειωμένα τέλη και φόρους κατά τους μήνες εκτός high season, με απαλλαγή των ναύλων για τα μικρά αεροδρόμια από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων, που ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθώς και μείωσή του κατά 50% στο αεροδρόμιο της Αθήνας.

Μάλιστα εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του και για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport. «Αυτό που θα έπρεπε να κάνει η ελληνική κυβέρνηση, αντί να πουλάει για 1,23 δισ. ευρώ τα αεροδρόμια, ποσό που δεν σημαίνει κάτι στην οικονομική κατάσταση που είναι η χώρα, είναι να αρπάξει τη συνδεσιμότητα και τους επιβάτες από επιχειρήσεις όπως η Ryanair», υποστήριξε και πρόσθεσε:

«Η Fraport αυτό που θα κάνει, θα είναι να αυξήσει τις υποδομές, οι οποίες εκτός υψηλής σεζόν θα είναι άδειες. Κατόπιν, ως μονοπώλιο, θα αυξήσει τα τέλη των αεροδρομίων. Αυτοί θα καταστρέψουν τον τουρισμό των νησιών προσελκύοντας περισσότερους tour operators μόνο για δύο μήνες, ενώ αυτό που πραγματικά χρειάζονται τα νησιά είναι περισσότερους επιβάτες για περισσότερους μήνες».

Τα αποτελέσματα του μονοπωλίου φαίνονται και στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αναφέρει και συνεχίζει: «Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία μας φέρνει στην Αθήνα 2,5 εκατ. επιβάτες, το αεροδρόμιο έχει 18 εκατ. επιβάτες, τη στιγμή που θα έπρεπε να έχει 30 εκατ., καθώς βρίσκεται στην καρδιά πολύ δημοφιλών τουριστικών προορισμών, ενώ το αεροδρόμιο του Δουβλίνου – πόλη μόλις 1 εκατ. κατοίκων – δέχεται 25 εκατ. επιβάτες. Ο λόγος είναι πως το Ελευθέριος Βενιζέλος έχει δοθεί στο μονοπώλιο μιας ιδιωτικής εταιρείας, όπου το κράτος φορολογεί 12 ευρώ/επιβάτη, με τα οποία χρηματοδοτεί και πάλι το αεροδρόμιο, χωρίς το ίδιο να κερδίζει κάτι».

Το σχόλιο της Aegean

«Χωρίς να λάβει ποτέ έκπτωση από το σπατόσημο, έστω και ενός ευρώ, αναπτύχθηκε η Aegean από 1 εκατ. επιβάτες σε σχεδόν 12 εκατ. επιβάτες και από δύο σε 150 προορισμούς. Λειτουργούμε από όλα σχεδόν τα αεροδρόμια και για όλο τον χρόνο!», σχολίασε ο αντιπρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης, απαντώντας σε ερώτηση με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του εμπορικού διευθυντή τις Ryanair, ότι θα διακόψει κατά δυο μήνες νωρίτερα το καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων της στη χώρα μας.

«Δεκάδες φορές έχουμε δηλώσει ότι η ανταγωνιστικότητα των χρεώσεων και της λειτουργίας των αεροδρομίων και των υποδομών είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη. Ειδικά το αεροδρόμιο της Αθήνας με εξαιρετική υποδομή και λειτουργία, έχει εξαιρετικά υψηλό κόστος, για τους επιβάτες και τις αεροπορικές εταιρείες, γιατί η σύμβαση παραχώρησης έχει μικρή διάρκεια. Η πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας με την Fraport για 50 χρόνια για τα περιφερειακά αεροδρόμια, έδειξε ότι οι επενδύσεις και το τίμημα για το δημόσιο μπορεί να συμβαδίσει με διατήρηση χαμηλών χρεώσεων.

Το ίδιο πρέπει να γίνει με την παράταση για την Αθήνα που τώρα ξεκινά να συζητά η κυβέρνηση με τους Καναδούς μετόχους. Περισσότερος χρόνος στις συμβάσεις παραχώρησης, σημαίνει χαμηλότερες χρεώσεις για τους επιβάτες και τις αεροπορικές και χρεώσεις πιο κοντά στην Κωνσταντινούπολη και στην Βαρκελώνη, τους βασικούς μας ανταγωνιστές. Αυτή είναι η λύση για ανάπτυξη.

