To Tvxs.gr έλαβε και δημοσιεύει την επιστολή – απάντηση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά στο άρθρο του Γιάννη Αγγελάκα στο Tvxs.gr «Περί της ταλαίπωρης μεταρρύθμισης στην Παιδεία».

Ads

O δημιουργός ζητούσε την απόσυρση του τραγουδιού του «Γιορτή» από το βιβλίο, ως αντίδραση στο «κόψιμο» των τραγουδιών «Μπαγάσας» του Νικόλα Άσιμου και  «Συννεφούλα» του Διονύση Σαββόπουλου, στο πλαίσιο του διαλόγου για το μάθημα των θρησκευτικών και την παρέμβαση της εκκλησίας.

Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν επί του θέματος υπήρξαν αντιφατικοί ισχυρισμοί από το υπ. Παιδείας και την Εκκλησία. Από τη μία το υπουργείο ισχυρίστηκε ότι η Συννεφούλα δεν έχει κοπεί και πως τα άλλα δύο τραγούδια είχαν αφαιρεθεί από τοn Οκτώβρη του 2016, ενώ ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας δήλωσε πως ισχύει στο έπακρο ότι και τα τρία κομμάτια καταργήθηκαν βάσει των θέσεών της. Στο ίδιο πλαίσιο αφαιρέθηκε και μια γελοιογραφία του Economist κατά του θρησκευτικού μίσους και του φανατισμού. (Διαβάστε εδώ την εισήγηση του Μητροπολίτη Ύδρας, που παρουσίασε τα αποτελέσματα του διαλόγου στην Ιερά Σύνοδο)

image

Ads

Υπενθυμίζεται πως τον Οκτώβριο του 2016 το θέμα του μαθήματος και του βιβλίου των θρησκευτικών είχε βρεθεί στο επίκεντρο της δημόσιας αντιπαράθεσης μεταξύ Εκκλησίας και υπ. Παιδείας. Η επίσημη εκκλησία, από τον Σεπτέμβρη, είχε εκφράσει την αντίθεσή της με διαφορα θέματα του βιβλίου, μεταξύ των οποίων και του γεγονότος πως υπήρχαν στο βιβλίο τα τραγούδια «Μπαγάσας» του Νικόλα Άσιμου και «Umbrella» της Ριάννα. Στη συνέχεια, και ενώ η σύγκρουση μεταξύ Εκκλησίας και υπ. Παιδείας Νίκου Φίλη είχε φτάσει στα άκρα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στις 5  Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μαξίμου όπου επήλθε ένας συμβιβασμός για το μάθημα και το νέο βιβλίο των θρησκευτικών. Είναι η ίδια περίοδος, ο Οκτώβριος του 2016, που το υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι αφαιρέθηκαν τα δύο επίμαχα τραγούδια. 

Ολόκληρη η επιστολή των μελών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων

«Αγαπητέ Γιάννη Αγγελάκα,

μετά τη δημοσιοποίηση του άρθρου – επιστολής σου, με την οποία ζητάς «από τον κύριο Υπουργό να αποσύρει από την διδακτέα ύλη και το τραγούδι μας “Γιορτή” (αν όντως υπάρχει τέτοια πρόταση)», οφείλουμε να σου εκθέσουμε πώς έχουν τα πράγματα σχετικά με τη χρήση τραγουδιών σου (ναι… δεν είναι ένα, δεν είναι μόνο η «Γιορτή») στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) για τα Θρησκευτικά και την ενσωμάτωσή τους τόσο στο προσωρινό υλικό, αλλιώς «Φάκελο Μαθήματος», που θα διανεμηθεί τη νέα σχολική χρονιά 2017-18 στους μαθητές και στις μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου, όσο και στο προτεινόμενο διδακτικό υλικό, που έχει ήδη αναρτηθεί σε ψηφιακή πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Το τραγούδι σου «Γιορτή» περιλαμβάνεται στη στήλη με τις Ενδεικτικές Δραστηριότητες, και ειδικότερα στις «Ομαδικές/Διερευνητικές», της 5ης Θεματικής Ενότητας της Γ΄ Γυμνασίου με τίτλο «Ελπίδα και αγώνας για τη μεταμόρφωση της ζωής και του κόσμου» του νέου ΠΣ για τα Θρησκευτικά (1). Στη στήλη αυτή, μαζί με άλλα έργα τέχνης, όπως το τραγούδι του Μάνου Λοΐζου «Η μέρα κείνη δε θ΄ αργήσει», προτείνεται ένα ακόμη δικό σου τραγούδι, ο «Ωκεανός». Σε αυτά τα τραγούδια το νέο Πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα διδακτικής επεξεργασίας, αξιοποιώντας ένα από τα μοτίβα του έντεχνου συλλογισμού (Artful Thinking), το «ακούγοντας 2 x 10». Η «Γιορτή», όπως και τα υπόλοιπα τραγούδια που αναφέρθηκαν, επιλέχθηκαν γιατί συνδέονται νοηματικά κι αναδεικνύουν την υποενότητα «Η σιωπηλή επανάσταση της τέχνης» του εισαγωγικού Βασικού Θέματος με τίτλο «Η μεταμόρφωση του κόσμου ως πανανθρώπινο αίτημα».

