Ανεξέλεγκτες διαστάσεις παίρνει η ρύπανση της θάλασσας από μαζούτ, μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» την Κυριακή στον Σαρωνικό. Η πετρελαιοκηλίδα από τη Σαλαμίνα μετακινήθηκε λόγω των ανέμων στην Πειραϊκή και από εκεί στις παραλίες του Καλαμακίου, του Ελληνικού και της Γλυφάδας. Πλέον έχει φτάσει μέχρι τη Βούλα. 

Ads

Για την αντιμετώπιση της ρύπανσης ενεργοποιήθηκε χθες το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων. Το πλοίο είναι ναυλωμένο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα «EMSA» και δραστηριοποιείται κυρίως στην Αδριατική.

Το πλοίο αυτό, αμέσως μόλις ήταν διαθέσιμο, ξεκίνησε να συμμετέχει στις επιχειρήσεις απορρύπανσης της θάλασσας. Παράλληλα μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στεγανοποίησης του ναυαγίου που πραγματοποιήθηκε χθες, εντός ποντισθέντων φραγμάτων ναυαγίου δεν υφίσταται ρύπανση, ενώ έχει ξεκινήσει η διαδικασία απάντλησης του φορτίου του πλοίου. 

Διαβάστε επίσης – Καταγγελίες της ΠΕΝΕΝ: Γερασμένο και επικίνδυνο το πλοίο

Ads
 

Εκπρόσωπος εταιρείας απορρύπανσης στο Tvxs.gr

Όπως τόνισε στο Tvxs.gr ο Ιωάννης Πολυχρονόπουλος, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Polyeco, μίας εκ των εταιρειών απορρύπανσης που συμμετέχουν στην ευρεία επιχείρηση που έχει στηθεί στον Σαρωνικό για τον καθαρισμό των ακτών «… Δεν είναι μεγάλες οι ποσότητες στη Γλυφάδα. Στον Πειραιά έχει καθαρίσει το μισό μέρος. Είμαστε όλες οι εταιρείες απορρύπανσης μαζί αυτή τη στιγμή και συνεργαζόμαστε γι’ αυτό το σκοπό…. Γίνεται απορρύπανση σε όλες τις περιοχές που έχει προχωρήσει το πετρέλαιο. Και θα πρέπει να ξέρει ο κόσμος ότι αυτός ο καθαρισμός θα κάνει τη θάλασσα και τις παραλίες καλύτερες απ’ ότι ήταν. Εγγυημένα.  Επίσης, δεν ρίχνουμε χημικά. Ο υπουργός απαγόρευσε κάθε ίχνος χημικού!».

Ως προς την εάν ήταν άμεση η κινητοποίηση, ο κ. Πολυχρονόπουλος επισήμανε ότι οι εταιρείες απορρύπανσης ξεκίνησαν άμεσα, μόλις ειδοποιήθηκαν στις έξι το πρωί. Όπως σημείωσε το ατύχημα έγινε περίπου στις δύο το βράδυ αλλά «στα γραφεία ήταν λίγος κόσμος και έπρεπε να καθίσουν να υπογράψουν συμβόλαια, και μετά να αρχίσουν μια σειρά από ενέργειες που έπρεπε να γίνουν…. Εν τω μεταξύ όπως βούλιαξε το βαπόρι, είχε πολλά σημεία ανοιχτά και πετάχτηκε το πετρέλαιο πολύ γρήγορα […] Όταν κάποιος δεν έχει δουλειά πώς να είναι σε ετοιμότητα; Νομίζω πρέπει το κράτος να βοηθήσει να υπάρχουν υγιείς εταιρείες για να μπορούν να αντιμετωπιστούν άμεσα αυτά τα συμβάντα. Αυτό είναι το θέμα. Για παράδειγμα εμείς έχουμε ένα πλοίο, το καλύτερο της Μεσογείου, το οποίο νοίκιασαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να κάνουν έλεγχο στην Σαρδηνία και στην Αδριατική για το παράνομο ψάρεμα του τόνου. Αν το είχαμε εδώ αυτή τη στιγμή, θα δούλευε τώρα για την απορρύπανση. Αλλά δύο χρόνια δεν είχε κάνει ένα μεροκάματο. Αυτό το σκάφος θέλει 2 εκατομμύρια το χρόνο για συντήρηση. Πώς να το συντηρήσουμε τέτοιο σκάφος; Πώς μπορεί να κάνει κάποιος τόσο μεγάλες επενδύσεις και να μην έχει δουλειά για χρόνια;» 