Και φυσικά έχει σημασία και οι χρεώσεις στα αεροδρόμια να είναι χαμηλότερες το χειμώνα για να αμβλυνθεί η εποχικότητα. Όλοι οι φορείς του τουρισμού και η Aegean πληρώνουμε χρόνια τώρα το τίμημα της μικρής σαιζόν. Ανταγωνιστικές χαμηλότερες χρεώσεις για όλους, τους πλέον των 100 αερομεταφορέων που δραστηριοποιούνται στην χώρα, χωρίς διακρίσεις» επισημαίνει στη δήλωσή του ο αντιπρόεδρος της Aegean.

Η απάντηση της Έλενας Κουντουρά στον εμπορικό διευθυντή της Ryanair

«Διαβάζοντας τη συνέντευξη εκπροσώπου της αεροπορικής εταιρείας Ryanair που δημοσιεύτηκε και που αναπαράχθηκε σε διάφορα μέσα, είδα ότι γίνεται κατ’ επανάληψη αναφορά στο όνομά μου ― το οποίο μάλιστα επιχειρήθηκε να συνδεθεί με τις ανακοινωθείσες επιχειρηματικές αποφάσεις της εταιρείας― για θέμα για το οποίο δεν έχω καμία απολύτως αρμοδιότητα.

Κατόπιν αυτού, διευκρινίζω τα εξής:

Είναι γνωστό το αίτημα που έχουν θέσει στις εκάστοτε κυβερνήσεις κατ’ επανάληψη όλα τα προηγούμενα χρόνια και από τις αρχές του 2014 πιο επισταμένως, να μην πληρώνει η εν λόγω εταιρεία το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων, 12 ευρώ ανά επιβάτη.

Πρόσφατα, ο εκπρόσωπος της εταιρείας επανήλθε με επιστολή του, αυτή τη φορά συγκεκριμένα για το αεροδρόμιο της Κω, ζητώντας την άμεση απαλοιφή του εν λόγω τέλους. Στις συναντήσεις μας που είχαν προηγηθεί με τον εκπρόσωπο της εταιρείας και στην ανταλλαγή αλληλογραφίας μας στη συνέχεια, ξεκαθάρισα ότι το συγκεκριμένο αίτημα για την κατάργηση των τελών 12 ευρώ ανά επιβάτη, δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητά μου. Τέτοιου είδους θέματα εντάσσονται στο πλαίσιο της κεντρικής κυβερνητικής πολιτικής που αφορά και τις αεροπορικές εταιρείες και του συνέστησα να απευθυνθεί στα αρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών.

Έχω ευχαριστήσει στο παρελθόν τον εκπρόσωπο της Ryanair και τον ευχαριστώ για μία ακόμη φορά δημοσίως για την πρόθεσή του να φέρει επιπλέον 5 εκατ. επιβάτες στην Ελλάδα, σε βάθος τριετίας. Και φυσικά του τόνισα ότι υποστηρίζω κάθε ενέργεια που καθιστά το τουριστικό προϊόν της χώρας μας πιο ανταγωνιστικό και αγωνίζομαι προς αυτή την κατεύθυνση για όλα τα ζητήματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές μου και στον τομέα ευθύνης μου, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το ιστορικό ρεκόρ αφίξεων και εσόδων του 2015, μετά από τη συστηματική εφαρμογή της νέας μας τουριστικής πολιτικής με ορίζοντα τετραετίας.

Όσον αφορά τους προσωπικούς χαρακτηρισμούς που ειπώθηκαν δημοσίως, αυτοί δεν συνάδουν ούτε με τους ελάχιστους κανόνες σεβασμού, ούτε με το πνεύμα αγαστής συνεργασίας. Η εταιρεία γνωρίζει πολύ καλά ότι τα ζητήματα οικονομικής και φορολογικής φύσεως είναι εκτός του τομέα ευθύνης του εκάστοτε αρμόδιου για θέματα Τουρισμού, Υπουργού».