Έτσι κρίθηκε από τους συντάκτες του νέου ΠΣ: ότι μπορούν να υπηρετήσουν τη μαθησιακή προσδοκία «να εντοπίζουν οι μαθητές και κατανοούν το αίτημα της ελπίδας και της μεταμόρφωσης, όπως εκφράζεται στην πολιτική και στην τέχνη, διατυπώνοντας τις δικές τους κρίσεις». Πρέπει ακόμα να γνωρίζεις ότι η συντακτική ομάδα που ετοίμασε τον Φάκελο Μαθήματος της Γ΄ Γυμνασίου (2), συμπεριέλαβε στην ίδια Θεματική Ενότητα απόσπασμα από ένα ακόμη τραγούδι σου, το «Σιγά μην κλάψω».

Θα συμμεριζόμασταν την αντίδρασή σου στην «απόπειρα λογοκρισίας», όπως αυτή παρουσιάστηκε ως τέτοια σε αρκετά μέσα πληροφόρησης και παραπληροφόρησης, όμως κάτι τέτοιο στην πραγματικότητα δεν συνέβη, όπως άλλωστε διευκρίνισε το Υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του (3). Παρά τις πολλαπλές κι απίθανες απόπειρες κατασυκοφάντησης ή εκμετάλλευσής του, το νέο ΠΣ για τα Θρησκευτικά (με ό,τι αυτό περιέχει και προτείνει) θα κριθεί τα επόμενα χρόνια από τους μόνους που έχουν πια δικαίωμα λόγου σε αυτό: τους μαθητές και τους καθηγητές τους.

Αν αυτοί το θελήσουν, αυτό που εσύ εμπιστεύθηκες στους συνανθρώπους σου με τα τραγούδια σου – κι εμείς συμπεριλάβαμε στο Πρόγραμμα Σπουδών – ίσως και να «ανοίξει μια ρωγμή απ’ το μικρό τους κελί ως το άπειρο» και να τους ταξιδέψει στη δική τους «γιορτή» – ερήμην όλων ημών και σε πείσμα όλων αυτών…

τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για την εκπόνηση του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου».

Τα ονόματα των μελών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που υπογράφουν το κείμενο: Αντώνης Παναγάκης, Γιώργος Παπαδόπουλος, Γιώργος Στριλιγκάς, Δημήτρης Μόσχος, Θανάσης Νευροκοπλής, Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Όλγα Γριζοπούλου, Παναγιώτης Υφαντής, Σταύρος Γιαγκάζογλου.

1) Βλέπε σελ. 102 του νέου ΠΣ Θρησκευτικών Δημοτικού-Γυμνασίου (ΦΕΚ 2104-19.06.2017).

2) Βλέπε σελ. 110 του Φακέλου Μαθήματος Γ΄ Γυμνασίου.

3) ‘Οπου σημειώνεται ότι: «Ο διάλογος μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας για το μάθημα των Θρησκευτικών αφορούσε τα Προγράμματα Σπουδών. Το προτεινόμενο διδακτικό υλικό δεν αποτέλεσε αντικείμενο του διαλόγου.»