​Ήταν ένα γεγονός που προκάλεσε μεγάλες συζητήσεις στη Θράκη αν και η αξία του είναι κυρίως σημειολογική και όχι ουσιαστική. Πρόκειται για την παρέλαση μουσουλμάνων μαθητριών με μαντήλες για πρώτη φορά στα Ελευθέρια της Ξάνθης, την Τετάρτη.

Ads

Αρκετές οι θεωρίες της συνωμοσίας που προκαλεί η παρουσία αριστερού κόμματος στην κυβέρνηση​ αν και κανείς δεν γνωρίζει ακόμη και σήμερα τις πραγματικές διαστάσεις​. Όμως στη Θράκη πολύ συχνά​ ​δεν επιτρέπεται η πραγματικότητα να χαλά μια ωραία ιστορία.

Το Ιεροσπουδαστήριο του​ χωριού​ Εχίνο​ς​ έχει μετακομίσει πρόσφατα στην πόλη της Ξάνθης με αποφάσεις της τοπικής υπηρεσίας του ΥΠΕΞ και των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, κυρίως της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, που εποπτεύει τη λειτουργία του. Πρόκειται για αντίστοιχο των εκκλησιαστικών, αμιγώς δημόσιο σχολείο, που προσελκύει πολύ λίγα παιδιά της μειονότητας και που προφανώς προβλέπει αυστηρά συντηρητική αμφίεση για τις μαθήτριες ως θρησκευτικό σχολείο​ (η σκοπιμότητα ύπαρξης είναι ένα άλλο θέμα)​. Η απόφαση  να παρελάσει, αυτονόητη εφόσον βρίσκεται στην πόλη της Ξάνθης, ανήκει στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και το Γραφείο ​Μ​ειονοτικής ​Ε​κπαίδευσης. Το αντίστοιχο σχολείο της Κομοτηνής παρελαύνει επίσης στη γειτονική πόλη για χρόνια αλλά με μια σημαντική διαφορά: Στην Κομοτηνή παρελαύνουν μόνο τα αγόρια ενώ στην Ξάνθη, μάλλον επειδή κανείς δεν έκρινε ότι έπρεπε να παρέμβει, παρέλασαν και τα κορίτσια του σχολείου. Προφανώς δεν μπορεί να είναι σωστές και οι δύο προσεγγίσεις.

image

Ads

«Πάγωσε» το κοινό

Η αντίδραση του κόσμου και των επισήμων ήταν ξεκάθαρα «παγωμένη» αφού όχι μόνο δεν χειροκρότησαν σε κανένα σημείο αλλά όπου έφτανε ο ουλαμός με τις μαντήλες, σταματούσε απότομα η οχλαγωγία με αποτέλεσμα να παρατηρείται εκκωφαντική σιωπή. Οι αντιδράσεις έχουν διάφορα κίνητρα: Καταρχάς ​ρατσιστικά και μισαλλόδοξα που εκφράστηκαν ιδιωτικά και δημόσια, από ένα μέρος του κόσμου που προσδιορίζεται ​εχθρικά  απέναντι σε οτιδήποτε διαφορετικό και ιδιαίτερα απέναντι στη μειονότητα. Το σλόγκαν «Ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε μαντήλες στην παρέλαση» είναι αυτό που κυριάρχησε στο μεγαλύτερο μέρος του συντηρητικού κόσμου αν και στην ​ιεραρχική ​αλυσίδα όσων είχαν αποφασιστική αρμοδιότητα για το θέμα, δεν υπάρχει ΣΥΡΙΖΑίος, ούτε για δείγμα.

Ένα άλλο μέρος του κόσμου αντέδρασε με αμηχανία καθώς ήταν μια πρωτόγνωρη εικόνα και δεν μπορούσαν να εκτιμήσουν αν είναι κάτι θετικό, κάτι αρνητικό ή κάτι φυσικό, όπως συμβαίνει στις μεγάλες πόλεις όπου υπάρχουν μεμονωμένες κοπέλες από μουσουλμανικές χώρες, στα δημόσια σχολεία, οι οποίες παρελαύνουν με μαντήλα.

Υπάρχουν και κάποιοι που προβληματίστηκαν: Ταυτόχρονα με το σεβασμό στην επιλογή υπάρχει και η παγιωμένη αντίληψη ότι η παρέλαση είναι για την εκπαίδευση αλλά και τη μειονότητα της Θράκης μια κοσμική παράδοση (δυτική θα τη λέγαμε με φόβο να φορτιστεί επικίνδυνα), όπου οι κοπέλες δεν φόρεσαν ποτέ μαντήλα​, παρότι αρκετές φοράνε στην καθημερινότητα. Άρα, εκφράζεται φόβος μήπως σταδιακά διαταραχθεί αυτή η ισορροπία. Λογική σκέψη και είναι αλήθεια ότι ακόμη και οι πιο προηγμένες κοινωνίες και δημοκρατίες της Δύσης δεν έχουν απαντήσει με ασφάλεια για το τι είναι προοδευτικό και τι όχι γύρω από το θέμα της μαντήλας.
​​
Υπάρχει, τέλος, και κόσμος που το θεωρεί απολύτως φυσικό αλλά αυτός ο κόσμος σπάνια βρίσκεται σε παρελάσεις…

Tί έγινε τελικά;

Στην πραγματικότητα υπήρξε διόγκωση, σπέκουλα και υπόγεια πολιτική εκμετάλλευση​ για ένα απρόβλεπτο αλλά πολύ απλό γεγονός: Μαθήτριες της Θράκης, Ελληνίδες πολίτες, μουσουλμάνες στο θρήσκευμα, συμμετείχαν σε παρέλαση και συνόδευαν την ελληνική σημαία. Τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο από όσα είναι η ίδια η Θράκη. ​Γι΄ αυτό παραμένει ανεξήγητο γιατί δεν τις χειροκρότησε κανείς. Ειδικά όσοι υπεραμύνονται των παρελάσεων και των συμβόλων.

Υπάρχουν πολύ πιο σοβαρά προβλήματα από τις παρελάσεις, για να ασχολείται η κοινωνία, τελικά.