Οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑ.ΣΥ) – δηλαδή, μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και τραμ – τραβούν χειρόφρενο και σήμερα, συνεχίζοντας τις κινητοποιήσεις, γεγονός που αναστατώνει τη ζωή στην πρωτεύουσα, όπως συνέβη και στις δύο προηγούμενες 24ωρες απεργίες.

Ads

Εστία τριβής δεν είναι αυτή τη φορά κάποιο μισθολογικό αίτημα ή εργασιακά δικαιώματα, αλλά η εκχώρηση της εμπορικής εκμετάλλευσης σταθμών και χώρων της ΣΤΑ.ΣΥ στον ΟΑΣΑ, γεγονός που κατά τους συνδικαλιστές θα επιδεινώσει ραγδαία τα οικονομικά της επιχείρησης.

Στον αντίποδα βρίσκεται η θέση του αρμοδίου υπουργείου που αντιτείνει ότι οι επίμαχοι χώροι δεν ανήκουν ιδιοκτησιακά στην ΣΤΑ.ΣΥ αλλά στην «Αττικό Μετρό». Προκειμένου να κάμψει τις αντιρρήσεις του συνδικάτου, μάλιστα, προτείνει τα όποια κέρδη να εγγράφονται ως έσοδα της ΣΤΑ.ΣΥ ακόμα κι αν ο ΟΑΣΑ συνάπτει τις συμβάσεις με την «Αττικό Μετρό».

Οι εργαζόμενοι το αρνούνται, υποστηρίζοντας ότι ο περιορισμός του εύρους και των αρμοδιοτήτων της εταιρίας, ακόμα κι αν αυτό δεν εκφρασθεί άμεσα στο επίπεδο των εσόδων, συρρικνώνει την εταιρία και βάζει στο τραπέζι την προοπτική της ιδιωτικοποίησης. 

Ads

Πιθανώς, όλα αυτά, για τους Αθηναίους που υποβάλλονται σήμερα στη συνήθη ταλαιπωρία, να μοιάζουν με σταυρόλεξο. Οι δημόσιες συγκοινωνίες μας αφορούν όλους ως κοινωνικό αγαθό, η συντήρηση όμως αυτής της σύνθετης νομικά διαμάχης μοιάζει να εκτυλίσσεται μεταξύ των άμεσα εμπλεκόμενων και ερήμην της υπόλοιπης κοινωνίας. 

Η φροντίδα των εργαζομένων – που υποστηρίζουν ότι με όσα προωθούνται μειώνονται τα έσοδα  των μέσων σταθερής τροχιάς και απειλείται ο δημόσιος χαρακτήρας τους – είναι κατανοητή και οι φόβοι που εκφράζουν αξίζουν προσοχής. 

Οφείλουν και οι ίδιοι, ωστόσο, να αποφύγουν τις κλασικές συνδικαλιστικές παθογένειες, να αναζητήσουν τις ευρύτερες δυνατές κοινωνικές συμμαχίες και να αποφύγουν με τις κινητοποιήσεις που επιλέγουν, να βρεθούν απομονωμένοι. 

* Κάθε μέρα η συντακτική ομάδα του Tvxs σχολιάζει την επικαιρότητα στη στήλη «η άποψή μας»