Το Συμβούλιο Εφετών παραπέμπει σε δίκη για κακούργημα τον Πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ Αρθούρο Ζερβό. Η υπόθεση αφορά παράνομες αυξήσεις, πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια, σε 19 στελέχη της Επιχείρησης τη διετία 2010 – 2012. Μετά την παραπομπή του, ο Αρθούρος Ζερβός κατέθεσε την παραίτησή του για λόγους “προσωπικής ευθιξίας”, εκφράζοντα τη βεβαιότητά του πως η ολοκλήρωση της Δικαστικής διαδικασίας θα αποδείξει ότι έχω ενεργήσει σταθερά και αταλάντευτα στο πλαίσιο των νόμων και για την προστασία του Δημοσίου συμφέροντος.

Ads

Ο Αρθούρος Ζερβός με τις εν λόγω αυξήσεις προκάλεσε ζημιά στο Δημόσιο, που υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, ποσό που μετατρέπει την παράβαση σε κακούργημα. Ειδικότερα ο Αρθούρος Ζερβός κατηγορείται πως ενέκρινε τη χορήγηση μισθολογικών αποδοχών σε διευθυντικά στελέχη της ΔΕΗ πάνω από τα 5.981 ευρώ που όριζε ο νόμος για την περίοδο Μαρτίου – Μαίου 2010, άνω των 5.586 για το διάστημα Ιουνίου 2010-Αυγούστου 2012 και άνω των 5.000 ευρώ από τον Σεπτέμβριο 2012 ως σήμερα.

“Με περισσότερες πράξεις του που συνιστούν εξακολούθηση του ίδιου εγκλήματος και με την ιδιότητα του διευθύνοντα συμβούλου και Προέδρου του διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΗ κατά την διαχείριση των εσόδων της εταιρείας που του είχαν ανατεθεί με νόμο, ελάττωσε εν γνώσει του και για να ωφεληθεί άλλος την περιουσία της παραπάνω εταιρείας, η οποία ανήκε στο ελληνικό δημόσιο, που κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού της κεφαλαίου και ορίζει την διοίκηση αυτής”, αναφέρεται στην απόφαση του Συμβουλίου Εφετών.

Απάντηση της ΔΕΗ

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η επιχείρηση μετά τη δικαστική εξέλιξη, η ΔΕΗ ζήτησε γνωμοδοτήσεις από δύο καθηγητές του εργατικού δικαίου τις οποίες και εφηρμοσε. Αυτό τον τρόπο εφαρμογής υιοθέτησε και το δημόσιο σε δύο γ.σ. της ΔΕΗ το 2010 και το 2011. Η Εισαγγελία δεν αποδέχθηκε την ερμηνεία αυτή και η διαφορά θα κριθεί στο δικαστήριο.

Ads

Η ανακοίνωση του Αρθούρου Ζερβού:

“Προτάσσοντας την ανάγκη προστασίας της Επιχείρησης από την αρνητική δημοσιότητα και για λόγους προσωπικής ευθιξίας, υπέβαλα την παραίτησή μου από τη θέση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ. Είμαι βέβαιος ότι η ολοκλήρωση της Δικαστικής διαδικασίας θα αποδείξει ότι έχω ενεργήσει σταθερά και αταλάντευτα στο πλαίσιο των νόμων και για την προστασία του Δημοσίου συμφέροντος.

Οι αναφορές στα ΜΜΕ περί ποινικής δίωξης λόγω μισθολογικών αυξήσεων σε στελέχη της ΔΕΗ είναι ανακριβείς. Ουδέποτε κατά τη διάρκεια της θητείας μου χορηγήθηκε αύξηση σε στελέχη της Επιχείρησης. Αντιθέτως, η ΔΕΗ ήταν η επιχείρηση που πρώτη συμμορφωνόταν πάντα, άμεσα και πλήρως σε όλους τους νόμους που αφορούσαν τις μισθολογικές περικοπές σε όλο ανεξαίρετα το προσωπικό.

Η εφαρμογή των εν λόγω νόμων, με αφετηρία το Ν. 3833/10, καθώς και εσωτερικών δράσεων μείωσης των υπερωριών και των βαρδιών, οδήγησε σε μείωση του κόστους μισθοδοσίας κατά €700 εκατ. περίπου ετησίως, ήτοι κατά 40% περίπου. Σε πολλές κατηγορίες προσωπικού και στελεχών, οι μειώσεις ήταν ποσοστιαία πολύ μεγαλύτερες.

Λόγος παραπομπής μου υπήρξε η διαφορετική, σε σχέση με τον τρόπο εφαρμογής τους από τη ΔΕΗ, ερμηνεία αμφισβητούμενων και αμφίσημων διατάξεων των Νόμων 3833/10 και 3845/10 ιδίως σχετικά με το εάν το οικογενειακό επίδομα περιλαμβάνεται ή όχι στο πλαφόν αποδοχών των εν λόγων Νόμων.

Οι υπηρεσίες της ΔΕΗ και εγώ προσωπικά δεν αυθαιρετήσαμε όσον αφορά την άρση της εν λόγω αμφισημίας του νόμου αυτού:

  • Ζητήθηκε η άποψη δύο έγκριτων Καθηγητών Εργατικού Δικαίου του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι οποίοι γνωμοδότησαν ότι το οικογενειακό επίδομα δεν περιλαμβάνεται στο πλαφόν. Σημειωτέον ότι, μετά και την εν λόγω «ευνοϊκότερη» ερμηνεία, οι περικοπές αμοιβών των υψηλόβαθμων στελεχών της Επιχείρησης ξεπέρασαν το 50%.
  • Η εν λόγω ερμηνεία του Νόμου ήταν σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας, των μετόχων και ιδίως του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς οι αμοιβές των ανωτάτων στελεχών εγκρίθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο – ως βασικού μετόχου της Εταιρείας – σε δύο Γενικές Συνελεύσεις της ΔΕΗ για τις οικονομικές χρήσεις 2010 και 2011.
  • Η ρύθμιση που εφαρμόστηκε δεν ήταν επιλεκτική για ορισμένα στελέχη, αλλά ο θεσμικός τρόπος υπολογισμού των περικοπών για το σύνολο της επιχείρησης.

Δύο χρόνια μετά, ο Νομοθέτης ήρε την αμφισημία αλλάζοντας τη διατύπωση με τον Ν. 4092/12 και την ακολουθήσασα Εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, που ξεκαθάριζε πλήρως ότι, στο πλαφόν περιλαμβάνεται και η οικογενειακή παροχή. Και αυτή η ρύθμιση εφαρμόστηκε άμεσα και πλήρως στο σύνολο της Επιχείρησης.

Είμαι βέβαιος ότι η κρίση του Δικαστηρίου θα δικαιώσει τους χειρισμούς αυτούς.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να ευχαριστήσω με όλη μου την καρδιά τα στελέχη και το προσωπικό της Επιχείρησης που – αποδεικνύοντας τον επαγγελματισμό και την αφοσίωσή τους στον ιστορικό ρόλο και την κοινωνική αποστολή της ΔΕΗ – κατάφεραν να την κρατήσουν όρθια, προσαρμοζόμενοι στις πιο αντίξοες συνθήκες που γνώρισε ποτέ η Επιχείρηση.”