Αντιδράσεις στον εγχώριο οπτικοακουστικό κλάδο προκαλεί η τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού που αναδιαμορφώνει προς το χειρότερο το ισχύον οικονομικό καθεστώς για την προσέλκυση ξένων οπτικοακοουστικών παραγωγών στην Ελλάδα.

Ads

Μέχρι σήμερα, το λεγόμενο cash rebate προβλέπει ότι το 40% των επιλέξιμων δαπανών μιας κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής επιστρέφεται μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων εντός της ελληνικής επικράτειας, αν και εφόσον όλα τα τιμολόγια που μετρούν στη χρηματοδότηση είναι ελληνικά.

Με τη νέα τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης όμως επιτρέπεται πλέον στις ξένες εταιρείες παραγωγής να χρηματοδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακοτυστικών Μέσων) και με ξένα τιμολόγια σε ποσοστό μέχρι και 50% των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής.

Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι ο ξένος παραγωγός θα εισπράτει επιστροφή της επένδυσης από το ελληνικό δημόσιο, ακόμη και αν έχει κόψει τιμολόγιο στην πατρίδα του.

Ads

Ευλόγως αντιδρούν ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ), η Ενωση Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.

Οι φορείς υποστηρίζουν ότι με την τροπολογία αυτή «θα πάει πίσω όλη η δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία δυόμισι χρόνια», για τρεις κυρίως λόγους: Τα χρήματα θα εξαντλούνται σε λίγες μεγάλες παραγωγές (βλέπε αμερικάνικα στούντιο), που θα έχουν ένα παραπάνω λόγο να ’ρθουν στην Ελλάδα και δεν θα μένουν πολλά για μεσαίες ξένες παραγωγές και ελληνικές. Οι ξένοι θα μπορούν πια να φέρνουν από το εξωτερικό όλους τους καλλιτεχνικούς συντελεστές, ακόμη και τεχνικούς, με αποτέλεσμα οι Ελληνες να μένουν άνεργοι. Οι εταιρείες θα πιέζουν τους καλλιτεχνικούς και τεχνικούς συντελεστές για χαμηλότερες αμοιβές και διευρυμένα ωράρια σαν αυτά που ισχύουν σε Βουλγαρία, Ρουμανία και Τσεχία.

Ο ΣΑΠΟΕ και η ΕΣΠΕΚ παραδέχονται ότι υπάρχουν χώρες που έχουν επεκτείνει το cash rebate στις αμοιβές αλλοδαπών συντελεστών. Όχι, όμως, με τόσο απόλυτο τρόπο. Η Τσεχία, για παράδειγμα, δικαιολογεί ποσοστό μέχρι 10% των αμοιβών των ξένων ηθοποιών και επιβάλλει και παρακράτηση φόρου, ώστε το τσεχικό κράτος να έχει έσοδα.

«Το σκεπτικό όσων αντιδρούν είναι τελείως λανθασμένο» δήλωσε χθες στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης. «Είναι θέμα στρατηγικής να περάσεις στην επόμενη πίστα. Το ίδιο το εργαλείο του rebate είναι δυναμικό, αλλάζει συνεχώς σε όλο τον κόσμο διότι ακολουθεί την αγορά. Οι ικανοί επαγγελματίες του χώρου δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα· ίσα ίσα, ο ανταγωνισμός και η γνώση που θα αποκομίσουν θα τους κάνει καλύτερους».

Κρέτσος: Σημαντικές απώλειες φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων

Ο πρώην υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» τόνισε ότι η τροπολογία  αλλάζει τελείως τη φιλοσοφία του νόμου 4487/2017 τον οποίο αν και στην αρχή αντιμετωπίστηκε άκρως αρνητικά από τα κόμματα της αντιπολίτευσης και τα φιλικά τους ΜΜΕ στη συνέχεια αγκαλιάστηκε από αυτά καθώς μείωνε σε μεγάλο βαθμό τα έξοδα των τηλεοπτικών και άλλων παραγωγών που πραγματοποιούνταν στην Ελλάδα.

Ο κ. Κρέτσος καταγγέλλει ότι με τη νέα ρύθμιση μειώνεται σημαντικά τα ανταποδοτικά οφέλη του νόμου καθώς μπορούν να έρχονται τα τιμολόγια από το εξωτερικό και να πραγματοποιείται μόνο το 10% της παραγωγής στη χώρα μας.

Αυτό θα έχει σημαντικότατες επιπτώσεις στην προσπάθεια μείωσης της ανεργίας αλλά θα επιτρέπει επίσης τη μεταφορά πόρων στο εξωτερικό ενώ ο νόμος επεδίωκε ακριβώς το αντίθετο.

Επίσης η τροπολογία της κυβέρνησης Μητσοτάκη θα οδηγήσει σε σημαντικές απώλειες φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων για το ελληνικό κράτος και είναι σίγουρο ότι θα έχει παρενέργειες και στις εργασιακές σχέσεις.

Αναλυτικά οι δηλώσεις του: