Παρά την επιτυχία γνωστών ταινιών που έσπασαν τα ταμεία σε όλο τον κόσμο και έμειναν στην ιστορία, όπως το «Mama Mia» και το «Απέραντο γαλάζιο», οι σκηνοθέτες δεν κατάφεραν να επιστρέψουν στην Ελλάδα για να πραγματοποιήσουν κι άλλες ταινίες.

Τα ειδυλλιακά τοπία, η φυσική ομορφιά, το φως και τα ήσυχα νησιά πάντα τους γοήτευαν, όμως συνήθως υπήρχαν διαδικαστικά και ενίοτε γραφειοκρατικά προβλήματα, που τους εμπόδισαν να κάνουν το γνωστό στους κινηματογραφικούς κύκλους reperage στη χώρα μας. Ίσως όμως, ήρθε η ώρα να αλλάξουν τα πράγματα και ο λαμπερός κόσμος του Χόλιγουντ να επιστρέψει στην Ελλάδα για την παραγωγή μεγάλων διεθνών ταινιών.

Ο ενθουσιασμός ήταν μεγάλος στους κατοίκους της Αμοργού όταν έφθασαν οι Γάλλοι κινηματογραφιστές για να γυρίσουν τη θρυλική ταινία «Απέραντο Γαλάζιο» πριν από τρεις δεκαετίες, όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του ο Guardian.

«Ήταν ένα γεγονός καταλύτης που βοήθησε να διαφημιστεί η Αμοργός και να μπει στον παγκόσμιο χάρτη. Όλοι ήθελαν να είναι μέρος της παραγωγής», δήλωσε ο εκτελεστικός παραγωγός της ταινίας Νίκος Γιαννόπουλος στη βρετανική εφημερίδα.

Η ταινία του Luc Besson για τους δύο δύτες ελεύθερης κατάδυσης ήταν μια τεράστια εμπορική επιτυχία και συνεχίζει να αποτελεί «ταινία σταθμό» στο σινεμά, ενώ παράλληλα εκτόξευσε τις αφίξεις τουριστών στο νησί. Ωστόσο χρειάστηκε να περάσει περισσότερο από μια δεκαετία πριν γίνουν ξανά γυρίσματα στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στα νησιά Κεφαλονιά και Σκόπελο το 2001 και 2008 για το «Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» και το «Mamma Mia» αντίστοιχα, αναφέρει η εφημερίδα.

Οι μεταγενέστερες εκκλήσεις των δημιουργών ταινιών για την εκμετάλλευση των μοναδικών φυσικών χαρακτηριστικών της χώρας – το ξεχωριστό της φως, το τοπίο και τη θάλασσα – έπεφταν πάντα στο κενό. Απογοητευμένοι από τη δυσκίνητη γραφειοκρατία και την έλλειψη οικονομικών κινήτρων, το Χόλιγουντ στράφηκε αλλού.

Αλλά τώρα, καθώς η Ελλάδα παρουσιάζει προσωρινά σημάδια οικονομικής ανάκαμψης μετά από οκτώ χρόνια οικονομικής κρίσης, οι αρχές έχουν αναγνωρίσει ότι η κινηματογραφική βιομηχανία θα μπορούσε να προσφέρει στη χώρα ένα λαμπρότερο μέλλον.

Τον περασμένο μήνα, η κυβέρνηση άρχισε πάλι να φλερτάρει με το Χόλιγουντ και οι «ειδικοί» έκαναν ένα ταξίδι στην Αμοργό. «Είναι γελοίο το γεγονός ότι τόσες ταινίες που έχουν κεντρικό θέμα την Ελλάδα να πρέπει να γυριστούν αλλού», τόνισε ο σκηνοθέτης Αντώνης Κιουκάς, ο οποίος σήμερα προεδρεύει σε ένα διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ στο νησί. «Υπήρξαν πολλές χαμένες ευκαιρίες. Την τελευταία δεκαετία χάσαμε τον ‘Μέγα Αλέξανδρο’, την ‘Τροία’, τους ‘300’ και το ‘Mamma Mia 2’. Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι το καλύτερο υπαίθριο στούντιο στον κόσμο... Για χρόνια λέμε να λάβουμε μέτρα και να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί», πρόσθεσε.

Η Ελλάδα, παρόλο που αντιμετωπίζει μεγάλη οικονομική κρίση, ενέκρινε πρόσφατα νομοθεσία για τη διάθεση 450 εκατομμυρίων ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό για τον οπτικοακουστικό τομέα για τα επόμενα πέντε χρόνια.

«Η επιθυμία μας είναι να διευκολύνουμε την κινηματογραφική βιομηχανία με όποιο τρόπο μπορούμε», δήλωσε ο Κώστας Τσεγάς, διευθύνων σύμβουλος του ελληνικού τουριστικού συμβουλίου, απευθυνόμενος στο φεστιβάλ μίνι ταινιών. «Οι επιπτώσεις στην οικονομία είναι τεράστιες ... Οι μεγάλες ξένες παραγωγές προκαλούν αύξηση του ΑΕΠ της χώρας. Μόνο μία μεγάλη παραγωγή μπορεί να δημιουργήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας.»

Σημειώνεται, ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, επισκέφθηκε τα μεγαλύτερα στούντιο κινηματογράφου έξω από το Χόλιγουντ στο Σικάγο τον περασμένο μήνα και δήλωσε ότι τα χρήματα θα διατεθούν για την παροχή 25% σε επιστροφές μετρητών για τις δαπάνες ξένων παραγωγών στην Ελλάδα. Με το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας στην Ευρώπη, οι περισσότεροι βλέπουν την κινηματογραφική βιομηχανία ως πολύτιμη πηγή θέσεων εργασίας.

«Είναι ένα εθνικό ζήτημα και δεν υπάρχει χρόνος για εφησυχασμό», δήλωσε ο ΓΓ Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος, ο οποίος συνόδευσε τον κ. Τσίπρα στο Σικάγο και επέβλεψε την εκπόνηση της σχετικής νομοθεσίας. «Πρόκειται για μια παγκόσμια βιομηχανία είτε είναι ταινίες μεγάλου μήκους, τηλεοπτικά παιχνίδια, ντοκιμαντέρ ή κινούμενα σχέδια, η οποία αυξάνεται συνεχώς».

Αυτό το καλοκαίρι μάλιστα, η κυβέρνηση ψήφισε νομοθεσία που θα διευκολύνει τα γραφειοκρατικά εμπόδια, με στόχο να δίνονται ευκολότερα άδειες από το αρμόδια κέντρα κινηματογράφου.

Τα εμπόδια μέχρι στιγμής είναι αρκετά και τα περισσότερα αφορούν την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας και την αρχαιολογία. Αν γα παράδειγμα  μια ιστορία θεωρείται προσβλητική για το πνεύμα της αρχαίας κληρονομιάς της Ελλάδας, η πρόσβαση στα πληρώματα κινηματογράφου απορρίπτεται αυτόματα.

«Οι αρχαιολόγοι θέλουν να διαβάζουν αναλυτικά ένα κινηματογραφικό σενάριο προτού δώσουν άδεια για τα γυρίσματα σε αρχαίες πόλεις ή σε μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς. Αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι πολύ δύσκολο να γίνει, καθώς τα σενάρια του Χόλιγουντ  είναι μυστικά, με αποτέλεσμα οι ταινίες να μην πραγματοποιούνται ποτέ», δήλωσε η Βένια Βέργου, διευθύντρια της ελληνικής κινηματογραφικής επιτροπής. «Ένα από τα βασικά μας πλεονεκτήματα είναι οι εκατοντάδες όμορφοι αρχαιολογικοί χώροι που διαθέτουμε... Μια φιλική προς τις ταινίες χώρα θα πρέπει να λέει πάντα ναι στις άδειες».

Οι έρευνες πάντως έχουν δείξει, ότι οι τουρίστες θα επιλέξουν ευκολότερα κάποιον προορισμό, αν έχει γυριστεί εκεί μια καλή ταινία. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Νέα Ζηλανδία για παράδειγμα, είδαν αύξηση του τουρισμού κατά 40% και 50% αντιστοίχως λόγω της επιτυχίας του Harry Potter και της τριλογίας του Lord of the Rings. «Ο αντίκτυπος μιας ταινίας σε μια εκπληκτική τοποθεσία είναι πολύ μεγαλύτερος από μια διαφημιστική εκστρατεία», πρόσθεσε η Βέργου.

Το Mamma mia με ένα cast που περιλάμβανε τους Meryl Streep, Colin Firth, Pierce Brosnan και Julie Walters κέρδισε 609,8 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box office. Παρά την εκπληκτική αυτή επιτυχία, η Universal Pictures επέλεξε να μην επιστρέψει στην Ελλάδα. Αντ’ αυτού, η συνέχεια «Mamma Mia! Here We Go Again» γυρίστηκε στην Κροατία, με το νησί Vis να παίζει το ρόλο του ελληνικού νησιού όπου εκτυλίσσεται κανονικά η ιστορία.

«Είναι λυπηρό το γεγονός ότι δεν έχουμε εκμεταλλευτεί τον φυσικό μας πλούτο. Στην Ελλάδα γεννήθηκε η «αφήγηση» και θα έπρεπε να έχουμε κάνει περισσότερα σ’ αυτόν τον τομέα», πρόσθεσε ο κ. Κρέτσος.