Σε ερώτηση του tvxs εάν υπάρχει περίπτωση η ρύπανση να προχωρήσει προς άλλη κατεύθυνση, π.χ. προς την Αίγινα, ο κ. Πολυχρονόπουλος απαντά: «Πήγαινε προς την Αίγινα και το αποτρέψαμε. Αλλά δεν ξέρεις τι καιροί θα πιάσουν, κι αν σπάσει μια δεξαμενή από το βαπόρι. Εμείς θα έχουμε φράγματα, αλλά ο καιρός πηδάει πάνω από τα φράγματα. Τα φράγματα δηλαδή δεν είναι πανάκεια….»

Απογύγαμε μεγαλύτερη καταστροφή

Αποφύγαμε μια μεγαλύτερη καταστροφή, τόνισε ο ΓΓ του υπουργείου Ναυτιλίας Δ. Καλαματιανός. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση δέχεται κριτική για την αντιμετώπιση του ζητήματος από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, που ορίζει η νομοθεσία. Απορρίπτει δε, τις κατηγορίες της ΠΕΝΕΝ ότι το πλοίο ήταν γερασμένο και επικίνδυνο

Σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής μαζί με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Διονύσιο Χαράλαμπο Καλαματιανό και τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, αντιναύαρχο Σταμάτιο Ράπτη θα πραγματοποιήσουν αυτοψία στο παραλιακό μέτωπο του Σαρωνικού για να εκτιμήσουν την κατάσταση από το ναυάγιο του «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ», καθώς και την πορεία εργασιών απορρύπανσης.

Στις 11:00 με πρωτοβουλία του Υπουργείου, θα ενημερωθούν αρμοδίως οι βουλευτές Α΄ και Β΄ Περιφέρειας Πειραιά για την εξέλιξη των επιχειρήσεων. Στις 13:00 ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, ο Γ.Γ. ΥΝΑΝΠ Διονύσιος – Χαράλαμπος Καλαματιανός και ο Αρχηγός του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. θα μεταβούν στην περιοχή του ναυαγίου και στη Σαλαμίνα, όπου θα έχουν συνάντηση με τη Δήμαρχο Ισιδώρα Νάννου – Παπαθανασίου, ενώ τις 15:00 στο υπουργείο Ναυτιλίας θα δοθεί κοινή συνέντευξη Τύπου των υπουργών Παναγιώτη Κουρουμπλή και Σωκράτη Φάμελλου.

Δραματική κατάσταση

«Δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα, έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση», αναφέρει ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου. 

«Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων. Παρακαλούμε θερμά, μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα, να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή, είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα» προσθέτει. 

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, σε δηλώσεις του εκφράζει τους φόβους του για την επέκταση της ρύπανσης, ενώ βρίσκεται από χθες, σε διαρκή επικοινωνία με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Σταμάτη Ράπτη, με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη, αλλά και με το υπουργείο Ναυτιλίας. «Προέχει να καθαρίσουν οι ακτές μας, αλλά θα αναζητήσουμε ευθύνες» τονίζει ο δήμαρχος, ενώ από τη μέχρι τώρα ενημέρωση που έχει, υποστηρίζει ότι θα χρειαστούν 15 – 20 μέρες για να καθαρίσουν οι θάλασσες του Πειραιά αν δεν υπάρξει άλλη διαρροή.