Η απόρριψη της αίτησης βίζας από τις ΗΠΑ προς τον ευρωβουλευτή Στέλιο Κούλογλου, την στιγμή που ήταν μέλος επίσημης αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που θα επισκεπτόταν τις ΗΠΑ, αποτέλεσε θέμα για την ιστορική γαλλική εφημερίδα Humanite. «Το κίνητρο; Τα ντοκιμαντέρ του για την αμερικανική πολιτική δεν άρεσαν στην Ουάσιγκτον», γράφει η Humanite στο ρεπορτάζ της. 

Ads

«Από το 2010, είχα διαπιστώσει ότι βρισκόμουν σε μια μαύρη λίστα», εξηγεί ο Στέλιος Κούλολγου. Ο ευρωβουλευτής της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, όπως γράφει η εφημερίδα, «δεν είναι μόνο μέλος του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, αλλά επίσης δημοσιογράφος και σκηνοθέτης, που για πολλά χρόνια εργαζόταν στην δημόσια τηλεόραση, στην ΕΡΤ. Κατά την δεκαετία του 2000-2010, έγινε γνωστός για τα ρεπορτάζ του και τα ντοκιμαντέρ του, από όλο τον κόσμο, που παρουσιάζονταν στην εβδομαδιαία εκπομπή ‘Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα’ στην ΕΡΤ, μερικά εκ των οποίων ασκούσαν ευθεία κριτική στην αμερικανική πολιτική». 

Ο Στέλιος Κούλογλου, συνεχίζει η Humanite, «αναφέρεται συγκεκριμένα σε ένα ντοκιμαντέρ του 2004 με τίτλο ‘24+1 ψέμματα για να πουλήσετε ένα πόλεμο’, το οποίο κατήγγειλε την προπαγάνδα της κυβέρνησης Μπους, προκειμένου να αιτιολογήσει την εισβολή στο Ιράκ το 2003. Επίσης, αναφέρεται και σε μια άλλη ταινία του την ‘Εξομολόγηση ενός οικονομικού δολοφόνου’, που απέσπασε δυο διεθνή βραβεία και είχε προβληθεί σε αίθουσες της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες». 
 
Καθόλη αυτή την περίοδο, η Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα διαμαρτυρόταν στην ελληνική κυβέρνηση, «που παρενέβη στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΤ, για να αναφέρει ότι τα ρεπορτάζ του Στέλιου Κούλογλου προκαλούσαν δυσκολίες στις διαπραγματεύσεις του τότε πρωθυπουργού, Κώστα Σημίτη, με τις ΗΠΑ. Το 2008, η κατάσταση κλιμακώθηκε σε ένα διοικητικό συμβούλιο της δημόσιας τηλεόρασης. ‘Ένα μήνα μετά, απολύθηκα’, λέει ο ευρωβουλευτής», γράφει η ιστορική γαλλική εφημερίδα. 
 
«Έπρεπε να περιμένει πολλά χρόνια για να μάθει τους πραγματικούς λόγους της απόλυσής του, όμως από το 2010 και έπειτα κάθε αίτησή του για βιζα ώστε να ταξιδέψει στις ΗΠΑ απορριπτόταν. Τα πολυάριθμα διαβήματα οργανώσεων, όπως οι ‘Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα’ δεν έφεραν αποτέλεσμα. Στον Έλληνα δημοσιογράφο αρνούνταν ακόμη και τουριστική βίζα. ‘Ήλπιζα ότι η εκλογή μου στο Ευρωκοινοβούλιο θα άλλαζε την κατάσταση’, προσθέτει ο ίδιος. Όμως δεν έγινε κάτι τέτοιο», αναφέρει το ρεπορτάζ της Humanite. 
 
Τον περασμένο Ιούλιο, καλεσμένος ως ευρωβουλευτής να συμμετάσχει στο People’s Summit του Σικάγο, ο Στέλιος Κούλογλου κατέθεσε νέο αίτημα για βίζα, αλλά η Αμερικανική Πρεσβεία, για ακόμη μια φορά, δεν έδωσε απάντηση. Πριν από λίγες μόνο μέρες, επρόκειτο να ταξιδέψει επισήμως ως μέλος της αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που θα είχε συναντήσεις με Αμερικανούς αξιωματούχους. Όμως και πάλι του απαγορεύθηκε η είσοδος σε αμερικανικό έδαφος. 
 
«Καλούμενη να δώσει εξηγήσεις, αυτή τη φορά κατόπιν αιτήσεων από τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς, η αμερικανική κυβέρνηση, μόλις την προηγούμενη Δευτέρα, πληροφόρησε τον ευρωβουλευτή αλλά και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τους λόγους: ‘τρομοκρατία’», γράφει η Humanite. «Έμαθα λοιπόν εν τέλει, ότι είμαι ύποπτος για αεροπειρατεία και ότι υποστηρίζω τρομοκρατικές οργανώσεις!» εξηγεί ο Στέλιος Κούλογλου αρνούμενος, χαμογελώντας, τους τρελούς ισχυρισμούς της αμερικανικής κυβέρνησης, όπως αναφέρει η γαλλική εφημερίδα. 
 
«Έχω κάνει δεκάδες ντοκιμαντέρ κατά της τρομοκρατίας», προσθέτει ο ευρωβουλευτής. «Η τελευταία του ταινία, με τίτλο ‘Πεθαίνοντας στο Γέλιο’, που παρουσιάστηκε τον περασμένο μήνα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και προβλήθηκε σε κινηματογράφο του Στρασβούργου, παρουσία του Πρέσβη της Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στην μνήμη της ομάδας σύνταξης του Charlie Hebdo, που δολοφονήθηκε βίαια από τους τρομοκράτες. Η ταινία, άλλες φορές κωμική και άλλοτε τραγική, μιλά για το πως το χιούμορ μπορεί να οδηγήσει τους δημοσιογράφους στο θάνατο», τονίζει η γαλλική εφημερίδα και κλείνει: «Δείχνει επίσης πως η απουσία χιούμορ και η πολιτική λογοκρισία μπορούν να εμποδίσουν ένα δημοσιογράφο, πόσο μάλλον και ευρωβουλευτή, από το να εισέλθει στην χώρα της Ελευθερίας».